Nytt gigantsøk skjønner hva du er ute etter

Facebook hjelper deg med «alt».

Nytt gigantsøk skjønner hva du er ute etter

Facebooks grunnlegger og toppsjef, Mark Zuckerberg.

Ypper til kamp mot den store nettgiganten Google.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.01.2013 kl 12:50

Lanseringen innebærer ikke at Facebook skal søke på nettet og gi deg lenker til steder du kan finne svar. På mange måter kan vi si at de skal søke gjennom livet ditt, vennene dine, samt Internett, for så å presentere deg et svar på direkten. De kaller det «Graph Search», eller «Social Graph», her i Norge.

Hjelpende hånd

Toppsjef Mark Zuckerberg sier at Facebook i dag består av to hovedfunksjoner - nyhetsstrømmen, der alle oppdateringer konstant mates inn, og din egen tidslinje. «Social Graph» skal bli den tredje hovedfunksjonen, en funksjonalitet som finner og hjelper deg med «alt» i livet ditt.

Les også: Dette vil Facebook trolig avsløre

Les også: Nå endres Facebook - igjen

Les også: Facebook tapte en milliard kroner

- «Social Graph» er ikke et nettsøk, sier Zuckerberg for å presisere at det ikke dreier seg om en søkemotor som gjør alt slik Google og Bing gjør det.

Google er i prinsippet et nettsted der du kan søke på noe, og få presentert en liste over hvor du finner informasjonen - men du får ikke informasjonen direkte.

Det er akkurat dette Facebook nå ser sitt snitt til å bli bedre på. Med over en milliard aktive brukere har Facebook et massivt datagrunnlag for å skjønne hva du faktisk er ute etter.

Vennetjeneste

Facebook har nemlig informasjon om «alt» - livet ditt, interessene dine, vennene dine og vennenes interesser. De har kunnskap om din sosiale sfærer. Selv hvis vi tar med Googles sosiale nettverk Google+ i betraktningen, har Facebook et helt annet detaljnivå på denne informasjonen.

Skal du reise et sted, er de sosiale preferanse til vennene dine noe som kan gjøre valget ditt lettere for deg. Har vennen din vært fornøyd med en restaurant, gjør det ditt restaurantvalg langt lettere.

Du slipper å lese igjennom utallige anmeldelser, skrevet av tilfeldige personer, før du gjør deg opp en mening. Et par «likes»fra en venn kan raskt være nok til at du velger én restaurant fremfor en annen. Det er tross alt slik vårt vanlige liv fungerer. Vi spør hva vennene våre liker og får et svar.

Mektig tjeneste

Kombinerer du denne enkle tankegangen med en massiv database, som dekker en syvendedel av verdens befolkning og 40 prosent av de som har nettilkobling, er Facebooks søk en mektig sak. Dette er informasjon du ikke kan få like lett, og like pålitelig, fra andre søke- og informasjonstjenester på nett.

For å gjøre det hele enda mer nyttig, forteller Zuckerberg at Facebook også vil integrere Bings søkemotor for å fylle på med informasjon som det sosiale nettstedet ikke har på lager. På den måten vil «Social Graph» også integrere tradisjonelle nettsøk sammen med alle din personlige koblinger.

Slik gjør du det

I hovedsak dreier «Social Graph» seg rundt fire dimensjoner - venner, bilder, steder og interesser. Med de fire kan du for eksempel søke på fraser som «bilder fra en indisk restaurant mine venner fra India nylig har spist på», eller «restauranter i Oslo venner som liker kulinarisk akademi har spist på». 

Det viktige her er at søket baserer seg på fraser, ikke de tradisjonelle stikkordene. Du skriver rett og slett det du er ute etter, og Facebook vil deretter graver frem informasjonen.

Søk for eksempel på «Hvem liker Justin Bieber, bor i Oslo og er singel» for å se hvem du i utgangspunktet kan ta med deg på vårens konserter i Telenor Arena.

Vil du gå en tur i marka? Har du lyst til å trene, men ikke kommet deg opp av sofaen? Facebook finner en ny turvenn eller treningskamerat for deg. Slik fortsetter det i det uendelige.

LES OGSÅ: Julia (27) har rørt 27.000 Facebook-brukere

Aktuelt for deg

Det trenger ikke å være så komplisert. Vil du finne alle bildene du har likt, eller alle bilder av deg og en annen person, kan søket hjelpe deg med det.

Uansett hva du velger å søke på, vil Facebook alltid forsøke å prioritere det som er mest relevant for deg. De som har vært oftest på en restaurant, kommer først. De som er nærmest deg som venn, de du har flest koblinger mot, rangeres høyest.

Du trenger faktisk ikke å kjenne personene du søker etter. Det er nok at du har møtt dem, noe Facebook skjønner om dere er avbildet i et fotoalbum fra den samme festen, eller at dere jobber i samme bedrift. Men dette er kun mulig om personvernsinnstillingene tillater det.

Les hele denne saken på Hardware.no

Annonse
Se bildet større

Skal du reise et sted, er de sosiale preferanse til vennene dine noe som kan gjøre valget ditt lettere.

Se bildet større

I hovedsak dreier Social Graph seg rundt fire dimensjoner: venner, bilder, steder og interesser.

Se bildet større

Med den nye søkemotoren tar Facebook opp kampen mot nettets store gigant Google. FOTO: Alle foto: Facebook

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!