ANNONSE
Annonse

Ny stasjon binder øst og vest sammen – kan bli kunstattraksjon

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen sendte det første toget avsted fra Løren stasjon, med Raymond Johansen og Marianne Borgen ombord. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Søndag åpnet Lørenbanen, med Løren stasjon som Oslo 101. t-banestasjon. Det gir Oslo Nordens største t-banenett, og knytter Nordre Aker tettere til vekstområdene på Løren og Økern, og til Groruddalen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 04.04.2016 kl 16:33

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

LØREN: Søndag klokken 15.08 gikk den aller første ordinære avgangen fra Løren stasjon, i retning Storo. Det var samferdsels- og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) som viftet toget i gang, med tidligere t-banefører og byrådsleder Raymond Johansen (Ap), og ordfører Marianne Borgen (SV) om bord.

«Historisk dag» og «milepæl», var ord som ble brukt under åpningen, som omfattet musikalske innslag og høytidelige taler, og mange hundre vanlige folk som hadde møtt frem for å overvære den offisielle åpningen.

Folkehav på Løren søndag 3. april. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

SE STOR BILDESERIE FRA LØREN STASJON OG ÅPNINGSFESTEN. TRYKK HER!

Forbindelse mellom Nordre Aker og Groruddalen

Byggingen av Lørenbanen har tatt nesten tre år, og kostet 1,3 milliarder kroner. Prosjektet er levert på tid, og 50 millioner kroner under budsjett.

Ved siden av en flunkende ny stasjon 26 meter under bakken, er den nye strekningen – Lørenbanen – knappe 1,6 kilometer lang. Likevel representerer den det største og viktigste kollektivtrafikkprosjektet i Oslo på ti år, i følge Sporveissjef Cato Hellesjø.

Den gir nemlig en direkteforbindelse fra Grorudbanen (Vestli) og vestover mot Sinsen, Storo og Nydalen.

Løren stasjon er Oslos 101. t-banestasjon, og det gjør t-banenettet i hovedstaden til det største i Norden. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Bra for byen

– Vil Lørenbanen være positiv for kontakten mellom øst og vest i Oslo?

– Det kan godt hende. Den gjør det i alle fall lettere å reise på tvers i byen, sier Lan Marie Nguyen Berg.

– Den vil bidra til å få mer aktivitet og samarbeid på tvers, det er jeg overbevist om, sier ordfører Marianne Borgen.

Med Linje 4 Vestli fra Storo, tar det nå tre minutter til nye Løren stasjon. Videre kan du reise fra Storo til Grorud, uten bytte, på 17 minutter.

Borgen, Johansen og Berg klippet snoren sammen, som markerte åpningen av Løren stasjon og Lørenbanen. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Økt kapasitet og et mer robust nett

Det er ti år siden t-baneringen åpnet, med Sinsen stasjon, som dermed gjorde det mulig å reise til sentrum i begge retninger fra Storo, Nydalen og Sinsen. Med Lørenbanen knyttes også østlige og vestlige linjer sammen på den nordlige delen av ringen, noe som både øker kapasiteten i t-banesystemet, og som i tillegg begrenser sårbarheten, dersom sentrumstunnelen må stenges for trafikk, påpekte Sporveissjef Cato Hellesjø.

Bernt Reitan Jenssen (t.h.) er sjef i Ruter, og Cato Hellesjø er sjef i Sporveien.

Løft for t-banen i Oslo

I fjor transporterte t-banen alene 94 millioner reisende. I 2016 vil 100 millioner-grensen nås. Åpningen av Lørenbanen markerer det hittil siste av flere store løft på banen de siste årene. Oppgraderingen av Holmenkollbanen til Ski-VM i 2011, gjenåpningen av Kolsåsbanens første etappe i 2007, til den var helt ferdig i 2014, Oppgraderingen av Lambertseterbanen i 2013 og oppgraderingen av Østensjøbanen, som gjenåpnet helt til Mortensrud samme dag som Lørenbanen var ferdig, 3. april (les mer om Østensjøbanen hos Nordstrands Blad).

– Vi skal kjøre så ofte at man nesten ikke merker at man må vente på neste buss, trikk eller bane, sa Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen.

Raymond Johansen talte til de mange hundre som hadde møtt opp til åpningen. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– T-banen skal være ryggraden i Oslos kollektivsystem. Nå må vi få på plass ny sentrumstunnel slik at også Grünerløkka og Bislett kobles til t-banen. Før det skal første spadetak til Fornebubanen tas, og vi skal ha trikk til Tonsenhagen, og langs ring 2. Det er trikk og bane som skal binde byen sammen, sa byregjeringsleder Raymond Johansen.

