- Mye mer støy fra trikken nå, enn for 50 år siden

Midtoddveien har fått nye trikkeskinner, men hva med resten av Grefsenveien?

- Mye mer støy fra trikken nå, enn for 50 år siden

 

Midtoddveien har fått nye skinner, noe som skal gjøre trikken mer støyfri. Men hva med resten av Grefsenveien?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.11.2014 kl 16:23

KJELSÅS: Det har vært trikkefredelig i nabolaget langs Grefsenveien i de siste månedene. Trikken har nemlig ikke kjørt i veien siden før sommerferien, men derimot «buss for trikk».

Nye trikkeskinner

Det fordi trikkeskinnene i Midtoddveien har blitt skiftet ut. Slik skal trikken gi mindre støy.

Det er flere beboere langs trikkeruta som kan tenke seg en mer støyfri trikk. Men informasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, uttalte nylig i avisen at det blant annet ikke foreligger planer om utskiftninger lenger mot Grefsen Stadion.

- Levd i god tro

Det får beboere langs Grefsenveien til å reagere.

- Vi har flere ganger vært i kontakt med folk fra Sporveien, blant annet med driftsavdelingen, om støyutbedringer av trikketraseen. Høsten 2013 ble vi fortalt at strekningen videre til Grefsen Stadion, skulle utbedres samtidig med Midtoddveien.  Vi har levd i god tro, og reagerer når vi i avisen leser noe helt annet, sier Remy Henriksen og Tron Rosén.

Konflikt?

Samtidig mener Henriksen og Rosen å også å ha fått opplyst at det foreligger «en konflikt», mellom bymiljøetaten og Sporveien. Muligens i forhold til veibredde- og fortausbredde på denne strekningen.  Nå lurer de på om dette kan være årsak til at trikkeskinnene videre mot Grefsen Stadion kanskje likevel ikke blir skiftet ut i nærmeste fremtid?

"Husene rister og glassene klirrer"

Både Henriksen og Rosén understreker at de er glad i trikken, og bruker den ofte.  Men når «husene rister og glassene klirrer» hver dag fra tidlig morgen til natterstid, så er ikke trikken så veldig hyggelig lenger.

Beboerne forteller at strekningen fra Midtoddveien og til Grefsen Stadion, med opphøyd trase' og støyskjerm ble anlagt på midten av åttitallet.  I 2009 ble det foretatt en renovering av trikketraseen. 

Løsningen som den gang ble valgt var ikke til det bedre for beboerne.

- Risting og støy har fra 2009 vært mer plagsomt enn noen gang. Asfaltering og fuging langs skinnegangen gikk raskt i oppløsning. Vi har derfor begge vært i kontakt med Sporveien flere ganger etter denne renoveringen.

"Alle i Oslo kan se frem til støyforbedringer"

- Nesten ironisk. For samme år, i forbindelse med trikkeoppgradering ved Carl Berners plass,  uttaler presseansvarlig i Sporveien til media at «...Se så ufattelig, en lydløs trikk...». Han la samtidig til at «...alle i Oslo kan se frem til videre støyforbedringer.»  For oss ble det motsatt, sier Rosén.

- Jeg har bodd her i 65 år, og har stort sett levd godt med trikken i 50 av disse årene. Men kort oppsummert; For oss er det mye mer støy fra trikken nå, enn det var for 50 år siden, legger han til.

Bymiljøetaen var kritisk

Avisen har vært i kontakt med både Bymiljøetaten og Sporveien. Førstnevnte forteller at det var en diskusjon om vei og fortausbredde på nevnte trikkestrekning for ett års tid siden.

"Bymiljøetaten var kritiske til at prosjektert økt sporbredde skulle gå på bekostning av kjørefeltbredder og spesielt fortausbredder. Det var prosjektert økt sporbredde på grunn av sikkerhetsaspektet..." skriver informasjonsansvarlig Odd Olav Bratteberg i en mail til avisen.

Sporveien derimot vil ikke kommentere saken ytterligere enn følgende sendt i mail fra Andreas Viseth i Sporveiens kommunikasjonsavdeling.

Ingen umiddelbare planer

"«Sporveien beklager at det foreligger en forventning om at trikkesporene fra Kjelsåsallèen til Grefsen stadion skulle rehabiliteres samtidig med strekningen fra Midtoddveien og gjennom trikkesløyfa. 

Sporveien har imidlertid ikke på noe tidspunkt formidlet at disse planene skulle gjennomføres inneværende år, selv om det hadde vært ønskelig utfra skinnegangens beskaffenhet og de støymessige ulemper som følger i kjølvannet av dette. Et slikt arbeid er avhengig av finansiering og krever godkjenning fra bymiljøetaten. I dag foreligger ikke dette.

Utover dette har ikke Sporveien noen ytterligere kommentarer..»

Etter at saken ble lagt ut på nab.no, kontaktet kommunikasjonssjef Cato Asperud, Sporveien, avisen. Han ønsket å forklare nærmere om problemsstillingen i forhold til veibredde.

Bredden og profilen avgjørende

- Da vi startet opp med prosjekteringen ble det i en tidlig fase jobbet ut i fra at vi også skulle fornye sporet bort til Grefsen stadion. Å få utbedret sporene i Midtoddveien var helt nødvendig ut i fra teknisk tilstand, mens det for resten var et ønske om å tilpasse forholdene best mulig for god trafikkavvikling med trafikk av trikker, busser og biler, sier Asperud.

- Det pågår derfor en diskusjon med bymiljøetaten om hvorledes dette kan gjøres, et element i tillegg er hvorledes de nye trikkene kommer til å bli. Bredden og profilen på disse er avgjørende for prosjekteringen av strekningen bort til Grefsen stadion, sier Asperud videre.

Han legger til.

- Arbeidet med å definere kravspesifikasjonen på nye trikker er i gang og det er naturlig å avvente videre arbeid på Kjelsås til vi vet hvorledes de nye trikkene blir.

 

 

 

 

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!