- Mye kulere matte enn på skolen!

Gladmelding til alle foreldre: Det finnes matteundervisning så «kul» at barna like gjerne går på mattetrening som på fotballtrening.

- Mye kulere matte enn på skolen!

 

Gladmelding til alle foreldre: Det finnes matteundervisning så «kul» at barna like gjerne går på mattetrening som på fotballtrening.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.11.2013 kl 15:11

FRYSJA: En vanlig torsdagskveld, mange barn er på blant annet fotballtrening, håndballtrening og skitrening. Mens andre er på mattetrening. Helt frivillig og i tillegg er det «kul matte».

Helt siden september har en ivrig gjeng med halvstore barn i alderen femte til syvende trinn, fra hele byen og utenbys, samlet seg i Forskerfabrikken på Frysja. En gang i uken - hele året - skal de møtes for å lære mer matte.

Hvordan reagerte dere når foreldrene deres foreslo mattetrening på torsdagskvelden?

-  Vi ville bli bedre i matte på skolen, så det var greit. Det er kulere å lære matte her,  og vi lærer mer matte her enn på skolen, er Sondre og Jonas enige om.

De reiser helt fra Langhus, for å delta i matteundervisningen på Frysja.     

Også med eksperimenter  

-  Særlig er det gøy med eksperimentene vi gjør!

Eksperimenter i mattetimen?

-  Ja, for eksempel har vi laget slim, og som vi har veid og delt opp og sånn. Slim er gøy!

Siv fra Torshov er enig.

-  Vi har også testet ut det hvite pulveret i bleier, og som vokser når det blir vått. Da lærte vi mye om volum og sånn, kan hun fortelle.

-  Læreren min på skolen synes forresten at jeg har blitt bedre i matte etter at jeg begynte her, legger Siv til.

Thomas fra Grefsen synes også han nå har fått mye mer taket på matten.

-  Nå kan jeg mye om brøk også - plusse brøker. Greit å ligge litt foran de andre på skolen, sier han.

-  De gleder seg

Dette må jo være mattemusikk i ørene på foreldrene?

-  He, he, ja de gleder seg til å dra hit, begge to, forteller mamman til Per Håkon og Alexander fra Bærum, Elisabeth Berge.

Kristine Bøch fra Nesbru, og mamman til Oda, forteller også om et barn som nå synes matteundervisningen er gøy.

- En ting er at Hanne Finstad er en veldig engasjerende og flink lærer, og matteeksperimentene er jo stor stas. I tillegg er vi svært fornøyde med «Jumpmath»-opplegget, som vi opplever går mye mer i dybden av matten sammenlignet med vanlig skoleundervisning.

- Her brukes mye tid på å lære inn grunnleggende matematikkforståelse,  forteller de fornøyde mammane.

- Herlig å se barna våre kjenne mestringsfølelsen i matte - har ikke alltid vært sånn med skolematten!

Barn som digger matte, storfornøyde foreldre. Trolldom?

-Alle barn kan lære matte

- He he, nei!  Jeg har stor tro på JumpMath, en undervisningsfilosofi om at alle barn kan lære matematikk. Vi testet JumpMath i sommerskolen i år, og vi ser at metodikken virker, forteller Finstad, også grunnleggeren av Forskerfabrikken.

- Hemmeligheten er å ikke overbelaste hjernen. Vi introduserer bare en ferdighet om gangen og lar elevene få tid til å øve på den før vi går videre. Dermed vil elever som ikke får til et eneste mattestykke på skolen, klare alle oppgavene vi gir dem. I tillegg er vi opptatt av å trene på grunnleggende matteforståelse, tallfølelse. Den ligger i bunnen av all matematikk, sier Finstad og legger til at det blir eksperimenter hver mattekveld.

- Det motiverer elevene og viser dem at matte er nyttig.

- Kursene i Moss, Oslo og Porsgrunn er pilotprosjekter, og som skal evalueres underveis med blant annet tester til jul og til sommeren. Men erfaringene så langt er veldig positive, sier Finstad.

Forskerfabrikken ble etablert i 2002 og tilbyr barn og unge fritidskurs om forskning, også med sommerskole og etterutdanningskurs i naturfag for pedagoger. Målet er å stimulere til en positiv utvikling av forskning og teknologi i samfunnet. Kilde: Forskerfabrikken.

 

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!