Nordre Aker har byens beste NAV-kontor

NAV Nordre Aker har byens mest tilfredse brukere. Det ble markert mandag i NAV-kontorene i Nydalen. Her er er kontorets ansatte samlet, med (foran fra venstre) bydelsdirektør Øyvind Henriksen, fylkesdirektør i NAV Oslo Hege Farnes Hildrum, avdelingsleder for publikumsmottaket i NAV Nordre Aker Marita Brennsund, byråd for helse og sosiale tjenester Øystein Eriksen Søreide, enhetsleder NAV Nordre Aker (statlig side) Einar Lødemehl, enhetsleder NAV Nordre Aker (kommunal side) Aili Spjøtvoll og assisterende bydelsdirektør Preben Winger. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

90 prosent av brukerne av NAV-kontoret i Nordre Aker er fornøyde med servicetilbudet, viser en fersk brukerundersøkelse. Det er best i byen. NAV-brukerne i Nordre Aker omtales som ressurssterke og «kravstore».

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 11.02.2015 kl 21:02

NORDRE AKER/NYDALEN: Mandag var det tid for feiring på NAV-kontoret i Gullhaugveien 7 i Nydalen.

Kommunens siste brukerundersøkelse viser nemlig at 90 prosent av brukerne av NAV-kontoret i Nordre Aker svarer at de er "fornøyde" eller "svært fornøyde" med servicen på NAV-kontoret.

Det er byens høyeste score. Totalt for Oslo svarer nemlig «bare» 77 prosent av brukerne det samme.

– Dette er gledelige tall, sier byråd for helse og sosiale tjenester Øystein Eriksen Søreide (H).

Nordre Aker best, Øtensjø øker mest

– Vi ser at brukere som besøkte publikumsmottaket for informasjon og veiledning fra NAV og de som kom for å levere noe, er fornøyd opplyser han. Av disse var henholdsvis 85 og 83 prosent fornøyde.

Bydel Nordre Aker scorer best i brukerundersøkelsen med 90 prosent. Og fra 2013-2014 er Bydel Østensjø NAV-kontoret som øker mest – med 11 prosentpoeng, til 86 prosent. I hele byen svarer brukerne også ja på spørsmålene om de ble møtt med respekt av de ansatte (87 prosent), og om det er lett å orientere seg i publikumsmottaket (83 prosent).

Lavest score har NAV i Bydel Alna. Der er kun 66 prosent av brukerne fornøyde med servicen på sitt NAV-kontor.

TIPS NORDRE AKER BUDSTIKKE!

Øker fra et allerede høyt nivå

– Hele 97 prosent av brukerne av NAV Nordre Aker sier at de alltid blir møtt med respekt og på en god måte. Vi må huske på at dette er brukere i sårbare og krevede livssituasjoner. Det gjør resultatet veldig flott, sier byråd Eriksen Søreide.

Også i fjor gikk NAV Nordre Aker til topps i brukerundersøkelsen.

– Å gå fra et høyt nivå i fjor, til et enda bedre resultat i år, er helt strålende. Det viser at medarbeiderne er gode veiledere for brukerne. Og ikke minst at det er gode ledere her, sier Eriksen Søreide.

LES OGSÅ: Sterkt press på å være vellykket: Flere unge sliter psykisk i Nordre Aker

– Nordre Aker har ikke den enkleste brukergruppen

– Vi har prøvd å årsaksforklare de gode resultatene. Mange sier at det er så ressurssterke brukere i Nordre Aker. Og det er riktig. Nordre Akers befolkning har et høyt utdannelsesnivå. Andelen med lav utdannelse er bare halvparten av snittet for resten av Oslo. Bydelen har også lav andel fattige barnefamilier, sier Hege Farnes Hildrum, fylkesdirektør i NAV Oslo.

– Jeg vil si at resultatene av brukerundersøkelsen derfor er en enda større bragd. Dette er brukere som stiller store krav, og som sier fra når de ikke er fornøyde. Dette er en fjær i hatten til dere som jobber her. Jeg tror ikke dere har den enkleste brukergruppen å tilfredsstille, sier Farnes Hildrum.

Nytt publikumsmottak – med musikk

NAV Nordre Aker åpnet nytt publikumsmottak i sine lokaler i Gullhaugveien 7 for bare to uker siden. 12 ukers byggeperiode, med redusert tilgjenglighet og åpningtider, ga likevel ikke en eneste klage, forteller Marita Brennsund, som er avdelingsleder for publikumsmottaket.

Flere samtalerom, møterom, utbedrede vertsstasjoner, ny hovedinngang og ingen blindsoner, skal gjøre lokalet triveligere og tryggere både for brukere og ansatte. Til og med musikk har kommet inn i NAV-lokalene, både for å gjøre atmosfæren hyggeligere og gjøre det vanskeligere å overhøre samtaler.

De gode resultatene i brukerundersøkelsen er det likevel de ansatte som skal ha æren for, understreker Brennsund.

– Det er mange dyktige mennesker som jobber her. De er dyktige veiledere som møter brukerne med respekt fra det øyeblikket de kommer inn døra. De er gode på å hjelpe folk i de livssituasjonene de er. Alle kan selvfølgelig ikke få det de spør etter, men møtt med respekt og forståelse kan de fleste likevel få en god opplevelse i møtet med NAV, sier Brennsund.

LES OGSÅ: William (10) er på fotballtrening klokka 06.30

Kommer fordi de ikke når fram på telefon

Til tross for jevnt gode resultater på servicen på NAV-kontorene i Oslo, viser undersøkelsen at NAV-kontorene kan bli bedre på tilgjengelighet, mener byråd Øystein Eriksen Søreide.

Brukerne som besøkte publikumsmottaket er minst fornøyd fordi de ikke kom fram på telefon, sier han. Av disse var bare 41 prosent fornøyd.

– Vi må derfor se enda mer på hvordan tilgangen til tjenesten kan forbedres. Det er jo ikke god service om man må dra på NAV-kontoret fordi man ikke kommer frem på telefon, eller da får den veiledningen man har behov for.

Brukertilfredsheten varierer også mellom NAV-kontorene i bydelene. Andelen brukere som er fornøyd eller svært fornøyd, varierer med 24 prosentpoeng.

– Samtidig er andelen fornøyde brukere ved NAV over tid stabil, sier byråd Øystein Eriksen Søreide.

Til sammen 2291 besøkende på NAV svarte på undersøkelsen. Svarprosenten var på 48. I Nordre Aker svarte 165 brukere på undersøkelsen, en svarprosent på 47. Undersøkelsen ble gjennomført i oktober 2014.

LES OGSÅ: 1300 deltok i Kollmila

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon