«N» for ny i biltrafikken

Ungdomsbedrift håper den skal hjelpe dem den dagen de har tatt lappen.

«N» for ny i biltrafikken

 

Kamelia Madeleine Fjeld fra Nordstrand og tre av klassekameratene har funnet opp en N. Den håper de skal hjelpe dem den dagen de har tatt lappen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.12.2013 kl 22:29

OSLO: - Men jeg personlig kunne godt tenkt meg en sånn N når jeg har tatt lappen. Jeg gruer meg ikke akkurat, men tror det hadde vært et veldig pluss den dagen jeg får lappen, sier Kamelia Madeleine

Fjeld, for tiden personalsjef i elevbedriften «Ny Trafikant UB» på Nydalen videregående skole.

Sammen med Martin Haukland fra Nordre Aker (daglig leder), Jonathan Eriksen fra Bjerke og Kasper Becker-Andersen (markedsføringsansvarlig) har 17-åringen følgende, enkle idé for å gjøre den første tiden som fersk bilist tryggere:

Når man har tatt førerkortet og kan kaste L'en som har fortalt medbilister at man er på øvelseskjøring, bør man erstatte den med en N for ny trafikant.

LES OGSÅ: Sjåføren mente det var unødvendig å ta førerkortet selv om han ikke kunne se ut av frontruta

Neppe mye tuting ...

Bokstaven kan da brukes bak på bilen de to første årene for å fortelle andre i trafikken at man er fersk bak rattet og trenger å bli vist litt ekstra hensyn.

- Jeg tror ikke det hadde blitt mye tuting bak meg hvis jeg hadde brukt en sånn, dersom merket hadde vært kjent blant folk, fastslår daglig leder Haukland.

De fire 2.-klassingene, som alle er 17 år og snart skal ta lappen, har allerede testet ut ideen sin i form av markedsundersøkelser i 3. klasse på skolen.

- Det mest spennende er at 96 prosent svarer at de ville tatt hensyn dersom de hadde sett en slik N i trafikken. Vi tror at de fire prosentene som er usikre på det, også ville gjort det - uten å tenke seg om, mener gründerne i elevbedriften «Ny trafikant».

Den driftige gjengen har allerede vært i kontakt med Statens vegvesen, Trygg Trafikk, forsikringsselskap og stortingspolitikere - og forteller om positive tilbakemeldinger.

Ønskedrømmen hadde selvsagt vært et påbud om å bruke N.

- Men vi ser jo at det kanskje kan bli litt vanskelig å få gjennom, så vi ser også på løsninger som kan gjøre at ungdom ønsker denne lappen, sier Haukland, mens Becker-Andersen trekker frem statistikkene som viser enorm økning i antall ulykkesskader fra årene man er 16-17 år til årene hvor man er 18-19 år.

- Denne lappen vil forebygge ved at andre tar mer hensyn, sier han.

Samarbeid med forsikringsselskaper om eventuell nedsettelse av forsikringspremie for å bruke N er en annen mulighet som er i ferd med å bli vurdert.

Om elevbedriften skulle klare å nå det langsiktige målet sitt - at deres N blir et vanlig syn på unge føreres biler - regner de ikke akkurat med å bli rike av ideen.

LES OGSÅ: Fyllekjørte i stjålet el-bil

Blir neppe rike

- Vi er en holdningsskapende UB. Vi driver med sosialt entreprenørskap - samfunnsforbedring. Men en nettside i tilknytning til dette, der vi kan drive kampanje og kanskje ha reklame, sier Becker-Andersen.

Det kortsiktige målet er å gjøre det bra i konkurranse med andre elevbedrifter. Tirsdag var det skolemesterskap blant elevbedriftene på Nydalen. I mars er det fylkesmesterskap.

- Og hvis vi gjør det godt nok der, går turen videre til NM. Det er en egen pris for beste sosiale entreprenørskap, som vi sikter oss inn på, sier Becker-Andersen.

LES OGSÅ: Blåste nesten 3 i promille da han ble tatt for fyllekjøring for 14. gang

Skepsis

Fagfolket i Vegdirektoratet er usikre på om elevenes N vil ha noen effekt på ulykkesstatistikken.

- I Norge har vi lagt veldig mye i potten når gjelder føreropplæring, hvilket betyr at vi prøver å sikre at den ferske fører ikke er fullt så fersk her som i mange andre land, sier Lars-Inge Haslie, seniorrådgiver i seksjon for trafikkopplæring i Vegdirektoratet.

Han sikter blant annet til England, der biler med de ferskeste førerne merkes.

- Der er det ikke så mye obligatorisk opplæring. Man får en prøve og slippes ut med midlertidig førerkort uten så mye erfaring. Mens vi har en omfattende opplæring som gjør at vi mener de som er ferdige, de er ganske så gode. De har fått en kompetanse som gjør at de skal kunne klare seg uten støtte og hjelp fra omverdenen, sier han.

- Men det er vel en kjensgjerning at ferske førere er mer utsatt for ulykker?

- Spørsmålet er hva en N bidrar til her. Ungdomsulykker har ofte mange andre elementer i seg enn dem som lar seg påvirke med merking: Det kan være høy fart og det kan være alkohol med i bildet. Jeg er ikke så sikker på om den gruppen som havner i de alvorligste ulykke lar seg påvirke av en N, sier Haslie, som understreker at han ikke avfeier ideen til Nydalen-gründerne.

- Men vi vet for lite om effekten til å gå inn for det, men vi skal se nærmere på det samtidig som vi evaluerer føreropplæringen, sier Haslie.

Annonse
Se bildet større

Kamelia Madeleine Fjeld (foran), Jonathan Eriksen (bak f.v.), Kasper Becker-Andersen og Martin Haukland tror deres N vil ga god effekt. FOTO: Foto: Marianne Holøien

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!