VW Passat CC

Mintest: Et vakkert syn

Mintest: Et vakkert syn

 

Dette er "state of the art" for 4-dørsbiler.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.10.2008 kl 15:00

Hva slags bil snakker vi om?

En linjelekker og sofistikert coupé-versjon av folkevognen Passat. Passat CC er med sin lave, aerodynamiske profil SUV-enes antitese. Den utstråler sportslighet og har et utseende og en komfort som innbyr til lange kjøreturer.

Vi har lenge kastet lange blikk etter Mercedes CLS, og blir neppe lei av CC med det første heller. Dette er design av ypperste klasse for 4-dørsbiler.

Passat CC er 4,799 meter lang, 1,855 meter bred og 1,417 meter høy. Bagasjerommet er 532 liter stort.

Hva har den under panseret?

Vår testbil har den minste motoren. En 1,8 liters 160 hk TSI med 6-trinns manuell girkasse.

Toppmodellen kommer med en V6 3,6 liters FSI motor på 300 med 6-trinns DSG 4Motion. Denne motoren sitter også i Passat R36, som for øvrig er en svært sjelden observasjon på norske veier. Dreiemomentet er på 350 Nm fra 2500 omdreininger og V6-eren akselererer fra 0-100 km/t på 5,6 sekunder.

Dieselmotorer leveres selvsagt også. Lineup-en starter med en 2,0 liters 140 hk TDI og toppes med en 2,0 liter på 170 hk.

Hvor fort går den?Testbil: 0-100 km/t: 8,6 sek. Toppfart: 222 km/t

Forbruk og utslipp?

Forbruk blandet kjøring: 0,76 l (EU)

Forbruk landevei: 0,60 l (målt)

CO2-utslipp: 180 g/km

Hvordan er den å kjøre?

Passat CC er like god å kjøre som den er pen å se til. Her går form og funksjon hånd-i-hånd.

I testbilen kan vi velge mellom "comfort" "normal" og "sport" som kjøreinnstilling. (Standardutstyr på Carat-serien). Det betyr at Passat både glir komfortabelt over resultater av telehiv, trikk og piggdekk, og "toughen up" på landeveien.

I sportsmodus strammes bilen opp, noe som gir merkbart bedre stabilitet og veigrep. Mer motstand i ratt og stivere understell gjør den til en super langturstransport.

Testbilen på 160 hk og mauell girkasse kjører godt. Allikevel sitter vi med en følelse at denne bilen kler en noe kraftigere motor og den automatiske DSG-kassa.

Hvordan er image-faktoren?Dette er en "head-turner". Iallfall en stund til.

Hva er svakhetene?

Sikten bakover er ikke god, og uten parkeringssensor (ikke standard) ved en regnfull kveld med mye gjenskinn fra lys, er det vrient å bedømme bilens utstrekning.

Den lave profilen gjør det relativt lett skalle borti karmer og tak, og noen kan nok oppleve det som et lite CC-moment å skulle komme seg opp og ut av bilen.

Hva koster den?Fra 373.280 kroner for enkleste variant. 887.980 kroner for toppmodellen.

Hvem passer den for?Voksne par som ikke lenger har behov for stasjonsvogn. Forretningsmenn som vil kjøre representativt, og som synes pinstripe tar seg bedre ut i en coupé enn i en diger SUV.

Mulige konkurrenter?Jaguar X-Type, Volvo S80, mm. Designmessig ligger den nærmest Mercedes CLS, men det er ikke tilfelle når det gjelder pris. Prisene på CLS starter på rundt 900.000 kroner og den leveres ikke med motorer under 320 CDI.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!