Minitest: Egotripp til drømmeland

Minitest: Egotripp til drømmeland

I RETT MILJØ: Mercedes SL i oppgradert tilstand og med bedre ytelser.

I Mercedes SL kan du dyrke egoet. Særlig annet kan ikke bilen brukes til. Men det burde jo holde for de fleste?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.03.2008 kl 09:00

Takk og pris for at ekte sportsbiler ennå ikke lukter lastebil. Mot fyrige bensinhester kommer seige dieselgamper til kort. Du kan sitte der å pumpe gjennom drivstoffet, høre snerret og kjenne hvordan begge hjula slipper etter å ha koblet ut antispinn og ESP. Noen ganger er det faktisk deilig å frikoble fra hverdagens mas om miljø og ansvar, sette seg bak rattet, fyre opp alle 12 sylindrene og kjenne naturkreftene tett inn på kroppen.

Som du forstår har vi tilbrakt noen dager i Mercedes SL, og langt unna norske fartsgrenser. Vi ha kjørt på veier hvor 70 km i førstegir, 100 km i andre, 160 km i tredje, 200 km i fjerde – og enda hadde vi tre gir igjen – ikke var noe praktisk problem. Vi ha kjørt på steder hvor folk dro opp på siden av oss i lyskryssene bare for å høre snerret fra eksosen. I 54 år har Mercedes bygd sportsbilen SL (Sport Light). Femte generasjon er på veien, men Mecedes-Benz sier sjette. Likevel, dette dreier seg om en stor oppgradering av motor og annen teknikk samt litt retusj på karosseriet. Dessuten lanseres en ny motor – 280 med 231 hk.

Men glem den. SL handler om krefter og har du ikke råd til mer enn SL 280, så har du ikke råd til SL. Kjøp heller japaner. Mange av dem går også bra. SL handler om stil, prestisje og ytelser. Og helst handler det om AMG. SL63 AMG med 525 hk, 630 Nm, superraskt syvtrinns girskift og et brøl a la F16 fra eksosen. Og det handler om SL 65 AMG med V12 612 hk, 1000 Nm i drakraft, litt snillere lyd, men til gjengjeld med et drag fra 200 og oppover som ikke gir seg før motet svikter.

Hva slags bil snakker vi om?Vi snakker om sportsbilen som strekker seg fra det ultimate (de to AMG-variantene) og ned til familiecaben, oppfunnet i 1954 og tidlig kjent under navnet SL Gold Wing, som er verdens mest produserte i sin klasse, som amerikanerne – og særlig de som bor i Beverly Hills og omliggende områder – ser på som hverdagsbil. SL prisstarter på 1.125.700 kroner før du lesser på utstyr for et par hundre tusen som må til for å gi bilen personlighet. Som hos de andre superbilprodusentene i Tyskland består optionlisten av flere sider «må ha» utstyr.

Hvordan er den å kjøre?Herlig, i hvert fall med mye motorkraft. Tro det eller ei, men dette er lettere å kjøre enn en Golf. Bilen limer seg til veien med 285/30 R 19 tommer store hjul. Du kan kjøre omtrent så fort du vil med ny og millimeterpresis styring. Elektronikken tar deg ned på bakken når du nærmer deg naturkreftenes yttergrense. Selv om V12 AMG går styggfort, er favoritten vår likevel SL 63 med 6,2 liters V8 sugemotor.

Ikke fordi den koster en million kroner mindre enn storebror, men fordi bilen har råest lyd, er mest sportslig satt opp og kler SL best. Naturligvis sitter du som en konge i SL, og selv om det faktisk trekker noe med taket nede, kan du bare slå på «vindskjerfet» som blåser varm luft rett i nakken.

Hva gjør den spesiell?Alt. Fulgte du ikke med i timen?

Hva er bilens svakheter?Ingen, men mindre du ser på pris, forbruk og utslipp som et minus. Men da er du heller ingen bilentusiast og bør holde det til Toyota Prius.

Hvem passer den for?De få med kombinasjonen av fet lommebok og stor bilentusiasme, men som ikke vil dra entusiasmen helt til Ferrari, Lamborghini eller Bentley.

Konkurrenter?Vi har nevnt noen allerede, men la oss legge til de viktigste: Porsche, Jaguar, Aston Martin og Audi R8 samt kanskje Chevrolet Corvette. I ytelser skal vi heller ikke gjemme BMW M og Audi RS.

Annonse
Se bildet større

BAK RATTET: Det meste er på plass her, luftskjerfet inkludert.

Se bildet større

VERSTING: AMG 63 og AMG 65.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!