Ny stasjon binder øst og vest sammen – kan bli kunstattraksjon

Ny stasjon binder øst og vest sammen – kan bli kunstattraksjon

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen sendte det første toget avsted fra Løren stasjon, med Raymond Johansen og Marianne Borgen ombord. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Søndag åpnet Lørenbanen, med Løren stasjon som Oslo 101. t-banestasjon. Det gir Oslo Nordens største t-banenett, og knytter Nordre Aker tettere til vekstområdene på Løren og Økern, og til Groruddalen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.04.2016 kl 16:33

LØREN: Søndag klokken 15.08 gikk den aller første ordinære avgangen fra Løren stasjon, i retning Storo. Det var samferdsels- og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) som viftet toget i gang, med tidligere t-banefører og byrådsleder Raymond Johansen (Ap), og ordfører Marianne Borgen (SV) om bord.

«Historisk dag» og «milepæl», var ord som ble brukt under åpningen, som omfattet musikalske innslag og høytidelige taler, og mange hundre vanlige folk som hadde møtt frem for å overvære den offisielle åpningen.

Se bildet større

Folkehav på Løren søndag 3. april. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

SE STOR BILDESERIE FRA LØREN STASJON OG ÅPNINGSFESTEN. TRYKK HER!

Forbindelse mellom Nordre Aker og Groruddalen

Byggingen av Lørenbanen har tatt nesten tre år, og kostet 1,3 milliarder kroner. Prosjektet er levert på tid, og 50 millioner kroner under budsjett.

Ved siden av en flunkende ny stasjon 26 meter under bakken, er den nye strekningen – Lørenbanen – knappe 1,6 kilometer lang. Likevel representerer den det største og viktigste kollektivtrafikkprosjektet i Oslo på ti år, i følge Sporveissjef Cato Hellesjø.

Den gir nemlig en direkteforbindelse fra Grorudbanen (Vestli) og vestover mot Sinsen, Storo og Nydalen.

Se bildet større

Løren stasjon er Oslos 101. t-banestasjon, og det gjør t-banenettet i hovedstaden til det største i Norden. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Bra for byen

– Vil Lørenbanen være positiv for kontakten mellom øst og vest i Oslo?

– Det kan godt hende. Den gjør det i alle fall lettere å reise på tvers i byen, sier Lan Marie Nguyen Berg.

– Den vil bidra til å få mer aktivitet og samarbeid på tvers, det er jeg overbevist om, sier ordfører Marianne Borgen.

Med Linje 4 Vestli fra Storo, tar det nå tre minutter til nye Løren stasjon. Videre kan du reise fra Storo til Grorud, uten bytte, på 17 minutter.

Se bildet større

Borgen, Johansen og Berg klippet snoren sammen, som markerte åpningen av Løren stasjon og Lørenbanen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Økt kapasitet og et mer robust nett

Det er ti år siden t-baneringen åpnet, med Sinsen stasjon, som dermed gjorde det mulig å reise til sentrum i begge retninger fra Storo, Nydalen og Sinsen. Med Lørenbanen knyttes også østlige og vestlige linjer sammen på den nordlige delen av ringen, noe som både øker kapasiteten i t-banesystemet, og som i tillegg begrenser sårbarheten, dersom sentrumstunnelen må stenges for trafikk, påpekte Sporveissjef Cato Hellesjø.

Se bildet større

Bernt Reitan Jenssen (t.h.) er sjef i Ruter, og Cato Hellesjø er sjef i Sporveien.

Løft for t-banen i Oslo

I fjor transporterte t-banen alene 94 millioner reisende. I 2016 vil 100 millioner-grensen nås. Åpningen av Lørenbanen markerer det hittil siste av flere store løft på banen de siste årene. Oppgraderingen av Holmenkollbanen til Ski-VM i 2011, gjenåpningen av Kolsåsbanens første etappe i 2007, til den var helt ferdig i 2014, Oppgraderingen av Lambertseterbanen i 2013 og oppgraderingen av Østensjøbanen, som gjenåpnet helt til Mortensrud samme dag som Lørenbanen var ferdig, 3. april (les mer om Østensjøbanen hos Nordstrands Blad).

– Vi skal kjøre så ofte at man nesten ikke merker at man må vente på neste buss, trikk eller bane, sa Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen.

Se bildet større

Raymond Johansen talte til de mange hundre som hadde møtt opp til åpningen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– T-banen skal være ryggraden i Oslos kollektivsystem. Nå må vi få på plass ny sentrumstunnel slik at også Grünerløkka og Bislett kobles til t-banen. Før det skal første spadetak til Fornebubanen tas, og vi skal ha trikk til Tonsenhagen, og langs ring 2. Det er trikk og bane som skal binde byen sammen, sa byregjeringsleder Raymond Johansen.

LES OGSÅ: Derfor kan ingen nekte hunden Ramses å gå på restaurant eller å ta taxi

Bane nødvendig for befolkningsvekst

Gode baneløsinger er avgjørende for å møte befolkningsveksten på 12.000 nye innbyggere hvert år i årene fremover, mener Johansen. Det er også avgjørende for å nå klima- og miljømålene Oslo har satt. Men det blir dyrt. En ny sentrumstunnel vil koste 16 milliarder kroner.

Se bildet større

Karakteristisk bueform preger hele stasjonen. Her fra nedgangen til den siste av tre rulletrappavsatser ned til perrongen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Da er det helt nødvendig at staten bidrar økonomisk. Kollektivutbyggingen i Oslo er et nasjonalt anliggende, og dette er det viktigste samferdselsprosjektet i Norge. Når staten sier den vil ta 50 prosent av regningen, mener vi det er for lite. 170.000 pendler til Oslo hver dag og bruker vårt kollektivtilbud. T-banen transporterer 100 millioner mennesker i året, mens NSB har 50 millioner passasjerer. Det setter ting i perspektiv, sier Lan Marie Nguyen Berg.

