Morsom franskmann

Morsom franskmann

 

Det er ikke mye igjen av genene fra 205 GTI, men å kjøre en Peugeot 207 RC er til å bli glad av.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.09.2008 kl 11:45

"Legends may fall, but they'll never die", sto det å lese på en strøken Peugeot 205 1,9 GTI, som jeg så i Tyskland nylig. Ikonet fra det glade 80-tallet står som en påle i historien over GTI-biler som muligens blir gjemt, men aldri glemt.

80-årene var rene heydays for GTI-biler som Golf GTI (første og andre generasjon), Ford Escort XR3i, Escort RS Turbo, Opel Kadett GSi, Fiat Uno Turbo ie, Fiat Ritmo Abarth og Lancia Delta Integrale.

Men selve stjernen var Peugeot 205 GTI (og delvis 309 GTI), med 1,6 og 1,9 liters motorer på henholdsvis 105 og 128 hk.

I likhet med 206 viderefører Peugeot 207 RC noe av arven fra 205 GTI, men dagens krav til komfort og sikkerhet gir en langt mer dannet og polert kjøreopplevelse.

Det er selvsagt meningsløst å sammenligne. Nostalgi virker gjerne som et delvis hukommelsestap, der alt som var negativt fortrenges mens det som var positivt ikke bare trekkes frem, men heises opp til uante høyder i en rus av forherligelse og sentimentalitet.

Gitt et slikt tilfelle, havner nostalgien i 205s favør - i betydning: Det var morsommere å kjøre bil før. Før ESP, antispinn, elektrisk servostyring, isolering, kollisjonsputer, klimaanlegg, cruise control og diverse andre installasjoner som gjør kjøreturen tryggere, bedre, mer komfortabel og kjedeligere.

Hva slags bil snakker vi om?RC er en tunet og noe mer luksuriøs versjon av 207 GT, og kommer med blant annet 17 tommers aluminiumsfelger, panorama glasstak, JBL-anlegg, alcantara sportsseter og forkrommet dobbelt eksosrør.

Hva har den under panseret?En 1,6 liters 16V THP-motor med direkte innsprøytning som yter 174 hk og har et dreiemoment på 260 Nm ved overboost . THP er en turbomotor som peugeot har uviklet i samarbeid med BMW. Samme motor sitter i Mini Cooper S.

Hvor fort går den?

0-100 km/t: 7,1 sekunder

Toppfart: 220 km/t

Hvordan er den å kjøre?

En morsom bil å kjøre. Sportssetene gir meget god sidestøtte, og stivheten i fjæringoppsett og understell gjør at dette er en bil som tåler høy fart på svingete veier. Styringen er kontant.

Stivheten i understellet som vi jubler over ved landeveiskjøring, mottar imidlertid ingen ovasjoner ved kjøring i hovedstadens gater. En rystende opplevelse.

Hvordan er image-faktoren?

Dette er en sikker image-bygger. Design og ytelser går hånd i hånd. Den representerer alt som er riktig: Kjøreglede, sporty attitude og et forholdsvis lavt forbruk og CO2-utslipp - motorstørrelsen tatt i betrakning.

Forbruk: 0,72 liter pr mil ved blandet kjøring

CO2-utslipp: 171 g/km

Hva er svakhetene?Vi er kanskje litt skuffet over ytelsene, og hadde ventet enda mer råskap fra de 174 hestekreftene. Vi kunne også ønsket oss noe mindre vandring på giret, Denne bilen kler en mer sportslig girkasse med kjappe girskift.

Hva koster den?339.800 kroner

Hvem passer den for?Yngre, enslige personer med brukbar økonomi som er glad i å kjøre bil. Prisen blir sannsynligvis for stiv til at 207 RC blir noen "ungdomsbil".

Mulige konkurrenter?Mini Cooper S, Citroën C2 VTR, Renault Clio Sport.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!