Nordre Aker på søppelklage-toppen

Nordre Aker på søppelklage-toppen

Fortsatt kommer det klager på søppelhentingen. Bildet viser hvordan det så ut i et sameie på Korsvoll i november. FOTO: RENOVASJONSETATEN/CREATIVE COMMONS/PRIVAT

Det har kommet 24.000 klager på søppelhentingen i Oslo på to måneder. Nordre Aker-innbyggerne er blant dem som har klaget mest.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.01.2017 kl 16:12

OSLO: Det er Dagbladet som har fått innsyn i 24.000 klager på søppelhentingen i Oslo i perioden 3. oktober (da selskapet Veireno overtok) til 5. desember. Disse kommer fra 20 prosent av de omlag 50.000 hentepunktene.

I følge avisen gjelder halvparten av klagene manglende søppelhenting.

Nordre Aker på klagetopp

Fra Nordre Aker alene har det kommet inn 2408 klager (som utgjør 10,2% av alle innkomne klager). Bare fra bydelene Nordstrand (3715, 15,7% av klagene) og Vestre Aker (2991, 12,6% av klagene) har det kommet flere.

Færrest har klaget i bydelene Grorud (357 1,51% og Sagene (483, 2,04%), og fra boliger i Marka har det kommet 159 klager (1,51%).

Renovasjonsetaten meldte før jul at de håpet å være i rute med søppelinnsamlingen ved inngangen til 2017, men ifølge Dagbladet er det fortsatt mange som klager. Veireno-sjef Jonny Enger sier til avisen at de daglig mottar 200-250 klager på manglende papirhenting.

LES OGSÅ: Sameie på Korsvoll: – Situasjonen er uholdbar!

Ikke bedring i 2017

Fungerende direktør Beate Eriksen i Renovasjonsetaten bekrefter til Dagbladet at det ikke har vært noen markant nedgang i antall klager fram til inneværende uke.

Hun opplyser at det er satt inn flere biler, og at den totale mengden innsamlet søppel i forrige uke tilsvarte en normalperiode. Det jobbes imidlertid med å ta igjen etterslep. Nå er håpet at man vil ha en normalsituasjon i løpet av måneden.

Les mer og se Dagbladets interaktive kart med klager her.

Serviceerklæring

I en pressemelding mandag ettermiddag skriver imidlertid Renovasjonsetaten at det er en nedgang i antall klager, både på restavfall- og papirinnsamlingen. Etaten skriver at mens det kom klager på 4,47 prosent av alle papirhentingene i perioden 3. oktober til 1. desember, er antallet klager fra oktober til 6. januar redusert til 4,31 prosent. Tilsvarende tall for restavfall var i desember 1,75 prosent, men det 6. januar var 1,39 prosent.

Fra 1. januar gjelder Renovasjonsetatens servicerklæring. Den innbærer at mat-, plast- og restavfall skal hentes dagen etter registrert klage. Papiravfall inne tre virkedager.

Klager meldes inn til postmottak@ren.oslo.kommune.no, på tlf. 21802180, eller sms REN til 2401.

Klager i Nordre Aker

I høst fortalte vi om at søppelproblemet var stort flere steder i bydelen. Enkelte steder var ikke søppelet tømt på over én måned.

Vi kunne også bringe nyheten om søppelbilen som kjørte seg helt bort, og havnet midt i en nypreparert skiløype.

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Annonse