Nå er det på tide å vrake bilen...

Nå er det på tide å vrake bilen...

Det er enkelt å kvitte seg med bilvrak. Likevel står fortsatt mange av dem og ruster ned i Oslos gater. FOTO: NEWSWIRE

Vi har blitt litt flinkere til å vrake gamle biler i Oslo, men fortsatt står det mange rusthauger og tar opp verdifulle parkeringsplasser i hovedstaden.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
01.12.2008 kl 09:06

OSLO: Vi ligger an til å vrake ti prosent flere biler i år enn i fjor. Men fortsatt står mange avskiltede biler som miljøbomber rundt om i Oslo og resten av landet forøvrig, skriver det oppdragsbaserte nyhetsbyrået Newswire.

Flinkere

I fjor var det en nedgang i bilvrakingen på 5,2 prosent. Da ble det for første gang på fem år vraket under 100 000 biler.

– I år går det bedre. I løpet av de tre første kvartalene ble 88 374 biler levert til gjenvinning i Norge. Vanligvis får vi inn færre biler i siste kvartal, så vi regner med å komme opp i 110 000 biler totalt, sier daglig leder Pål Hansen i Bilgjenvinning AS, som har ansvaret for bilgjenvinningen i mesteparten av landet.

Langt igjen

Likevel er problemet med herreløse bilvrak langt fra løst.

– Et ukjent antall gamle biler står og ruster rundt omkring i landet og forsøpler omgivelsene. Disse sliter vi med å få folk til å levere til gjenvinning, sier Pål Hansen.

Siden 2007 er det produsentene som har hatt ansvaret for å sørge for at vrak blir fjernet i Norge og store deler av resten av Europa. Bilgjenvinning AS er et underselskap av Autoretur, som eies av bilprodusentene i fellesskap.

Enklere å vrake

I fjor høst startet Bilgjenvinning et samarbeid med Falck om henting av biler til gjenvinningsstasjoner over nesten hele landet.

– Aldri har det vært lettere å vrake bilen enn nå. Du kan bare ta kontakt, så frakter vi bilen til gjenvinningsstasjonen for deg, sier Irene Røsholt i Falck.

Pål Hansen i Bilgjenvinning mener at henteordningen ennå ikke er godt nok kjent. Når de har informasjonskampanjer, merker denemlig en markant økning i innleveringen, men forteller til Østkantavisa at det ikke er gratis å bestille hentingen.

– Mange kvier seg for å levere inn bilen fordi de tror det er for mye plunder. De er ikke klar over at hvor enkelt det er blitt, sier han.

Koster litt

Det er imidlertid ikke helt gratis å få andre til å hente det rustne gliset ditt. Falck tar i følge Bilgjenvinning gjennomsnittlig 500 kroner for å fjerne gamle biler. Når man tenker på at vrakpanten ligger på 1500, sitter du altså igjen med to tredeler om du velger å få andre til å ta seg av flyttinga. En student vil med andre ord fort kunne spare noen hundrelapper på å taue skraphaugen selv.

Den gjennomsnittlige alderen på vrakede biler har holdt seg stabilt på cirka18 år.

– For å beregne hvor mange biler vi bør få inn til vraking hvert år, ser vi tilbake på hvor mange nye biler som ble kjøpt for 18 år siden, sier Pål Hansen i Bilgjenvinning AS.

Ettersom salget av biler har økt jevnt og trutt de siste 18 årene, regner han med at antall biler som leveres til gjenvinning også øker i årene fremover.

Pål Hansen mener at Norge vil fortsette å ha en av Europas eldste bilparker og høyeste vrakalder så lenge norsk avgiftspolitikk ikke endrer seg.

– Når vrakpanten er så lav som 1500 kroner og avgiftene for å kjøpe ny bil er såpass høye, vil det alltid være noen som ikke har råd til å kjøpe ny bil, sier Pål Hansen.

Aldri har det vært lettere å vrake bilen enn nå

Irene Røsholt, Falck

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!