Én ting ønsker nesten alle eldre seg. Nå kommer det

Én ting ønsker nesten alle eldre seg. Nå kommer det

Enkelt og greit å bestille, og å betale for Aldersvennlig transport, viser eldrebyråd Inga Marte til Kari Storveen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Eldre over hele byen har trukket fram ett spesifikt ønske, som suksessfaktor for en god alderdom i Oslo: Fleksible og gode transportløsninger. 4. september får de svar på tiltale, i alle fall i Nordre Aker.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.08.2017 kl 14:11

NORDRE AKER: – I medvirkningsmøter og tenketanker, både her i Nordre Aker og i byen for øvrig, har det kommet frem at transport er en avgjørende faktor for å lage en aldersvennlig by. Samfunnsdeltakelse og det å kunne klare seg selv lengst mulig, avhenger av transport, sier Anne Berit Rafoss, spesialrådgiver i byrådsavdelingen for eldre, helse og sosiale tjenester.

Nordre Aker Budstikke har flere ganger skrevet om innbyggere som ønsker seg bedre bussløsninger tilpasset de eldre.

Det toårige pilotprosjektet Alders- og demensvennlig by, i Bydel Nordre Aker, ble nylig oppsummert med en sluttrapport. Nå skal de beste erfaringene og ideene fra piloten innarbeides i den kommende handlingsplanen for en aldersvennlig by, som skal gjelde for hele Oslo.

LES MER OM PILOTEN: Heidi blir eldre-mentor for hele Oslo

Helt fra starten i 2015 har prosjektleder Heidi Karsrud Nordal snakket om en tilpasset transportløsning, og tidligere i år kunne Nordre Aker Budstikke fortelle at bydel og kommune, og Ruter, hadde blitt enige om å testkjøre en ny type transportjeneste for eldre.

Starter 4. september

Tjenesten, som heter Ruter Aldersvennlig transport, lanseres mandag 4. september. Den består av to knall rosa («bringebærrøde» heter visst fargen) minibusser med 16 seter (eventuelt 11 pluss en rullestol).

Se bildet større

For mange eldre er ikke ordinær kollektivtransport et alternativt, kanskje fordi det er for langt til bussholdeplassen, eller fordi det er vanskelig å få med seg rullator eller rullestol. Anne Kari Øverbye og Reidun Sandviknes er frivillige ved Seniorhuset i Pastor Fangens vei, og tror det nye tilbudet blir bra. Her sammen med Heidi fra bydelen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Tilbudet, som er tilgjengelig mandager til og med lørdager klokken 10 til 18, kjører fra dør til dør.

Det betyr at du må bestille reisen inntil én time før avreise, via telefonnummeret 23 24 28 50. Du kan reise innad i hele Bydel Nordre Aker, samt til og fra Storo-senteret.

Prisen per reise tilsvarer vanlig honnørbillett. Det vil ikke være mulig å kjøpe billett ombord på bussen. For å betale kan du enten bruke Ruter-kort med reisepenger, eller Aldersvennlig transport-appen fra Ruter på mobil.

Ruter Aldersvennlig transport er forbeholdt dem på 67 år og eldre, men den reisende kan ha med seg en venn: Det kan være en ektefelle, en kompis, et barnebarn eller noen andre, uavhengig av dennes alder.

Må brukes

Se bildet større

Anne Berit Rafoss i byrådsavdelingen for eldre, helse og sosiale tjenester, Anne Hjerpset, prosjektleder i Bydel Nordre Aker Heidi Karsrud Nordal, Anne Kari Øverbye, Reidun Sandviknes, Kari Storsveen, byråd Inga Marte Thorkildsen og Berit Øygarden. Foran: Ulf Hjerpset. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Både Rafoss og prosjektleder Nordal er spente på responsen.

– Dette er jo brukermedvirkning i praksis, så nå er det spennende å se hvordan tilbudet blir tatt imot, sier Anne Berit Rafoss.

