Nav til ingen nytte

Nav til ingen nytte

Jacqueline Zuleta håper at Nav skal bli bedre tilpasset alle brukere. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Etter ett og et halvt år som arbeidsledig har endelig Jacqueline Zuleta fått jobb. Det kan hun ikke takke Nav for.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.01.2009 kl 08:39

NORDRE AKER: – Med riktig hjelp kunne jeg vært i jobb allerede etter tre måneder, mener Jacqueline Zuleta.

Hun slår hendene sammen over kafébordet i Nydalen. Et lite steinkast unna ligger Nordre Akers Nav-kontor.

– Bortkastede ressurser

Etter fem års utdannelse på Blindern var det arbeidsledighet som ventet Tåsen-kvinnen. Møtet med Nav Nordre Aker ble alt annet enn hjertelig.

– Jeg føler ikke at Nav er tilpasset brukeren. Det er jo et paradoks, når de har som mål å ta brukerne på alvor og gi individuell behandling, sier Zuleta.

Hun sjekket ut at det bare var et kurs i pedagogikk hun manglet for å være kvalifisert for en fast lærerstilling, og ba Zuleta tidlig spesielt om støtte til et slikt kurs hos Nav.

I stedet ble hun satt på et jobbsøkerkurs, noe hun mener var helt unødvendig.

– Jeg har inntrykk av at Nav er tilpasset folk med liten eller ingen utdannelse. Det er selvfølgelig bra, men for de med høyere utdannelse kommer Nav til kort, sier Zuleta, som opplevde liten forståelse for at hun ønsket en jobb i samsvar med tidligere arbeidserfaring i skolen og utdannelsen sin.

– Jeg mener det er misbruk av samfunnets humane og økonomiske ressurser at Nav bruker tusenvis av kroner på en person som kunne ha vært i jobb og heller tilført samfunnet noe. Istedenfor gikk det 16 måneder før jeg fikk tilbud om tiltak. Det burde ha skjedd med det samme, mener Zuleta som underveis ble bedt om legerklæring hvor hun kunne dokumentere sykdom.

– Jeg ville da kunne søke om attføring, noe jeg takket nei til siden jeg mente jeg ikke var syk og ville ha godt å komme ut i arbeid. Påkjenningen av å være arbeidsledig i så lang tid begynte paradoksalt nok å gjøre meg syk, sier Jacqueline.

Kontaktet Karrieresenteret

På eget initiativ tok hun kontakt med Karrieresenteret på universitetet på Blindern, og det var gjennom dette at hun kom i kontakt med et voksenopplæringssenter, der hun nå skal undervise i samfunnsfag og spansk, uten Navs hjelp.

– Jeg opplever Navs saksbehandling som for maskinell, og at systemet gir for liten mulighet til individuell behandling. Det er lov å tenke selv, men enkelte ansatte blir funksjonærer, som følger systemet slavisk, sier Zuleta.

Føler seg stakkarslig

– Jeg har av enkelte saksbehandlere opplevd en nedverdigende holdning, og jeg fikk følelsen av å komme med lua i hånden og be om hjelp. Blant annet var det en saksbehandler som dro noen dokumenter ut av hånden på meg. Da ble jeg sint. Slik behandling finner jeg meg ikke i, men det tror jeg vedkommende forsto, sier Zuleta, som følte seg psykisk nedbrutt etter Nav-besøkene.

Hun mener Nav står overfor et paradigmeskifte, som etaten ikke har klart å omstille seg til.

– Fra å bare hjelpe "de stakkarslige" skal de nå være en serviceinstitusjon for hele befolkningen. Det skal ikke være nødvendig å skamme seg fordi man må oppsøke Nav.

Mangel på fasiliteter

Ifølge Zuleta har det også vært et problem at flere pc'er og kopimaskiner stadig har vært i ustand, og at kontoret mangler private avlukker.

– For meg som ikke har internett hjemme, er jeg avhengig av å ha tilgang på dette hos Nav, siden alt av jobbsøknader, registrering og bekreftelse om at man fortsatt er arbeidssøkende må fylles ut elektronisk, sier hun.

Zuleta er bare en av mange lesere som har kontaktet Nordre Aker Budstikke om sine opplevelser med Nav. Alle oppgir at de utelukkende vil hjelpe Nav til å bli bedre.

– Og jeg har vært i kontakt med mange flinke og hjelpsomme folk hos Nav, det er ikke det. Men det er systemet som ikke fungerer godt nok i forhold til brukerne, sier Zuleta, som ved å fortelle sin historie håper at andre slipper å oppleve de samme hindringene som hun har gjort.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!