ANNONSE
Annonse

Nav til ingen nytte

Jacqueline Zuleta håper at Nav skal bli bedre tilpasset alle brukere. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Etter ett og et halvt år som arbeidsledig har endelig Jacqueline Zuleta fått jobb. Det kan hun ikke takke Nav for.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 16.01.2009 kl 08:39

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

NORDRE AKER: – Med riktig hjelp kunne jeg vært i jobb allerede etter tre måneder, mener Jacqueline Zuleta.

Hun slår hendene sammen over kafébordet i Nydalen. Et lite steinkast unna ligger Nordre Akers Nav-kontor.

– Bortkastede ressurser

Etter fem års utdannelse på Blindern var det arbeidsledighet som ventet Tåsen-kvinnen. Møtet med Nav Nordre Aker ble alt annet enn hjertelig.

– Jeg føler ikke at Nav er tilpasset brukeren. Det er jo et paradoks, når de har som mål å ta brukerne på alvor og gi individuell behandling, sier Zuleta.

Hun sjekket ut at det bare var et kurs i pedagogikk hun manglet for å være kvalifisert for en fast lærerstilling, og ba Zuleta tidlig spesielt om støtte til et slikt kurs hos Nav.

I stedet ble hun satt på et jobbsøkerkurs, noe hun mener var helt unødvendig.

– Jeg har inntrykk av at Nav er tilpasset folk med liten eller ingen utdannelse. Det er selvfølgelig bra, men for de med høyere utdannelse kommer Nav til kort, sier Zuleta, som opplevde liten forståelse for at hun ønsket en jobb i samsvar med tidligere arbeidserfaring i skolen og utdannelsen sin.

– Jeg mener det er misbruk av samfunnets humane og økonomiske ressurser at Nav bruker tusenvis av kroner på en person som kunne ha vært i jobb og heller tilført samfunnet noe. Istedenfor gikk det 16 måneder før jeg fikk tilbud om tiltak. Det burde ha skjedd med det samme, mener Zuleta som underveis ble bedt om legerklæring hvor hun kunne dokumentere sykdom.

– Jeg ville da kunne søke om attføring, noe jeg takket nei til siden jeg mente jeg ikke var syk og ville ha godt å komme ut i arbeid. Påkjenningen av å være arbeidsledig i så lang tid begynte paradoksalt nok å gjøre meg syk, sier Jacqueline.

Kontaktet Karrieresenteret

På eget initiativ tok hun kontakt med Karrieresenteret på universitetet på Blindern, og det var gjennom dette at hun kom i kontakt med et voksenopplæringssenter, der hun nå skal undervise i samfunnsfag og spansk, uten Navs hjelp.

– Jeg opplever Navs saksbehandling som for maskinell, og at systemet gir for liten mulighet til individuell behandling. Det er lov å tenke selv, men enkelte ansatte blir funksjonærer, som følger systemet slavisk, sier Zuleta.

Føler seg stakkarslig

– Jeg har av enkelte saksbehandlere opplevd en nedverdigende holdning, og jeg fikk følelsen av å komme med lua i hånden og be om hjelp. Blant annet var det en saksbehandler som dro noen dokumenter ut av hånden på meg. Da ble jeg sint. Slik behandling finner jeg meg ikke i, men det tror jeg vedkommende forsto, sier Zuleta, som følte seg psykisk nedbrutt etter Nav-besøkene.

Hun mener Nav står overfor et paradigmeskifte, som etaten ikke har klart å omstille seg til.

– Fra å bare hjelpe "de stakkarslige" skal de nå være en serviceinstitusjon for hele befolkningen. Det skal ikke være nødvendig å skamme seg fordi man må oppsøke Nav.

Mangel på fasiliteter

Ifølge Zuleta har det også vært et problem at flere pc'er og kopimaskiner stadig har vært i ustand, og at kontoret mangler private avlukker.

– For meg som ikke har internett hjemme, er jeg avhengig av å ha tilgang på dette hos Nav, siden alt av jobbsøknader, registrering og bekreftelse om at man fortsatt er arbeidssøkende må fylles ut elektronisk, sier hun.

Zuleta er bare en av mange lesere som har kontaktet Nordre Aker Budstikke om sine opplevelser med Nav. Alle oppgir at de utelukkende vil hjelpe Nav til å bli bedre.

– Og jeg har vært i kontakt med mange flinke og hjelpsomme folk hos Nav, det er ikke det. Men det er systemet som ikke fungerer godt nok i forhold til brukerne, sier Zuleta, som ved å fortelle sin historie håper at andre slipper å oppleve de samme hindringene som hun har gjort.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.