– Det er viktig å spre ordet. Vi skal dele ut brosjyrer med informasjon via frivillighetssentralene, seniorsentrene, hjemmetjenesten osv., sier Heidi Karsrud Nordal, og understreker at dette er et supplement til TT-reiser og transporttjenestene som tilbys fra seniorsentrene og Frivilligsentralene.

– Så dere må bruke det masse, og være gode ambassadører, sier hun rettet mot troppen av kommende brukere som har blitt med for å møte lokalavisen.

Se bildet større

FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Ta ut egne varer

– Det er et veldig stort behov for dette. Ideen er fantastisk god. Og så kommer man lettere fram i bratte gater og på glatte veier med en liten enn en vanlig, stor rutebuss, sier Randi Sandviknes.

Sammen med Anne Kari Øverbye, Anne og Ulf Hjerpset, Kari Storsveen og Berit Øygarden, er hun helt klar på at gode transportløsninger er noe de fleste er avhengige av.

– Det er ikke alle steder det er bussforbindelse, og bydelen er stor, sier Øverbye.

Dessuten er det ikke alltid lett å få med hjelpemidler som rullator eller rullestol på en vanlig buss. Det blir ikke noe problem med de aldersvennlige minibussene.

Se bildet større

Reidun Sandviknes og Kari Storsveen i samtale med Inga Marte Thorkildsen. Berit Øygarden til høyre.

– Det er en stor frihet å kunne plukke ut sine egne varer i butikken, og ikke bare få det levert, sier Øygarden.

– Det blir enklere å benytte sosiale møteplasser, som å treffe en venninne til en kopp kaffe på kafé, eller gå på shopping på Storosenteret, legger Øverbye til.

Nordal peker også på det sosiale aspektet ved bussturen. Ruta vil hente flere reisende underveis, derfor må man være ute i litt god tid dersom man for eksempel skal rekke en tannlegetime.

– Den raskeste reiseveien blir det ikke, men man får en liten sightseeing i egen bydel, og kan treffe gamle kjente og nye mennesker underveis, sier hun, og estimerer at en tur fra A til B trolig ikke vil ta mer enn 45 minutter.

Penger

– En slik løsning har det vært snakket om siden pilotprosjektet startet i Nordre Aker i 2015. Hvorfor tar det så lang tid å få på plass?

– Ting tar av og til lenger tid enn man skulle ønske. Dette har vært ønsket fra beboerne i Nordre Aker, og Heidi har stått på og vært et talerør for bydelens eldre. Kommunen ønsker at dette skal bli et tilbud til hele byen, men først må vi teste det ut i Nordre Aker. Jeg har jobbet for å få penger til dette i budsjettet, og nå er vi i gang, sier Inga Marte Thorkildsen (SV), byråd for eldre, hele og sosiale tjenester.

I første omgang testes tilbudet i en toårsperiode, og så vil tiden vise hva som skjer videre. Det vil estimert koste mellom to og tre millioner kroner årlig å drifte Aldersvennlig transport i Nordre Aker.

Se bildet større

Ulf Hjerpset regner med å kunne bli en hyppig bruker av det nye transporttilbudet. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Vi kommer til å ha hyppige evalueringer med Ruter, slik at tilbudet kan tilpasses ønskene fra brukerne fortløpende. Det er mye ved dette vi må teste ut og lære oss gjennom bruk. Derfor kan vi ikke svare på hvor lenge piloten vil gå, og om eller når det kan utvides til flere bydeler enn Nordre Aker – det avhenger av antall brukere, sier Rafoss.

Bussjåførene som skal kjøre det nye tilbudet skal kjøre behagelig, og så skal de læres opp i å møte eldre mennesker på en bra måte.

– Bussturen skal være en fin opplevelse. Håpet er at eldre ikke skal isolere seg. Det er mye ensomhet blant eldre mennesker, kanskje kan dette tilbudet hjelpe til at flere kan føle seg evigunge – det har mye å si for helsa, sier byråd Thorkildsen.

Les mer om Aldersvennlig transport på Oslo kommunes nettsider.

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse