- Nytt Nydalskryss er en seier for bydelen

- Nytt Nydalskryss er en seier for bydelen

GLAD GJENG: Bente M. Larsen (Ap), Erik Borge Skei (V) og Bent Gether-Rønning(H) er glade for at Nytt Nydalskryss er med i revidert forslag til Oslopakke 3. FOTO: Foto: Anne Marie Huck Quaye

Det er veldig bra at Nytt Nydalskryss fortsatt er inne i Oslopakke 3, mener denne glade «treenigheten» foran trafikkaoset på Storo.

Tekst:

Publisert:

STORO/NORDRE AKER: Lokalpolitikerne i Bydel Nordre Aker har tidligere engstet seg over at Statens Vegvesen har ytret ønske om å ta ut planleggingen av et Nytt «Nydalskryss» av oslopakke 3.

Den overordnete planen for utbygging og finansiering av veier og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus har i revidert forslag en økonomisk ramme på 75 mrd. kroner. Ola Elvestuen (V), Rune Gerhardsen (Ap) og Eirik Lae Solberg (Høyre) har undertegnet avtalen for Oslo, og nå er det opp til Bystyret i Oslo og Fylkestinget i Akershus å si ja for å godkjenne avtalen. Det skal etter planen skje i juni. De samme partiene som underskrev avtalen sentralt, jubler også lokalt i bydelen.

Et viktig signal

- Dette er et viktig signal, sier Bente M. Larsen (Ap) som sitter i bydelsutvalget i Nordre Aker. Hun presiserer at det nytter å stå på, og stå sammen, slik lokalpolitikerne har gjort om denne saken, i tillegg til flere engasjerte beboere som Nordre Aker Budstikke også har skrevet om tidligere.

Mindre kaos

- Det viktigste nå er å få nytt Nydalskryss så vi slipper overbelasting av Storokrysset. I tillegg er det flott at kollektivtrase er planlagt langs Ring 3, sier en glad Erik Borge Skei som er leder av Miljø-, plan- og samferdselskomitéen i bydelen.

- Vi skulle gjerne hatt bedre forhold enn dette, sier BU-leder Bent Gether -Rønning(H) som kommer for sent til intervjuavtalen på nettopp på grunn av trafikkaos.

- Vi håper at Nydalskrysset kan løse noe av dette, sier Gether videre. Oslopakke 3 finansieres av bompenger og bevilgninger fra staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. I tillegg kommer jernbaneinvesteringene i regionen.

Det hele kommer uansett til å ta lang tid å gjennomføre, da Oslopakke 3 etter planen skal innebære utbygging av jernbane, buss, vei og bane fram til 2028. Men for lokalpolitikerne er seieren likevel klar, siden planleggingen av Nytt Nydalskryss er en del av premissene i prosjekteringen i den ambisiøse planen.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!