Nå kan de få karakterer

Nå kan de få karakterer

F.v.: Julie Marie Dahl, Frøy Ingvild R. Strøm, Oda Løgran, Line Gaustad, Elias Drotninghaug og Christoffer Helmersen. Rektor Alf Hansen og lærer Trude Løsseth Odde. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Karakterene kan få sitt inntog i 7. klasse gjennom en prøveordning. Kjelsås er blant skolene som kan bli med i en prøveordning.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.03.2009 kl 16:03

KJELSÅS/ RÅDHUSET: Det var på mandag at byrådet gikk ut med sitt ønske om en prøveordning med karakterer i 7. klasse. Det kontroversielle forslaget omfatter ti skoler i Oslo og ble foreslått sist torsdag.

LES OGSÅ: Nesten klare for karakterer

Kan forbedre læringsutbyttet

Kjelsås er blant de ti skolene som er foreslått. Karakterene skal eventuelt settes i matematikk og samfunnsfag.

– Et forsøk med karakterer på 7. årstrinn kan gi kunnskap om hvorvidt bruk av karakterer kan styrke de faglige tilbakemeldingene til elevene, heve elevenes realitetsorientering for egne ferdigheter og bedre elevenes læringsutbytte, skriver skolebyråd Torger Ødegaard (H) i sitt forslag. Nå håper han på å få støtte til forsøksordningen av de andre politikerne i kommunen.

Foreldreflertall for

På Kjelsås skole har et flertall av foreldrene til neste års sjuende trinn sagt ja til å la barna bli vurdert med karakterer det siste året på barneskolen.

– Kjelsås skoles interesse for karaktervurdering har utgangspunkt i ønsket om å videreutvikle vår praksis med elevvurdering. Vi er interessert i kriterier for måloppnåelse og hvordan vi med utgangspunkt i den enkelte elevs faglige nivå klarer å få en forståelse hos eleven om hva som forventes for å komme videre i egen utvikling. Vi ser karakterer som et interessant område å prøve ut for å videreutvikle vår egen vurderingspraksis, sa daværende rektor Alf Hansen til Nordre Aker Budstikke i oktober, da det ble klart at Kjelsås søkte Utdanningsadministrasjonen (UDA) om å få være med i forsøket.

– Ikke annerledes

På Kjelsås har det vært diskusjoner innad i lærergruppen, men i følge lærer Trude Løsseth Odde er lærerne er positivt innstilt til prosjektet.

– Dette er ikke veldig annerledes enn den måten vi driver vurdering på i dag. Vi jobber etter målplaner, og elevene får detaljerte tilbakemeldinger på hva de gjør bra, og hva de må jobbe videre med. Men en tallkarakter virker veldig seriøst og alvorlig, sa hun til Nordre Aker Budstikke i høst.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!