Med en gründer i magen

Med en gründer i magen

Marte Ødegaard (t.v.) og Ida Heyerdahl skal til USA og lære det amerikanske forretningslivet å kjenne. Foto: Eirik Waage Gismervik

I disse dager starter over 100 elever på Gründerskolen. Nærmere halvparten av disse er kvinner. En av dem er Marte Ødegaard fra Tåsen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.01.2006 kl 13:11

Blindern: Blindernvenninnene Marte Ødegaard (24) fra Tåsen og Ida Heyerdahl (23) fra Bestum er to jenter som ser mulighetene i det å starte opp for seg selv. I mars drar de tre måneder til Boston for å lære det amerikanske forretningslivet å kjenne. De to jentene har meldt seg å Gründerskolen fordi de ser på det som nytt og spennende og føler at de trenger nye impulser for å komme videre i studiene.

– Jeg ser på meg selv som et kreativt menneske som har noe å komme med, sier Heyerdahl, som påpeker at mange kan ha ideer, men ved Gründerskolen får de oppmuntring og veiledning til hvordan man kan bringe ideene videre.

Gründerskolen ble dannet i 1999 og er et samarbeidsprosjekt mellom flere norske universiteter og høyskoler, blant annet Universitetet i Oslo, Handelshøyskolen BI og Arkitekthøgskolen i Oslo. Ved å knytte næringsliv og forskning tettere sammen kan man øke kompetansen og verdiskapningen.

Både Heyerdahl og Ødegaard har studert informatikk ved Blindern, og den nye skolehverdagen er klart annerledes. En av de viktigste tingene man lærer er å jobbe i grupper med studenter fra andre fagdisipliner.

-Det legges større vekt på det praktiske her. Man løser mer konkrete oppgaver, og under oppholdet i Boston skal man utvikle en forretningsplan for den bedriften man er i. I USA må vi forholde oss til de kulturforskjellene som angår kleskoder og stivere omgangsformer. Men dette er det vi ser mest frem til, å få en arbeidserfaring ikke alle har, sier Ødegaard.

Når utenlandsoppholdet er over og jentene kommer tilbake til Norge er mulighetene mange. Noen fortsetter på studiene, mens andre begynner å jobbe for seg selv eller andre. Foreløpig har de ingen klare forretningsideer, men det er heller ikke det viktigste. Målet er først og fremst å få lære å bruke sin kreativitet og bli en skapende kraft på arbeidsplassen.

– En gründer trenger ikke nødvendigvis finne på et genialt nytt produkt, ofte kan det dreie seg om en forbedring av noe som allerede er, sier Heyerdahl. Derfor fikk de i lekse første skoledag å komme på to "fruster", ting i hverdagen som frustrerer dem - og forslag til hvordan de kan løses.

At Norge har en stor overvekt av mannlige gründere bekymrer ikke de to. Og når bortimot halvparten av medelevene er kvinner er det kanskje grunn til å tro at forholdene vil jevne seg ut etter hvert.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!