– Noe er på plass...

– Noe er på plass...

Bent Gether-Rønning (H)

Rush-trafikken i Grefsen/Storo-området betyr ofte kaos. Men noen utbedringer har kommet på plass i løpet av de siste årene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.09.2008 kl 11:00

GREFSEN: Grefsen/Storo-området kan være en stor utfordring i rush-tiden. Køene står mot Storo-krysset - ofte helt oppe fra Kjelsås og nedover. I 2000 la dengang Bydel Grefsen/Kjelsås frem en trafikkplan for området nedre Grefsen, med bydelens forslag til forbedringer.

Delvis i møte

– Samferdselssetaten har delvis kommet oss i møte, og noen løsninger er allerede på plass. Blant annet har trikken fått eget kollektivfelt siste del av Grefsenveien ned mot Storo-krysset, og sideveiene til Grefsenveien har fått vikeplikt mot Grefsenveien, sier dengang miljø, plan og samferdselskomitéleder for bydel Grefsen Kjelsås, Bent Gether-Rønning (H). Han er nå også bydelsutvalgsmedlem i Nordre Aker, og viser til det planlagte miljøgate-prosjektet for Grefsenveien.

– Trafikksituasjonen til og fra Storosenteret vil vel også bli noe bedre - særlig avkjørings- og innkjøringssituasjonen - når Vitaminveien forbi det nye senteret står ferdig.

Bedre kollektivfelt– De foreløpige utbedringene i Grefsenveien løser noe. Likevel, trikken burde ha et «avsperret» kolletivfelt. I rushen faller for mange bilister for fristelsen til å snike i feltet og derved forsinke trikken. BU har også nylig bedt om at Samferdselsetaten igjen bør vurdere å endre situasjonen i Lettvintveien fra toveis- til enveiskjørt. Etter BUs vurdering vil en bedre løsning enn dagens - og mer trafikkavlastende for Lettvintvei-beboerne - være at bussen kjører opp Kapellveien mot Grefsenveien og ned Lettvintveien mot Kjelsåsveien, med tilhørende enveiskjøring, sier Gether Rønning, som håper på at det planlagte nye Storo-krysset vil bedre trafikksituasjonen i området betraktelig.

Gjennomkjøring

– I den anledning har jo også BU foreslått at det kanskje kan være en løsning å hindre bilistene i å svinge til venstre fra Grefsenveien mot Sinsen - eksempelsvis i rushtiden. Det for å bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikken ytterligere.

– Et poeng må jo være å ruste opp hovedfartsårene med dertil rundkjøringer og lyskryss, så bra at bilistene foretrekker samleveiene, og ikke velger minste motstandsvei innemellom boligfeltene, sier Gether-Rønning.

Forprosjekt

Statens Vegvesen er i løpet av høsten i gang med forprosjektet for «nye» Storokrysset.

– I 2003 ble det også lagt frem et forprosjekt for nevnte kryss, men planene ble lagt på is. Nå er krysset tatt frem igjen, og det er bedring for kollektivtrafikken som er målet med en eventuell utbedring. Inkludert også kollektivsituasjonen i Grefsenveien mot krysset - i begge retninger. Holdeplassenes plasseringer vil også bli vurdert. Forprosjektet vil bli lagt frem i løpet av neste vår, sier planlegger i Vegvesenet, Tomas Moe, som bekrefter at de kjenner til tidligere Grefsen/Kjelsås trafikkforslag fra 2000.

Miljøgate

Nordre Aker Budstikke har tidligere skrevet om det planlagte miljøprosjektet i Grefsenveien.

– Status er at en prosjektrapport om miljøgaten skal sluttføres innen 1.oktober. Fra vår side foreslås det at arbeidet kan gjøres i etapper i forbindelse med vedlikeholdsarbeider. Det er Plan- og bygningsetaten som må godkjenne dette, og saken sendes dit når rapporten er ferdig. Det er usikkert når byggingen evt kan starte, men det blir i hvert fall ett år til, sier Sporveiens kommunikasjonssjef, Cato Asperud.

Annonse
Se bildet større

Storokrysset er et trafikkmessig problem for nedre del av Grefsen. Men planene er på vei, og noen utbedringstiltak er allerede satt igang. Arkivfoto

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!