Misnøye med BI-kantinen

BI-studentene slakter sin egen kantine på internett. Hundrevis av studenter har meldt seg inn i en gruppe på Facebook som har som formål å kritisere prisen og kvaliteten på maten som tilbys.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.09.2007 kl 09:40

Nydalen: Det er BI-studentenes avis Inside som skriver at kundene er misfornøyd med prisene, matvariasjonen, kvaliteten og kommunikasjonen som tilbys fra Eurest personalkantiner. Studentavisen forteller at murring over maten og prisene er dagligdags i korridorene på BI. Mange studenter legger lunsjen utenfor huset, hevder avisen.

Moms-trøbbel

Eurest personalkantiner har foretatt en undersøkelse blant studentene som viser at kundene er misfornøyd med prisene.

- I tillegg har vi forbedringsmuligheter på variasjon av mat, kvaliteten og komminikasjon med kundene, sier Eivind Brynhildsen i Eurest til Inside. Han forteller videre at studentene viste enorm interesse for å delta i undersøkelsen. 1.200 studenter har svart , og 750 av dem kom med forslag eller kommentarer til hva de mener er bra eller dårlig, og hva som kan forbedres.

- Dette er et viktig verktøy for hvordan vi skal forbedre oss, sier Brynhildsen. Kantinen har allerede tatt en del grep. Skiltingen er forbedret. To nye serveringstilbud er på plass, variasjonen er økt, og prisen på menyene er satt ned med fire kroner, eller rundt 10 prosent.

Når Inside spør hva studentene var fornøyd med, svarer Brynhildsen at kaffebaren og kisoken har fått ros.

Avisen Inside har tidligere skrevet om at kundene i studentkantinen må betale moms på alt de kjøper. Dette skyldes at BI-kantinen er åpen for alle som ferdes i Nydalen. Hadde Eurest innført et kortsystem for studentene ville skattereglene vært annerledes. Studentene ønsker seg naturlig nok et momsfritak. Mens Eurest ikke har bestemt seg for en slik løsning.

Kantinen på BI er i følge Inside Eurests største serveringssted. 10.000 mennesker skal mettes hver dag. Hele selskapet Eurest omsatte i fjor for 530 millioner kroner, og studentavisen forteller at selskapet totalt hadde økonomisk vekst i fjor, og at også omsetningen på BI vokste i 2006 i forhold til året før.

Etterlyser handlingInside bringer i tillegg til reportasjen en kommentarartikkel skrevet av studenten Christopher H. Sandøy. Han mener det er på tide å sette en stopper for klagestrømmen mot kantinen som har vart i tre år. Han kaller kantinen "Et lite stykke Russland". Han mener prisene er for høye fordi studentene må betale full moms, og at maten er dårlig fordi den ikke smaker godt. Han krever legitimasjonskontroll som sikrer at det kun er studenter som får "studentrabatt".

Foreslår boikottSandøy går langt i å foreslå student-boikott av kantinen. Han sier det er på tide at BI-studentene tar ansvar siden kantineleverandøren etter hans mening ikke gjør det. Sandøy ramser opp en rekke alternative spisesteder i umiddelbar nærhet. Godt Brød, Lekkerdisken, Kaffepikene, Rimi og Smoothie X-change er etter hans mening gode alternativer til kantinen. Også Storo og Kokkamok er det mulig å gå til. Prisene er stivere, men maten mye bedre, er dommen fra den sinte student-kommentatoren.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!