Mer organisering – mindre pedagogikk

Mer organisering – mindre pedagogikk

 

Utdanningsforbundet kan fortelle om lærere som godt merker endringene i regi av kunnskapsløftet, og Oslo kommunes krav til mer dokumentasjon i skolen....

Tekst:

Publisert:

Utdanningsforbundet kan fortelle om lærere som godt merker endringene i regi av kunnskapsløftet, og Oslo kommunes krav til mer dokumentasjon i skolen.

- De forskjellige endringene i Oslo-skolene skyldes ikke bare den nye reformen "Kunnskapsløftet". Målark, hyppige elevsamtaler, og generelt mer dokumentasjon er i tråd med kommunens skolepolitikk, sier leder av forbundets Oslo-avdeling, Terje Vilno.

Tilbakemeldinger fra lærere forteller om en mer stresset hverdag, mindre tid til pedagogikk og mer tid til organisering.

- Kravet til mer dokumentasjon i skolen har skjedd gradvis. Økonomien er stram, og mange lærere får stadig flere elever å forholde seg til. Lærerne opplever at det går mye tid til planlegging, og mindre til forberedelse og tilpasning av undervisningen. Likevel virker det som om de fleste opplever målene i den nye reformen som positive - og at lærerne ser resultater av "kunnskapsløftet" blant elevene, sier Vilno.

- Lærerne vil gjøre jobben sin godt, men hovedproblemet kan være å få gjort alt godt nok innenfor den tida man har, sier Vilno.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!