NAV-leder: - Vi må bli bedre!

NAV-leder: - Vi må bli bedre!

– Etableringen tar lengre tid, og krever mer ressurser enn forventet. Foto: Kristin Tufte Haga

- Vi er på rett vei, men må bli bedre, sier bydelens NAV-leder Gro Tynning.

Tekst:

Publisert:

Oslo: Onsdag 28.08. inviterte Oslolegene, ved leder Frysja-lege Svein Aarseth, til debattmøte om Nav-reformen. Tema var i hovedsak; Er brukeren fortsatt kasteball i systemet?

– Mer krevende enn forventet

Først ut var arbeids- og velferdsdirektør i Nav, Tor Saglie, som redegjorde for bakgrunn og målsettinger med reformen, samt status for gjennomføring av reformen, som skal være på plass innen utgangen av 2009. I 2010 skal 460 Nav-kontorer være i drift.

– Etableringen tar lengre tid, og krever mer ressurser enn forventet. Likevel, den mest positive overraskelsen med Nav for meg, har vært å se hvor bra stat og kommune samarbeider. Og lykkes vi marginalt med Nav-reformen, vil vi få store samfunnsøkonomiske gevinster, sa Saglie.

Nordre Akers Nav-leder (trygd/arbeid), Gro Tynning, holdt også innlegg.

– Må bli tydeligere

– Vår erfaring som en av byens pilot Nav-kontorer, er blant annet at det gikk et vesentlig skille etter seks måneders drift, og at det nå går rett vei. Likevel, det er fortsatt ting som vi må bli enda bedre på, sa Tynning til de mange fremmøtte.

Av den positive utviklingen har, ifølge Tynning, Nordre Aker Nav nå mer oppfølging av brukerne enn tidligere, tjenestene er generelt mer samordnet, og kontoret samhandler mer – også med legene.

– Vi mottar også færre klager enn før, sa Tynning.

– Men det er områder vi absolutt kan bli bedre på. Få brukere har kun én kontaktperson å forholde seg til, og vi vet at det er veldig vanskelig å få tak i oss per telefon, fortsatte Tynning, og viste også til utfordringer i forbindelse med arbeidsflyten mellom Nav lokal og Nav forvaltningsenhet.

– Og særlig må vi jobbe mer med kommunikasjon og tydelighet i forhold til regelverk og forventningene til brukeren, sa Tynning.

–En kamp!

To fremmøtte Nav-brukere holdt også innlegg – og det gjorde sterkt inntrykk å høre historiene de fortalte. Den ene av dem, tidligere rektor Lise Røthe Høgvold, som også har gått ut i media tidligere i år, fortalte om en utmattende kamp mot Nav-systemet og saksbehandlere.

– Jeg har faktisk blitt enda mer syk av å måtte kjempe mot Nav. Til sammen har hele 28 personer vært innom min sak siden jeg ble syk – blant annet 11 forskjellige Nav-saksbehandlere. Det føles nedverdigende å bli behandlet på denne måten. Jeg stiller også spørsmålstegn ved flyten av sensitiv informasjon i systemet når så mange forskjellige personer er innom samme sak, sa Høgvold.

– Fortsatt kjemper jeg mot Nav for å bli trodd om min manglende arbeidsevne, men hvor lenge orker jeg å kjempe?

– Raskere i dialog – Ofte kommer ikke Nav i «dialog» med brukeren før det har gått 6 måneder. Det er for lenge. Etter 1-2 måneders sykdom, er det lettere å tenke tilbake til jobb. Jo lenger brukeren er utenfor arbeidslivet – jo mer vanskelig blir det å motivere til arbeid igjen, sa blant annet Conradi. Det ble også etterlyst generelt mer samhandling mellom legene og Nav.

– Økende infobehov

Leder for allmennlegeforeningen, Jan Emil Christoffersen, var også på møtet.

– Det er som oftest fastlegen som kjenner pasientens sykdomsbilde best. Navs behov for innhenting av informasjon, blir bare større og større, sa han, og støttet bruker Høgvold i at noen faktisk blir sykere av å kjempe i Nav-systemet.

En annen kommentar fra en av tilhørerne var at kanskje legene kjente sykdomsbildet best, men at legene likevel ikke kjente til alle de forskjellige arbeidsmulighetene i markedet?

Saglie og Tynning tok imot innspillene.

– Dette er konstruktive innspill som vi vil ta med videre. Vi vil gjerne ha tettere samhandling med legene – dere er jo veldig viktige samarbeidspartnere, sa Tynning

Tor Saglie viste også til den nye sykemeldingsblanketten, som trådde i kraft 1. september i år.

– Den vil gi mulighet til bedre kommunikasjon mellom de involverte, sa han.

Annonse
Se bildet større

NAV-bruker Lise Røthe Høgvold kjemper fortsatt i NAV-systemet. – Men hvor lenge orker jeg, sier hun.

Se bildet større

– Vi må bli bedre, sier Nordre Akers NAV-leder Gro Tynning.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!