LES OGSÅ: Derfor kan ingen nekte hunden Ramses å gå på restaurant eller å ta taxi

Bane nødvendig for befolkningsvekst

Gode baneløsinger er avgjørende for å møte befolkningsveksten på 12.000 nye innbyggere hvert år i årene fremover, mener Johansen. Det er også avgjørende for å nå klima- og miljømålene Oslo har satt. Men det blir dyrt. En ny sentrumstunnel vil koste 16 milliarder kroner.

Karakteristisk bueform preger hele stasjonen. Her fra nedgangen til den siste av tre rulletrappavsatser ned til perrongen. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Da er det helt nødvendig at staten bidrar økonomisk. Kollektivutbyggingen i Oslo er et nasjonalt anliggende, og dette er det viktigste samferdselsprosjektet i Norge. Når staten sier den vil ta 50 prosent av regningen, mener vi det er for lite. 170.000 pendler til Oslo hver dag og bruker vårt kollektivtilbud. T-banen transporterer 100 millioner mennesker i året, mens NSB har 50 millioner passasjerer. Det setter ting i perspektiv, sier Lan Marie Nguyen Berg.

Mange rulletrapper på veien ned mot plattformen. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Skal fortette ved kollektivknutepunkt

Johansen var samferdselsbyråd da Sognsvannsbanen og Østensjøbanen ble koblet sammen ved Stortinget stasjon i 1993. Det var første gang t-banen gikk sammenhengende mellom øst og vest. I sin åpningstale trakk Johansen fram at transportbehovet for Oslos voksende befolkning skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

– Når t-banen når 100 millioner reisende i 2016, er det noe å strekke seg etter for NSB, sa Johansen, som også berømmet byplanleggingen rundt Løren stasjon.

– Fortetting rundt kollektivknutepunkter er et kunststykke. Men det er slik vi vil at Oslo skal vokse.

LES OGSÅ: Erling Fossen om knutepunktfortetting: Byen kommer til Grefsen

Utsmykket

Kunst preger den nye stasjonen. Løren stasjon ligger som en stor fjellhall 26 meter og tre rulletrappavsatser under bakken. Den har allerede fått tilnavnet «den blå stasjonen» etter Sverre Wyllers utsmykking («En blå stasjon»). Takvelvingen på stasjonen er blå, og på plattformen er et 30 kvadratmeter stort freskomaleri. Dette er Oslos første av sitt slag, siden utsmykningen av Oslo Rådhus, opplyste kunstkonsulent Marianne Hølmebakk.

Freskomaleriet «En blå stasjon» av Sverre Wyller. Hele stasjonen er preget av hans blå fargetema. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Løren er ulik andre stasjoner. Her føres du ned som i en spiral, nedover i dypet til en rå toghall, som er lenger enn slottet i Oslo, sa hun.

Utenfor, på stasjonsbygget, henger en stor skarptromme («Rhytm Wars – Interval» av Camille Norment).

– Løren stasjon kan bli en kunstattraksjon som lett kan nås fra sentrum. Løren – den blå stasjonen.

Og kunstattraksjonen kan altså nås med linje 4, og reisen tar tre minutter fra Storo.

Camille Norments «Rhytm Wars – Interval» pryder utsiden av stasjonsbygget. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Nytt reisemønster

Samtidig med åpningen av Lørenbanen 3. april, fulgte også store omlegginger i t-banens rutetider og linjekart.

Du kan lese mer om det nye t-banekartet her.

Men det er viktig å holde tunga rett i munn. Den ny ringbanen, linje 5, går to ganger via sentrum, før den fortsetter til Sognsvann i vest og Vestli i øst. Linje 4, som går fra Bergkrystallen, via ringen, ender også på Vestli. Det betyr at du for eksempel på Storo nå har både linje 4 Vestli og linje 5 Vestli, men som går i hver sin retning. Skal du raskeste vei østover er det linje 4 som tar deg via Løren stasjon og til Grorudbanen. Med 5 Vestli havner du en runde via sentrum.

Blid gjeng før første avreise fra Løren i retning Storo. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

SE STOR BILDESERIE FRA LØREN STASJON OG ÅPNINGSFESTEN. TRYKK HER!

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.