Nå starter påskeutfarten - slik takler du den

Nå starter påskeutfarten - slik takler du den

UTFART: Ta det med ro i påskeutfarten

Oppfordringen kan ikke sies ofte nok: Ta det med ro på påskeveiene, så kommer alle trygt fram – og hjem igjen.

Tekst:

Publisert:

– Hadde alle vært like høflige i trafikken som de er i båt, ville det vært en fornøyelse å ferdes på veiene! Å kjøre bil dreier seg om sosial adferd – altså om å respektere andre veifarende. Sukket kommer fra Sverre Isaksen, politiførstebetjent med 25 år bak seg som leder av kjøreopplæringen ved Oslo politidistrikt. I tillegg kjører mannen rally og asfaltrace med en knallblå Subaru like sinna som bilen til Petter Solberg.

– Det skal så lite til. Påsketrafikken er ofte så intens at den ikke tillater uoppmerksomhet. Noen tidels sekunder kan være nok, sier Isaksen – og fortsetter:

– Første bud handler om oppmerksomhet og konsentrasjon. Roer man kjøringen ned, passer på avstanden til forankjørende, skjerper blikket og holder rett i rattet, går det bra. Da kommer man seg også unna andres bøllete trafikkadferd.

– Altfor mange er stresset og retter oppmerksomheten mot helt andre ting enn bilkjøringen, eksempelvis CD-spilleren, navigasjonsanlegget eller unger som maser i baksetet. Jeg tror folk flest har den nødvendige kjøreferdigheten som skal til for å ferdes sikkert i trafikken, men mens man kjører på rutinen rettes fokuset mot alle dippeduttene i bilen – og ferden ender plutselig i støtfangeren på bilen foran, sier Isaksen. Politiveteranen er også opptatt av at alle i bilen har et ansvar for trygg ferdsel. Jo roligere det er i kjøretøyet, jo mer skjerpet er den som sitter bak rattet.

Her er Isaksens råd for at du skal komme seg sikkert på påskeferie og ha det hyggelig under hele turen:

  • Last med vett. Tunge ting skal ikke i skiboksen, men nederst i bagasjerommet og nærmest seteryggen. Høylastet bil gir ustabilitet.
  • Husk å sikre lasten på taket så den ikke faller av ved kraftig oppbremsing.
  • Riktig lufttrykk i dekkene er viktigst ved fullastet bil.
  • Sørg for at alle i bilen har det trivelig før kjøreturen starter.
  • Husk at bilbeltet alltid vil være bilens viktigste sikkerhetsinnretning.
  • Sitt riktig. Rattgrepet skal være "kvart over ni" med lett bøyde armer.
  • Konsentrer deg om bilkjøringen – og bare det. La sidepassasjeren styre musikk- og navigasjonsanlegget.
  • Unngå stress og forbikjøringer – stopp heller og ta en kopp kaffe eller annet passende drikke.
  • Pass på farten og avstanden til forankjørende.

    Og hvis du skulle være så uheldig å miste veigrepet:

  • Forsøk umiddelbart å få tilbake kontrollen over bilen. Ikke drei mer på rattet enn nødvendig.
  • Lær deg på forhånd å utnytte bilens førerstøtteelektronikk – om slik fins.
  • I noen spesielle tilfeller vil det være bedre å kjøre seg ut av vanskelige situasjoner enn å bremse, men slik krever stor ferdighet.
  • Kjør heller av veien enn på andre.

– Å miste veigrepet vil alltid være alvorlig, og det vil være om å gjøre å få dekkfeste igjen. Har bilen førerstøttesystemer som ESP (elektronisk stabilitetsprogram), gjelder det å bremse effektivt – det vil si å bremse for å få farten ned og samtidig styre mykt unna uten brå rattbevegelser. Har ikke bilen slike systemer må man frikoble og dernest forsøke å styre unna.

Uansett dreier de aller fleste førere altfor mye på rattet – styrer for mye i mot. Dette forsterker bare effekten. Altså myke bevegelser, er påskehilsen fra politiførstebetjent Sverre Isaksen.

Annonse
Se bildet større

SKO DEG RIKTIG: NAFs Jan Ivar Engebretsen oppfordrer alle som skal over fjellet til å være godt skodd for verst tenkelig føre. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

STYR MYKT: Politiførstebetjent Sverre Isaksen instruerer i riktig glattkjøringsteknikk for at bilen ikke skal begynne å skli. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

KREVENDE: Når du befinner deg i en slik situasjonen kreves store kjøreferdigheter for å unngå katastrofe. Dette gikk bra. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

RIKTIGE RATTBEVEGELSER: Sikker kjøring betyr konsentrasjon og riktig bruk av rattet. Ved for brå bevegelser kan man fort miste veigrepet, sier instruktør Sverre Isaksen. (Foto: Øivind Skar)

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!