Minitest: Strøken C5 tryner på detalj

Minitest: Strøken C5 tryner på detalj

IDIOTISK: Ingen holder til drikkeflasken eller kaffekruset.

Citroën C5 er virkelig en strøken bil. Den beste familiebilen vi har kjørt på lenge. Men hvorfor tryner Citroën på «lattetesten»?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.03.2008 kl 09:05

Hvorfor så irritert?Neste gang jeg besøker Paris skal jeg oppsøke fyren som designet interiøret i nye C5 og spørre hva vedkommende – det må være en mann for kvinner har mer praktisk sans – gjør til det daglige? Dit skal jeg medbringe min norske «kaffeavtalekopp», så skal jeg kjøpe inn en vanlig fransk vannflaske før jeg tar designeren med på kjøretur. Naturligvis må han under hele kjøreturen holde mitt varme kaffekrus med den ene hånden og vannflasken med den andre sånn at han virkelig forstår hvor idiotisk det er i 2008 å konstruere en bil uten holdere for nevnte drikkeinnretninger! Hadde Citroën forsøkt å selge nye C5 i USA, ville amerikanerne – som er vant til å ha med seg bøtter med drikke inn i bilen – stoppet den på grensen: Sorry, ikke praktisk nok! Hvorfor jeg bruker så mye plass på nettopp denne detaljen er naturligvis at de fleste av oss gjerne medbringer drikke i bilen. Tusenvis har kaffeavtale med sin drivstoffleverandør, andre griper en vannflaske, halvliter med cola eller en brusboks før turen tar til. Intet av dette lar seg plassere innen sikker rekkevidde for føreren i C5. Slikt skaper irritasjon fra første dag – og er du som meg – vil du irritere deg over mangelen på kopp/flaskeholder hver dag så lenge du har bilen.

Hva slags bil snakker vi om?Fransk familiebil i komfortklassen, stor som Ford Mondeo og tilgjengelig med tre bensinmotorer (127 – 215 hk) og fire dieselmotorer (110 – 208 hk). Siden Norge er blitt et dieselland, står naturligvis alle dieselmotorene på det norske programmet, men kun en av bensinmotorene (143 hk med automatgir). Firehjulsdrift bekymrer ikke Citroën seg med på personbilene, så glem drift på alle hjul. Derimot har C5 allerede innkassert fem av fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram og defineres således som en særdeles sikker bil.

Hvordan er den å kjøre?Naturligvis nydelig. Hva annet hadde du ventet av en stor Citroën? En ting er at bilen kjører bra med vanlig fjæring (eneste tilgjengelige på de rimeligste modellene), men pluss på med hydraulisk fjæring – og voila! Nærmere kommer du ikke Rolls-Royce Phantom i komfort uten å kjøpe en. Rent kjøreegenskapsmessig skiller C5 seg mindre ut fra konkurrentene, men det skyldes først og fremst at de beste i denne klassen (Ford Mondeo, Audi A4 og BMW 3-serie) kjører vanvittig bra.

Hva gjør den spesiell?Først og fremst det hydrauliske fjæringssystemet (Hydractive-3 + kaller Citroën det). Nettopp fjæringen og fjæringskomforten har vært det unike ved Citroën gjennom 70 år. Citroën var også først ute i denne klassen med kjørefeltvarsling ved risting i setet ved ufrivillig kryssing av kjørefeltlinjene. Dette videreføres naturligvis i nye C5. Dessuten har C5 fast rattnav. Til gjengjeld flyter rattnavet over av knapper.

Hva er bilens svakheter?Umiddelbart finner vi ikke annet enn mangel på kopp/flaskeholdere. Men dette ser vi på som alvorlig. Største svakhet ved første generasjon av C5 var først og fremst mangel på kvalitet. Mang en C5-eier har irritert seg grønn over alle feilene. Citroën lover at dette har de tatt svært alvorlig og lover en bil på linje med konkurrentene. Men de har ikke gjort som Renault og utvidet garantien for å lokke kundene tilbake.

Hvem passer den for?Dette er bilen for alle som liker komfort og med frankofil legning. Men samtidig er ikke nye C5 mer fransk i sin framtoning enn at den passer de aller fleste som ønsker seg en stor familiebil uten å ta steget opp i storbilklassen. Bilen er rundt 4,80 meter lang, altså blant de aller største i klassen og nær identisk med Ford Mondeo, landets mest kjøpte bil akkurat for øyeblikket. Spesielt vil vi fremheve hvor lett det var å komme inn og ut av baksetet.

Konkurrenter?Alle store familiebiler, men vi antar at eiere av Renault Laguna og Peugeot 406 stasjonsvogn vil lukte på C5. I følge informasjonsdiektør Vigdis Dahlseide har Citroën som mål å selge 1000 av C5 i år. Bilen ankommer landet i løpet av våren – sedanen først. Foreløpig vil ikke Citroën si noe om hva bilen skal koste, men når vi sier at Renault Laguna prisstarter på 256.900 kroner (264.900 kroner for stasjonsvogn) med 110 hk dieselmotor, så burde det meste være sagt.

Annonse
Se bildet større

MYE PLASS: Stasjonsvogna blir volummodellen i Norge.

Se bildet større

TO VARIANTER: C5 kommer både som sedan og stasjonsvogn.

Se bildet større

FAST NAV: Rattnavet står fast.

Se bildet større

LETT: Enkelt å komme inn og ut av baksetet.

Se bildet større

SIKKER: Fem stjerner til C5.

Se bildet større

FLOTT: C5 stiller på komforttoppen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!