ANNONSE
Annonse

- Mye mer støy fra trikken nå, enn for 50 år siden

Midtoddveien har fått nye trikkeskinner, men hva med resten av Grefsenveien?

Midtoddveien har fått nye skinner, noe som skal gjøre trikken mer støyfri. Men hva med resten av Grefsenveien?

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 07.11.2014 kl 16:23

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

KJELSÅS: Det har vært trikkefredelig i nabolaget langs Grefsenveien i de siste månedene. Trikken har nemlig ikke kjørt i veien siden før sommerferien, men derimot «buss for trikk».

Nye trikkeskinner

Det fordi trikkeskinnene i Midtoddveien har blitt skiftet ut. Slik skal trikken gi mindre støy.

Det er flere beboere langs trikkeruta som kan tenke seg en mer støyfri trikk. Men informasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, uttalte nylig i avisen at det blant annet ikke foreligger planer om utskiftninger lenger mot Grefsen Stadion.

- Levd i god tro

Det får beboere langs Grefsenveien til å reagere.

- Vi har flere ganger vært i kontakt med folk fra Sporveien, blant annet med driftsavdelingen, om støyutbedringer av trikketraseen. Høsten 2013 ble vi fortalt at strekningen videre til Grefsen Stadion, skulle utbedres samtidig med Midtoddveien.  Vi har levd i god tro, og reagerer når vi i avisen leser noe helt annet, sier Remy Henriksen og Tron Rosén.

Konflikt?

Samtidig mener Henriksen og Rosen å også å ha fått opplyst at det foreligger «en konflikt», mellom bymiljøetaten og Sporveien. Muligens i forhold til veibredde- og fortausbredde på denne strekningen.  Nå lurer de på om dette kan være årsak til at trikkeskinnene videre mot Grefsen Stadion kanskje likevel ikke blir skiftet ut i nærmeste fremtid?

"Husene rister og glassene klirrer"

Både Henriksen og Rosén understreker at de er glad i trikken, og bruker den ofte.  Men når «husene rister og glassene klirrer» hver dag fra tidlig morgen til natterstid, så er ikke trikken så veldig hyggelig lenger.

Beboerne forteller at strekningen fra Midtoddveien og til Grefsen Stadion, med opphøyd trase' og støyskjerm ble anlagt på midten av åttitallet.  I 2009 ble det foretatt en renovering av trikketraseen. 

Løsningen som den gang ble valgt var ikke til det bedre for beboerne.

- Risting og støy har fra 2009 vært mer plagsomt enn noen gang. Asfaltering og fuging langs skinnegangen gikk raskt i oppløsning. Vi har derfor begge vært i kontakt med Sporveien flere ganger etter denne renoveringen.

"Alle i Oslo kan se frem til støyforbedringer"

- Nesten ironisk. For samme år, i forbindelse med trikkeoppgradering ved Carl Berners plass,  uttaler presseansvarlig i Sporveien til media at «...Se så ufattelig, en lydløs trikk...». Han la samtidig til at «...alle i Oslo kan se frem til videre støyforbedringer.»  For oss ble det motsatt, sier Rosén.

- Jeg har bodd her i 65 år, og har stort sett levd godt med trikken i 50 av disse årene. Men kort oppsummert; For oss er det mye mer støy fra trikken nå, enn det var for 50 år siden, legger han til.

Bymiljøetaen var kritisk

Avisen har vært i kontakt med både Bymiljøetaten og Sporveien. Førstnevnte forteller at det var en diskusjon om vei og fortausbredde på nevnte trikkestrekning for ett års tid siden.

"Bymiljøetaten var kritiske til at prosjektert økt sporbredde skulle gå på bekostning av kjørefeltbredder og spesielt fortausbredder. Det var prosjektert økt sporbredde på grunn av sikkerhetsaspektet..." skriver informasjonsansvarlig Odd Olav Bratteberg i en mail til avisen.

Sporveien derimot vil ikke kommentere saken ytterligere enn følgende sendt i mail fra Andreas Viseth i Sporveiens kommunikasjonsavdeling.

Ingen umiddelbare planer

"«Sporveien beklager at det foreligger en forventning om at trikkesporene fra Kjelsåsallèen til Grefsen stadion skulle rehabiliteres samtidig med strekningen fra Midtoddveien og gjennom trikkesløyfa. 

Sporveien har imidlertid ikke på noe tidspunkt formidlet at disse planene skulle gjennomføres inneværende år, selv om det hadde vært ønskelig utfra skinnegangens beskaffenhet og de støymessige ulemper som følger i kjølvannet av dette. Et slikt arbeid er avhengig av finansiering og krever godkjenning fra bymiljøetaten. I dag foreligger ikke dette.

Utover dette har ikke Sporveien noen ytterligere kommentarer..»

Etter at saken ble lagt ut på nab.no, kontaktet kommunikasjonssjef Cato Asperud, Sporveien, avisen. Han ønsket å forklare nærmere om problemsstillingen i forhold til veibredde.

Bredden og profilen avgjørende

- Da vi startet opp med prosjekteringen ble det i en tidlig fase jobbet ut i fra at vi også skulle fornye sporet bort til Grefsen stadion. Å få utbedret sporene i Midtoddveien var helt nødvendig ut i fra teknisk tilstand, mens det for resten var et ønske om å tilpasse forholdene best mulig for god trafikkavvikling med trafikk av trikker, busser og biler, sier Asperud.

- Det pågår derfor en diskusjon med bymiljøetaten om hvorledes dette kan gjøres, et element i tillegg er hvorledes de nye trikkene kommer til å bli. Bredden og profilen på disse er avgjørende for prosjekteringen av strekningen bort til Grefsen stadion, sier Asperud videre.

Han legger til.

- Arbeidet med å definere kravspesifikasjonen på nye trikker er i gang og det er naturlig å avvente videre arbeid på Kjelsås til vi vet hvorledes de nye trikkene blir.

 

 

 

 

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.