Ny trafikkrunde i Grefsen Stasjonsby

Byrådet vil gi nytt trafikkoppdrag til plan- og bygningsetaten i stasjonsbysaken. – Forrige høringsnotat er for snevert, sier byrådssekretær Sigurd Knudsen.

Tekst:

Publisert:

Grefsen: I forrige uke skrev Nordre Aker Budstikke om plan- og bygningsetatens høringsnotat fra november i fjor, vedrørende trafikkavviklingen i forbindelse med Grefsen Stasjonsby. Oppdraget som etaten mottok fra byrådet, var begrunnet i Rina Brunsell Harsviks (Ap) forslag i byutviklingskomiteen, om en egen reguleringsplan for veitilknytningen til Hans Nilsens Hauges gate – den planlagte adkomsten til stasjonsbyen. Men bystyrevedtaket fra i høst – og en del av grunnlaget for returen til byrådet - er ikke Harsviks reguleringsplan-forslag, men derimot flertallet for SV og Vs forslag om at en "Ny trafikkavviklingsløsning utredes."

- Vi ser nå på saken på nytt. Forrige oppdrag fra byrådet til plan- og bygningsetaten om en reguleringsplan for veitilknytningen til Hans Nilsens Hauges gate er for snevert, og det nye oppdraget vil få en annen ordlyd, sier byrådssekretær Knudsen.

Grefsen Stasjonsby-prosjektet med planlagte nesten 1000 nye leiligheter fra Storo til Sinsen, ble returnert fra bystyret til byrådet i fjor høst. Bystyret ønsket blant annet bedre trafikale løsninger for den store utbyggingen, og nå blir dere flere trafikkrunder.

Bystyresekretær Knudsen kan bekrefte at denne gangen vil også Nordre Aker Bydel motta det fremtidige nye høringsforslaget, i motsetning til det forslaget etaten sendte ut i november i fjor. Stasjonsbyen har adresse Sagene bydel, men vil ligge helt i randsonen mellom Nordre Aker og Sagene.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!