Nå skal belønningen bli høyere

Legger opp til høyere kollektivbelønning i klimaforliket.

Nå skal belønningen bli høyere

Storbyene som viser vilje til å satse på kollektivt får belønning for det.

I 2014 vil belønningsordningen være på en milliard kroner. Det betyr at storbyer som virkelig satser på kollektivtrafikken kan få mer penger i lommeboka.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.06.2012 kl 20:31

OSLO: Regjeringspartiene er enige med Høyre, KrF og Venstre om et nytt klimaforlik. Et av punktene i forliket er at belønningsordningen for kollektivtrafikk vil øke kraftig, og vil fra 2014 være på nærmere en milliard kroner.

- At vi er enige om klimaforliket er viktig. Nå kommer det også 500 millioner mer inn i belønningsordningen. Dette er ikke en avgjørende sum, men den er viktig, sier nestleder i Venstre, Ola Elvestuen.

Håper på belønning

Belønningsordningen kom på banen i 2004, og skal belønne storbyene i landet når de satser på kollektivtrafikk. Formålet er å få stobyene til å redusere biltrafikken, og gjøre viktige tiltak for å bedre kollektivtrafikken. De byene som gjør dette på en god måte blir belønnet.

VIKTIG, MEN IKKE AVGJØRENDE: Det sier nestleder av Venstre, Ola Elvestuen.

Oslo mottok ingen belønning i fjor. Det håper Elvestuen at de nå gjør. Det ligger konkrete kollektivprosjekter klare, blant annet t-bane til Løren.

- Oslo har fått mindre biltrafikk og større satsing på kollektivt. Kommunen bruker 1,5 milliarder på kollektivt i året, kommenterer Elvestuen.

LES OGSÅ: Tidligere samferdselsbyråd raste mot lav tildeling av belønningsmidler

Trangt på bussen

Fraksjonsleder, Samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret, Abdullah Alsabeehg (Ap) jubler over økningen.

JUBLER: Abdullah Alsabeehg (Ap)

- Arbeiderpartiet har lenge vært opptatt av å fornye og styrke belønningsordningen slik at Oslo som opplever økt antall kollektivreiser får økt utbetaling fra ordningen, sier han, og fortsetter:

- I en tid hvor antall kollektivreiser øker, og Høyre, Venstre og KrF byrådet i Oslo kutter i busstilbudet og øker billettprisene på kollektivreiser, er det særlig gledelig å få på plass en ny og bedre ordning som kan benyttes for styrke kollektivtrafikken i Oslo.

LES OGSÅ: Hyppigere avganger på linje 2

Selv opplever Alsabeehg stadig fulle busser.

- Bussen er full nesten hver dag på vei til jobb. Prioriterer vi ikke kollektivtilbudet enda høyere risikerer vi snart at bussen må kjøre fra folk på holdeplassene. Derfor er jeg glad for at staten skal gi mer penger til kollektivtrafikken i Oslo fremover, sier Alsabeehg.

Han er tydelig på hva byen trenger.

- Flere vogner på bane og trikk, flere t-bane- og bussavganger, ny t-banetunnel i sentrum, og vi bør gjenåpne busslinjer som har blitt lagt ned av byrådet. Behovet er enormt. Da hjelper det med ekstra midler fra staten.

 

HER GÅR DET IKKE HELT PÅ SKINNER:

Bilistene må ta regninga

Ruter ønsket rushtidavgift på kollektivt

Kjører fra passasjerene

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!