Mener nytt busstilbud er en suksess. Nå kan det bli utvidet

Mener nytt busstilbud er en suksess. Nå kan det bli utvidet

Bussjåfør Mohammad Arif møter mange eldre i Nordre Aker som gir uttrykk for at de rosa bussene gjør at de kommer seg mer ut. Bak sitter Kari Vatne Langaas og Tove Welle Svang, med Anne Berit Rafoss og Heidi Karsrud Nordal stående bak. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Når damen på nesten 100 år bestiller en busstur for å få en tur ut, eller når en mann på 90 år har kjørt 40 turer på to måneder, da har de rosa bussene bidratt til økt livskvalitet, sier Heidi Karsrud Nordal i Bydel Nordre Aker.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.11.2017 kl 12:00

NORDRE AKER: Minibussen kjører opp og stopper foran hovedinngangen til Storosenteret.

Tove Welle Svang (87) blir ønsket velkommen ombord av sjåfør Mohammad Arif.

4. september gikk jomfruturen med de to rosa bussene, med det offisielle navnet Ruter Aldersvennlig transport.

– Jeg har brukt bussene helt siden første dag. Det er et veldig flott tilbud, sier Svang.

Hun kjører med de rosa bussene et par ganger i uken. Turen går gjerne til Storosenteret, der hun handler, eller møter venninner til kafébesøk. Neste treff er allerede planlagt.

– Ja, det har nok gjort at jeg er mer aktiv. Jeg liker å være ute, og dette gir flere muligheter til å komme seg ut. Alternativet er å ta drosje, og det kan man ikke gjøre hver dag. I fjor vinter satt jeg mye inne fordi det var mye is, sier Grefsen-kvinnen, mens hun finner seg et sete ombord.

Fakta

Eldrebefolkningen i Nordre Aker

Hvor mange kvalifiserer til å bruke Ruter Aldersvennlig transport i Nordre Aker?

Det er 6223 personer i Nordre Aker som er 67 år eller eldre. Dette er det eneste kriteriet for å bruke ordningen.

Fordelt:

  • 67-79 år: 4347
  • 80-84 år: 804
  • 85-89 år: 631
  • 90år +: 441

(NB! Prognose per. 1.1.2018)

Kjører mandag til og med lørdag

Ruter Aldersvennlig transport er et pilotprosjekt for mer fleksible reiseløsninger for eldre. Busstilbudet er for dem på 67+, men det er lov å ta med en venn, uavhengig av dennes alder. Bussen henter deg på døra, og kjører deg dit du skal, innad i Bydel Nordre Aker, inkludert Storo Storsenter og Ullevål sykehus (som begge ligger rett utenfor bydelgrensen).

Se bildet større

Ruter Aldersvennlig transport. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Bussen kjører mandag til og med lørdag mellom klokken 10.00 og 18.00.

– Det er det ikke alle som er klar over. Men man kan altså bestille en tur med rosabussene også på lørdager, sier Heidi Karsrud Nordal i Bydel Nordre Aker.

LES OGSÅ: Heidi og Nordre Aker blir eldre-mentor for hele Oslo

Ruter Aldersvennlig transport er etter det Oslo kommune kjenner til det første tilbudet av sitt slag i Norge.

Løsningen er et alternativ til TT-reiser, og enklere enn å oppsøke en holdeplass for buss eller trikk, som kan ligge litt for langt unna hvis man er dårlig til beins. Og det er mye billigere enn taxi. Prisen er bare en ordninær Ruterbillett (honnørpris for aldersgruppen).

– Selv om piloten bare kjører innenfor bydelens grenser, kan man gjerne ta den til en t-banestasjon, hvis man for eksempel vil reise videre til byen, sier Nordal.

Vil beholde tilbudet

Se bildet større

Anne Berit Rafoss fra byrådsavdelingen og Heidi Karsrud Nordal fra bydelen (bak) med passasjerene Kari Vatne Langaas og Tove Welle Svang. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Bussjåfør Mohammad Arif er én av fire faste sjåfører av de rosa bussene. Sjåførene er behjelpelige med å bære poser, og følge inn til døra, for dem som trenger det. Bussene har også god plass til rullestol og rullatorer. Arif og kollegaene er bussjåfører som prater med passasjerene, og for mange har de blitt faste innslag i en hverdag som kanskje er preget av ensomhet.

– Alle sier at de er veldig fornøyde med tilbudet, og er glad for at det finnes. De sier til hverandre at de må bruke bussen, sånn at tilbudet blir fast, sier Arif.

Det er Tove Welle Svang hjertens enig i.

– Ja, jeg forteller om det til dem jeg møter. Jeg er redd det blir borte dersom vi ikke er flinke til å bruke det, sier hun.

Mange gjengangere

Se bildet større

På vei oppover Grefsenveien møter vi på den andre rosa bussen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Busstilbudet har i løpet av de første to og en halv månedene hatt 230 unike reisende. Statistikken viser at mange bruker tilbudet mye, og det bekrefter sjåfør Arif. Det er hittil bestilt 1564 reiser (per 27. november). Det gir et snitt på 6,8 reiser per passasjer.

Den som har reist mest er en mann på 90 år som har hatt 40 reiser på to måneder.

– Det sier litt om behovet, sier passasjer Tove Welle Svang.

– Ja, det sier noe om behovet, men også at fleksible transportløsninger bidrar til at folk unngår å isolere seg. Denne 90-åringen har garantert ikke vært på handletur alle de gangene, sier Heidi Karsrud Nordal.

