Friluftsetaten retter feilen

Mørkt i sporet

Mørkt i sporet

Bandybanen på Kringsjå var det eneste lyset som kunne hjelpe skiløpere ved Sognsvann i går. Friluftsetaten har sendt ut entreprenøren for å rette feilen på lysløypa. (Foto: Øystein Dahl Johansen)

I går kveld var det ikke lys mellom Sognsvann og bakken opp til Store Åklungen. Nå lover Friluftsetaten å utbedre feilen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.01.2009 kl 13:25

NORDMARKA: – Er dette Oslo kommunes måte å spare penger på, spurte en småirritert skiløper på strekningen mellom Sognsvann og Ullevålseter i går ettermiddag.

De mørke skiløypene var gårsdagens snakkis i bakkene opp fra Sognsvann. For da mørket kom sigende, kom ikke lysene på slik de pleier.

Nattsyn

Først fra midt i bakkene opp mot Store Åklungen var det lys på resten av strekningen til Ullevålseter.

Spesielt på retur fra Ullevålseter til Sognsvann oppsto det en del skumle situasjoner hvor ivrige skigåere i full fart traff overgangen fra lys til mørke uten tilstrekkelig tilvendt nattsyn. Det var først da man kom ned til Sognsvann at lysene fra bandybanen var til hjelp.

Feilmelding

Da lokalavisen kontakter Friluftsetaten, som har ansvar for lysløypen, var de allerede klar over feilen.

– Vi har fått en del meldinger fra publikum og har en entreprenør på stedet for å finne feilen. Hvor lang tid det tar å rette feilen vet vi ikke før vi vet hva som er feil, sier pressekontakt Erik Bull-Valen i Friluftsetaten.

Feilmeldinger kan sendes til Friluftsetaten via deres nettsider.

Kostnadsvurdering

Avtalen Friluftsetaten har med entreprenøren innebærer opp til en ukes responstid på slike feilmeldinger

– Er ikke dette lang responstid, tatt i betraktning hvor mange som bruker lysløypene?

– Dette er en vurdering i forhold til hva det koster, og vi mener dette er riktig responstid. Ved veldig store feil kan vi be entreprenøren om å kaste det de har i hendene og komme med en gang, men det er veldig dyrt, forteller Bull-Valen.

Entreprenøren Friluftsetaten har engasjert går over lysløypenettet to ganger i året. Meldinger om enkeltpærer som må skiftes samles opp og tas i forbindelse med disse inspeksjonene.

– Vi holder på med en slik gjennomgang i disse dager, forteller Bull-Valen.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!