Ikke lenger bare rare konsepter

Miljøbilene blir vanligere

Miljøbilene blir vanligere

NISSAN: NUVU (new view) er tre meter lang, har plass til tre og går på strøm. Med rekkevidde på 125 km per opplading og toppfart på 120 km/t indikerer bilen hva vi kan vente oss når Nissan setter elbiler i produksjon om et par år. Bilen vil være i Norge fra 2012.

Tvunget av politikere og byråkrater i EU har bilindustrien kastet seg rundt. Nå konkurrerer bilprodusentene om å ha lavest utslipp.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.10.2008 kl 10:30

PARIS: Utslippsgrenser som bilindustrien for få år siden hevdet var umulig å oppfylle, viser seg å ikke være så umulige likevel. På gigantmessen i Paris konkurreres det om å være best på miljø.

Noen klarer seg med optimalisering av eksisterende teknologi, mens andre satser på bensin/diesel-elektriske hybride løsninger.

Samtidig trer elbilene inn på arenaen. Biler som knapt noen trodde på for fem år siden, gjennomgår nå en rivende teknisk utvikling. Rekkevidden dobles, og i løpet av et par år kommer flommen av elbiler, alle drevet med litium-ion batterier.

Samtidig fortsetter Toyota/Lexus å utvikle sine hybride løsninger med bedre batterikapasitet og lavere forbruk. På neste generasjon av Prius, som vil være i Norge i løpet av 2009, krympes utslippet ned under 90 gram CO2/km.

Annonse
Se bildet større

SUZUKI: Honda og Suzuki var eneste som hadde tatt med seg brenselcellebiler til Paris. Alle i bilbransjen er enige om at brenselceller tilhører fremtiden, men når bilene kommer kan ingen lenger si.

Se bildet større

SUZUKI: Nye Alto kommer ikke til Norge, bekrefter markedssjef Morten Wettergreen hos importøren. Derimot blir Nissans versjon - Pixo - å finne i Norge fra sommeren av. Bilen produseres i India.

Se bildet større

VOLVO: På lille C30 har Volvo klart å presse utslippet ned til 115 gram CO2/km. Bilens motor kommer fra Peugeot/Citroën.

Se bildet større

VW: Lavere forbruk er det gjennomgående temaet på høstens gigantmesse i Paris. Snart kan en såpass stor bil som VW Passat kjøres på beskjedne 0,41 liter diesel. Det betyr at utslippet senkes til 109 gram CO2/km. Det er informasjonssjef Paul Hegna (bildet) fornøyd med.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!