Se bildet større

Mange rulletrapper på veien ned mot plattformen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Skal fortette ved kollektivknutepunkt

Johansen var samferdselsbyråd da Sognsvannsbanen og Østensjøbanen ble koblet sammen ved Stortinget stasjon i 1993. Det var første gang t-banen gikk sammenhengende mellom øst og vest. I sin åpningstale trakk Johansen fram at transportbehovet for Oslos voksende befolkning skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

– Når t-banen når 100 millioner reisende i 2016, er det noe å strekke seg etter for NSB, sa Johansen, som også berømmet byplanleggingen rundt Løren stasjon.

– Fortetting rundt kollektivknutepunkter er et kunststykke. Men det er slik vi vil at Oslo skal vokse.

LES OGSÅ: Erling Fossen om knutepunktfortetting: Byen kommer til Grefsen

Utsmykket

Kunst preger den nye stasjonen. Løren stasjon ligger som en stor fjellhall 26 meter og tre rulletrappavsatser under bakken. Den har allerede fått tilnavnet «den blå stasjonen» etter Sverre Wyllers utsmykking («En blå stasjon»). Takvelvingen på stasjonen er blå, og på plattformen er et 30 kvadratmeter stort freskomaleri. Dette er Oslos første av sitt slag, siden utsmykningen av Oslo Rådhus, opplyste kunstkonsulent Marianne Hølmebakk.

Se bildet større

Freskomaleriet «En blå stasjon» av Sverre Wyller. Hele stasjonen er preget av hans blå fargetema. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Løren er ulik andre stasjoner. Her føres du ned som i en spiral, nedover i dypet til en rå toghall, som er lenger enn slottet i Oslo, sa hun.

Utenfor, på stasjonsbygget, henger en stor skarptromme («Rhytm Wars – Interval» av Camille Norment).

– Løren stasjon kan bli en kunstattraksjon som lett kan nås fra sentrum. Løren – den blå stasjonen.

Og kunstattraksjonen kan altså nås med linje 4, og reisen tar tre minutter fra Storo.

Se bildet større

Camille Norments «Rhytm Wars – Interval» pryder utsiden av stasjonsbygget. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Nytt reisemønster

Samtidig med åpningen av Lørenbanen 3. april, fulgte også store omlegginger i t-banens rutetider og linjekart.

Du kan lese mer om det nye t-banekartet her.

Men det er viktig å holde tunga rett i munn. Den ny ringbanen, linje 5, går to ganger via sentrum, før den fortsetter til Sognsvann i vest og Vestli i øst. Linje 4, som går fra Bergkrystallen, via ringen, ender også på Vestli. Det betyr at du for eksempel på Storo nå har både linje 4 Vestli og linje 5 Vestli, men som går i hver sin retning. Skal du raskeste vei østover er det linje 4 som tar deg via Løren stasjon og til Grorudbanen. Med 5 Vestli havner du en runde via sentrum.

Se bildet større

Blid gjeng før første avreise fra Løren i retning Storo. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

SE STOR BILDESERIE FRA LØREN STASJON OG ÅPNINGSFESTEN. TRYKK HER!

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse

Bildeserie

Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Løren stasjon 3. april 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Åpning av Løren stasjon

Bilder fra åpningen av Lørenbanen og Løren stasjon, søndag 3. april 2016.

Faktaboks Lørenbanen

Fakta om Løren stasjon og Lørenbanen

  • Adresse: Gildevangen 18 (øst), Gildevangen 12 (vest)
  • Prosjekteringsperiode vår 2012-høst 2014
  • Anleggsperiode juni 2013- april 2016
  • Totalkostnad: 1330 MNOK (dette er for selve Lørenbanen, prosjektet omfatter i tillegg tiltak på Grorudbanen for ca. 150 MNOK)
  • Antall mennesker som har jobbet på prosjektet. På det meste ca. 200 samtidig
  • Nøkkelfunksjoner: Byggherre: Sporveien/Infrastruktur/utbyggingsavdelingen. Hovedkonsulent: Aas Jacobsen. Arkitekt Arne Henriksen arkitekter. Entreprenører og leverandører: Skanska, Hent, Railcom, Torpol, Siemens, HAB, Malthe Winje
  • Dybde under bakken stasjonshall: 26 m (som Stortinget)
  • Fall i tunnelen: På det bratteste 52,82 promille.
  • Lengde banestrekning:1600m
  • Masse uttransportert: ca. 350 000 m3 (sum fjell og løsmasser).
  • Antall sviller montert: 4524.
  • Meter strømskinne montert: 3500 m.
  • Ballastpukk: 12 000 m3, eller 9824 tonn.
  • Hastighet på togene: 50 km/t.
  • Driftsdøgn: Første tog fra Økern mot Sinsen 05.35, siste tog samme vei 00.35. Første tog fra Sinsen mot Økern 0601, siste tog samme vei 0046.
  • Passasjerunderlag: 8000 pr dag.
  • Hvor mange er det plass til på stasjonsområdet: det er lagt opp til at 1400 personer skal kunne evakueres via stasjonsplattformen i løpet av 4-5 min. Dette har vært dimensjonerende for stasjonen.
  • Hovedmateriale brukt i stasjonshall og inngangsparti: betong, glass og stål.
  • Ansvarlig for utsmykning: Kulturetaten i Oslo kommune
  • Kunstnere: Sverre Wyller og Camille Norment.
  • Medgått liter blå maling: ca. 2000 liter.

Kilde: Ruter.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!