Minitest: VW Scirocco

Minitest: VW Scirocco

 

Scirocco-vinden kan komme opp i orkan styrke. Fullt så vill er ikke VW Scirocco, men den er desto mye morsommere å havne i.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.09.2008 kl 14:05

Hva slags bil snakker vi om?

Etter 16 år i mørket ser VW Scirocco lyset igjen. Første generasjon Scirocco ble lansert i 1974, og erstattet av andre generasjon i 1981. Denne ble faset ut i 1992.

Nå er det klart for tredje generasjon av bilen som av mange vil karakteriseres som en kultbil. Dagens VW Scirocco er blitt en barsk og linjelekker bil med lav profil. (Den ser litt ut som en Golf som er blitt kjevlet ut.) Bilen er 4,25 meter lang, 1,81 meter bred, (6 cm lengre og 5 cm bredere enn Golf) og 1,40 meter høy - 11 cm lavere enn Golf.

Og har man lenge drømt om å eie en splitter ny tysk sportsbil, men har en økonomi som ikke har gjort det realistisk, så er prisene på Scirocco såpass gunstige at den kan være innen rekkevidde for vanlige lønnsmottakere som ikke har vunnet i Lotto.

(PS: Scirocco har navnet sitt fra vinden Scirocco/Sirocco som blåser fra Nord-Afrika over Middelhavet)

Hva har den under panseret?

VW Scirocco kommer i fem motoralternativer:

1,4/122 hk TSI

1,4/160 hk TSI

2,0/200 hk TSI

Diesel:

2,0/140 hk TDI

2,0/170 hk TDI

En 4-sylindret R-modell er også ventet. Antakelig med en 2,0 liters turbomotor med rundt 300 hk.

Hvor fort går den?

1,4/122 hk TSI:

0-100 km/t: 9,7 sek. Toppfart: 200 km

1,4/160 hk TSI:

0-100 km/t: 8,0 sek. Toppfart: 218 km

2,0/200 hk TSI:

0-100 km/t: 7,1 sek. Toppfart: 235 km

Hvordan er den å kjøre?

Vi prøvekjørte 1,4 literen med 160 hk og manuelt gir, samt 2,0 literen med DSG-gir og adaptivt understell på Norsk Trafikksenter - Vålerbanen. Begge bilene byr på morsomme kjøreopplevelser. De kombinerer komfort og sportslighet på utmerket vis.

Man sitter dypere og lavere enn i for eksempel Golf GTI, noe som bidrar til litt mer sportsfølelse i Scirocco. Om 2,0 literen de facto kjører noe bedre enn Golf GTI, skal vi ikke si noe om.

Styringen er presis, sidestøtten i setene er meget bra, men bilen er ikke stivere enn at den antakeligvis er rimelig komfortabel i byen.

Det adaptive oppsettet på 2,0 literen, gjør at understellet tilpasser seg kjørestilen. Det stiver opp bilen ved hard kjøring og 2,0 literen tåler dermed høyere fart i svingene og ligger noe bedre på veien enn 1,4 literen.

Mer kraft bidrar selvsagt også til at 2,0 literen oppleves hvassere på alle mulig måter. Men bevares: 1,4 literen med 160 hk er et meget bra alternativ.

Hva gjør den spesiell?

Nye Scirocco har beholdt de doble frontlysene fra første generasjon. Det samme med linjen ved sidevinduene bak.

Scirocco har Volkswagens nye designuttrykk, med flere elementer fra blant annet Passat CC.

Hva er svakhetene?

Interiøret står ikke helt i stil med bilens oppsiktsvekkende utvendige design. Bortsett fra noen få elementer, som det innvendige håndtaket med aluminiumsdetaljer i døren, er interiøret konservativt og byr på få overraskelser.

Dette er ikke nødvendigvis en svakhet, men dersom man forventer seg freshe saker, kan man bli skuffet. Førermiljøet er imidlertid svært funksjonelt, med flere elementer fra Passat CC

Hva koster den?

1,4/122 hk TSI: 276.080 kroner

1,4/160 hk TSI: 311.900 kroner

2,0/200 hk TSI: 394. 860 kroner

Diesel:

2,0/140 hk TDI: 314.340 kroner

2,0/170 hk TDI: Cirka 360,000 kroner

Hvem passer den for?

Den første gjengen (innovatørene) som sikrer seg et eksemplar av Scirocco er sannsynligvis en temmelig trendbevisst gruppe.

Men bilen er ikke jålete, noe som bør gi bred appell. Selv oppgir Volkswagen Norge aldersgruppen 25-45 år som målgruppe - 40 prosent kvinner.

Konkurrenter?Golf GT, Volvo C30, Mini Cooper, Audi A3, BMW 1-serie og Golf GTI.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!