ANNONSE
Annonse

Nå skal sykkelfeltet forlenges

Fra rundkjøringen ved Falck-bygget og opp til Carl Kjelsens vei er det oppmalt sykkelfelt på begge sider, neste på planen er sykkelfelt i år, videre oppover Maridalsveien - på høyre side - fra Carl Kjelsens vei til Frysjaveien. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Sykkelfeltstrekket er en del av en større plan for veien.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 12.07.2018 kl 10:10

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

KORSVOLL: Bymiljøetaten har sendt forslag til forskrift for regulering i Maridalsveien, for strekningen Carl Kjelsens vei til Frysjaveien. Grunnlaget for forslaget til forskrift er det etableres nytt sykkelfelt.

– Vi ber om at eventuelle bemerkninger til forslaget til skiltforskrift og forslaget til skiltplan blir sendt oss innen tre uker. Dersom det ikke er innvendinger til forslaget, vil Bymiljøetaten umiddelbart etter utløpet av høringsfristen vedta forskriften i henhold til forslaget, står det også.

Kanskje rødt?

Spesialkonsulent Siv Linette Solheim Grann i Sykkelprosjektet i Oslo kommune, utdyper:

– På strekningen Maridalsveien mellom Carl Kjelsens vei og Frysjaveien så skal det etableres sykkelfelt på den ene siden av veien i år. Sykkelfeltet blir i oppoverbakken siden det er der det er størst forskjell på farten blant de som sykler og de som kjører bil. Sykkelfeltet blir laget innen eksisterende veibredde, og blir antagelig rundt to meter bredt. Hvorvidt sykkelfeltet blir rødt er ikke bestemt enda, sier hun.

Foto: BYMILJØETATEN

LES OGSÅ: Fra en Korsvoll-syklist: – Etter 20 år har jeg behov for å gi en reisebeskrivelse

Større planer

Strekningen som er nevnt, er en del av en større plan for hele strekningen fra Carl Kjelsens vei til Brekkekrysset. På Oslo kommunes egne nettsider kan leses:

– Vi bygger om Maridalsveien mellom Carl Kjelsens vei og Brekkekrysset for å lage plass til sykkelfelt. Strekningen mellom Carl Kjelsens vei og Svensenga får samtidig fortau på begge sider, mens videre nordover til Brekkekrysset blir det fortau på veiens vestside slik som det er i dag.

Veien får også ny belysning, og holdeplassene blir universelt utformet.

Videre står det også:

– Bymiljøetaten har utarbeidet et forslag til reguleringsplan. Reguleringsplanen var ute til offentlig ettersyn i 2014. Bymiljøetaten jobber nå med noen justeringer i reguleringsplanen som vil bli sendt på begrenset høring høsten 2017.

Det står også at det ikke er besluttet når prosjektet skal bygges.

Trenger mer plass

Nordre Aker Budstikke er kjent med at grunneiere langs strekningen fra Carl Kjelsens vei og til Brekkekrysset er i kontakt med Plan- og bygningsetaten om planene. Kommunen trenger mer plass for å gjennomføre veiplanen:

– Det er først etter at byggeplan er utarbeidet at kommunen starter dialog med grunneiere for å avtale avståelse av grunn. Det er altså på nåværende tidspunkt for tidlig å starte denne dialogen med grunneiere langs Maridalsveien, skriver kommunen ved Bymiljøetaten i et brev til noen av grunneierne, 31. mai 2018.

HER KAN DU FØLGE SAKEN I PLAN- OG BYGNINGSETATENS SAKSINNSYN.

LES OGSÅ:

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse