- Motiverende å gjøre noe annet

- Motiverende å gjøre noe annet

Falk (14) og Carl Andreas (14 ) på Nordberg ungdomsskole er godt fornøyde med få en alternativ skoledag en gang i uka. Det er motiverenede og ser selv resultater i skolearbeidet. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

- Bedre enn vanlig skole, sier elever på Nordberg og Engebråten, som har alternativ skoledag hver fredag. Det gjør at flere fullfører skolearbeidet.

Tekst:

Publisert:

ENGEBRÅTEN/NORDBERG: Prosjektet med navn «Vær og vinn» er et samarbeid mellom skolene og bydelen, og har blitt tilbudt elever som enten er skoleleie, eller som ønsker alternative aktiviteter. Engebråten ungdomsskole har hatt tilbudet i åtte år, Nordberg i to.

- Her er det både elever som sliter med teori, men også de som er faglig sterke, men som trenger et pusterom fra vanlig undervisning, sier sosiallærer Lasse Lundby på Nordberg.

Ti til fjorten elever er med på hver skole hver fredag. Frem til lunsj jobbes det med skolearbeid. Etter lunsj drar gruppen ut på en valgt aktivitet.

- Det siste året har vi vært på kino, Maridalen gård, airtrack på Ekeberg, spilt innefotball, squash, tennis, vi har klatret, vært på Tryvann og gått på skøyter, oppsummerer Ibrahim (14) på Engebråten.

- Det er motiverende å gjøre noe annet. Fredagene er en gulrot som gir motivasjon til å gjøre så godt man kan ellers i uka, sier han.

Aktivitetene er variert, men skal ha et innslag av idrett, siden det er Oslo Idrettskrets som har støttet prosjektet med penger, ifølge Inger Aasland, som jobber med forebyggende barnevern i bydelen.

- Det er bedre å være her enn i klassen. Det er roligere og vi får gjort mer, sier Jonas (15) på Engebråten, som har vært med i prosjektet i tre år.

- Det er lettere å få hjelp av en lærer her, fordi det er flere til stede. I en vanlig klasseromssituasjon med 30 elever er ikke det like lett, sier han.

Et resultat av oppfølgingen er at flere av elevene ser at de forbedrer karakterene.

- Jeg har gått opp i mattekarakter etter at jeg ble med, sier Falk (14) på Nordberg. - Dette er høydepunktet i uka.

- Det sosiale med denne ordningen er også viktig. Vi spiser for eksempel lunsj sammen og har tid til å prate om andre ting enn fag og skole. Vi ser at en del av dem som tidligere skulket, nå fullfører oppgavene sine, og jeg tror vi har spart mange barnevernssaker med denne ordningen, sier Inger Aasland.

På Nordberg er Lasse Lundby enig.

- Ved å få være med på fredagene forplikter elevene seg til å gjøre sitt beste også resten av uka.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!