Mohammad Arif forteller at han nylig hentet en dame på nesten 100 år som bare ønsket å være med på en kjøretur.

– Hun ville være med ut og oppleve noe, sier han, og forteller om en hyggelig prat.

– Dette er jo også en sosial møteplass, legger Nordal til. Og på den lille kjøreturen fra Storosenteret har passasjer Svang funnet tonen med medpassasjer Kari Vatne Langaas fra Korsvoll.

– Vi har visst slekt fra samme sted, ler de to damene, som ikke kjente hverandre fra før.

Fakta

Hvilke aldersgrupper bruker de rosa bussene?

67-70 år: 21
71-75 år: 64
76-80 år: 60
81-85 år: 112
86-90 år: 105
91-95 år: 33
96+ år: 4

Vil utvide allerede neste år

Både Ruter, bydelen og Oslo kommune er fornøyde med bruksstatistikken så langt i piloten, og det at brukertallet stadig øker, bekrefter Anne Berit Rafoss, spesialrådgiver i byrådsavdelingen for eldre, helse og sosiale tjenester.

– Ifølge Ruter er det veldig bra med vekst i en pilot. Dette er en utprøving av et nytt konsept, rett og slett. Det må gå seg til underveis. Gjennom denne piloten kan vi kartelgge behov, reisemønster og hva folk ønsker seg, sier hun.

– Her får vi mye nyttig kunnskap: Hvordan bruker folk tilbudet, og hva bruker de det til? Det er jo et ønske at det skal brukes til det de vil, ikke bare det de . Slik er dette også et tilbud som spiller en rolle for livskvalitet, sier Rafoss.

Alle disse erfaringene skal tas med i evalueringen av tilbudet, og håpet er en snarlig utvidelse.

– Ja, vi håper å kunne utvide dette til å gjelde flere bydeler, før det eventuelt kan bli byomfattende. Det ligger penger i budsjettet til at en utvidelse kan skje allerede i 2018 og 2019, sier Rafoss.

Misnøye i Marka

Selv om de reisende vi møter er strålende fornøyde med de rosa bussene, har det skapte harme at beboere i Marka ikke får benytte seg av tilbudet. Det til tross for at folk fra Maridalen fikk bli med fra start.

Da ordnignen kom igang viste det seg imiderltid at kjøring inn til Sørbråten og Solemskogen tok for lang tid.

Se bildet større

Her er de to rosa bussene under lanseringen i september, sammen med samferdsel- og miljøbyråd Lan Marie Berg- FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Jeg skjønner godt at de er lei seg og frustrerte, og det var uheldig at disse områdene likevel ikke kunne være med. Men jeg ønsker virkelig å se på alternative løsninger for hvordan vi kan gi disse et godt tilbud, sier Heidi Karsrud Nordal.

Hun nevner som eksempler Lions, som allerede tilbyr transportløsninger med minibuss i bydelen, og minibussene som er tilknyttet Seniorhuset i Pastor Fangens vei 22 og Frivilligsentralen på Sogn.

– Vi kan se om det er kapasitet der. Vi ønsker å gå i dialog med disse beboerne, og finne gode løsninger, sier Nordal, og forteller at bydelsdirektør Øyvind Henriksen og BU-leder Per H. Christiansen skal møte brukerne av Marka mobile eldresenter i begynnelsen av desember for å diskutere situasjonen.

Totalt skal det være cirka 70 beboere innenfor Marka som er over 67 år, og som derfor ellers hadde kvalifisert til bruk av de rosa bussene. Halvparten av disse bor imidlertid på Solemskogen.

– Etter hva jeg er kjent med er det heller ikke noen derfra som har benyttet seg av bussene. På Solemskogen er det også kortere avstander til bussholdeplassen (56-bussen) enn det er på Sørbråten, sier hun.

Uenig i Frp-kritikk

Bystyrepolitiker og helsepolitisk talsperson Aina Stenersen i Frp, gikk tidligere denne uken hardt ut mot Ruter, bydelen og byrådsavdeligen fordi enkelte Nordre Aker-beboere ikke får benytte seg av transporttilbudet.

Se bildet større

En rosabuss på Ullevål. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Det er ikke godt nok å bli henvist til "vanlig" offentlig kommunikasjon. Jeg forstår ikke argumentasjonen til bydelen, og Ruter. Når så mange eldre ikke får bli med, er prosjektet nærmest en fiasko, sa hun til Nordre Aker Budstikke.

Anne Berit Rafoss i byrådsavdelingen for eldre, helse og sosiale tjenester, er helt uenig med Stenersen.

– Jeg må gjenta meg selv og si at dette er en utprøving. Og i en utprøving må man nødvendigvis prøve og feile. Vi er i tett dialog med Ruter for å tilpasse ordningen etter brukernes reisemønster og behov. Med så mye negativitet fykter jeg at man undergraver hele prosjektet, sier Rafoss.

– Å kalle dette for en fiasko synes jeg er leit. Når damen på nesten 100 år bestiller en busstur for å få komme ut en tur, eller når en mann på 90 år har kjørt 40 turer på to måneder, da har de rosa bussene bidratt til økt livskvalitet og innhold. Da er det ingen fiasko, sier Nordal.

LES OGSÅ: Frp krever rosabuss-tilbud til alle eldre i Nordre Aker

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse