- Nytt Nydalskryss er som et Kinderegg

Stort engasjement på folkemøtet om Nytt Nydalskryss.

- Nytt Nydalskryss er som et Kinderegg

I PANELET: Odd Einar Dørum (V), Christoffer Gustavsen (H) og Marianne Borgen (SV).

- Vil vi ha mindre venting på kollektivtrafikk og mindre støy der vi bor? spurte en på folkemøtet om nytt Nydalskryss. - JA! runget det fra salen.

Tekst:

Publisert:

Nydalen: Tirsdag kveld samlet nærmere 150 personer seg på folkemøte om nytt Nydalskryss etter initativ fra «Aksjonsgruppa nytt Nydalskryss».

I de pågående forhandlingene om Oslo-pakke 3 har det kommet signaler om at prosjektet Nytt Nydalskryss/Ring3 i tunnel står i fare for å bli skrinlagt. Derfor ble det tirsdag holdt folkemøte for å opplyse Bydel Nordre Akers innbyggere og vekke engasjement i saken.

Odd Einar Dørum (V), Marianne Borgen (SV) og Christoffer Gustavsen (H) var tilstede for å dele sine synspunkter.

- I kveld ønsker vi å skape bevissthet om planene i Oslo-pakke 3. Vi ønsker også å spille inn våre synspunkter til politikerne. Vårt mål er å vise at en ny vei er den eneste løsningen på trafikkproblemet og å øke folks engasjement i saken, sier Øystein Lunde, fra «Aksjonsgruppa Nytt Nydalskryss» til Nordre Aker Budstikke før folkemøtet.

Konsekvenser

Nytt Nydalskryss/Ring 3 i tunnel vil ha store konsekvenser for trafikkavviklingen i Storokrysset og Ring 3, og for lokalmiljøet i Bydel Nordre Aker.

Haavard Nordlie og Erik Borge Skei (V) fra aksjonsgruppa startet med å gi de oppmøtte en innføring i hva Nydalskrysset faktisk vil ha å si for området.

- Vi mener nytt Nydalskryss/Ring 3 i tunnel er som et Kinder-egg. Både det når det kommer til samferdsel, miljø og byutvikling bringer prosjektet med seg fordeler, sier Haavard Nordlie fra aksjonsgruppa.

Erik Borge Skei (V) la frem bydelsutvalgets begrunnelser for å støtte prosjektet.

- Nydalskrysset vil avlaste Storokrysset, hindre kødannelser på av- og påkjørselsveier når befolkningen øker, redusere støy, åpne for nye kollektivløsninger og binde Nydalen, Lillo og Grefsen bedre sammen, sier Skei.

Prosjektet ligger inne i Oslopakke 3 for 2017-2028, men det foreligger fortsatt bare prinsippskisser laget på 1990-tallet, uten videre utredning. En rapport fra Statens Vegvesen fra før jul foreslår kraftige kutt i prosjekter i Oslo-pakke 3, og det er sannsynlig at kuttene vil sette en stopper for et nytt Nydalskryss/ Ring 3 i tunnel.

- Oslo er Europas raskest voksende storby. Det satses på at mye av utbyggingen skal ligge langs Ring 3. Der er Storo/Nydalen et satsningsområde. Så vi kan nesten si at vi er i sentrum av Europas byutvikling, sier Haavard Nordlie.

Samle lokalt engasjement

Nydalskrysset er ikke det eneste prosjektet som står i fare for å bli skrinlagt i Oslopakke 3. Flere viktige fremtidsprosjekter langs Oslos bilveier står i fare for å bli kuttet, og flere lokalmiljøer kjemper nå for å få gjennomslag for sine prosjekter. Dette gjelder blant annet den etterlengtede Røatunnelen vest i byen.

- Miljø og samferdsel er argumenter alle vil bruke. For å utmerke oss og vise at Nydalskrysset er viktigere enn andre prosjekter, må vi bruke nye argumenter. Hva med alle barna på Grefsen skole som må krysse Ring3 på vei til skolen, eller bli kjørt av foreldrene hver dag? Jeg tror det er nøkkelen til å vinne kampen om kronene. Vi må vise at det vil få konsekvenser på flere områder, sa en av de fremmøtte.

En annen trakk frem at innbyggerne i Nordre Aker hadde mange flere grunner til å ville ha et nytt Nydalskryss, enn bare for å avlaste Storokrysset.

- Er vi her fordi vi vil slippe å stå i kø en halv time hver dag? spurte han.

- Ja, svarte forsamlingen.

- Er vi her fordi vi er opptatt av å ta vare på miljøet? fortsatte han.

- Ja, svarte forsamlingen.

- Er vi her fordi vi ønsker sikre skoleveier for barna våre?

- Ja, lød det fra forsamlingen.

- Vil vi ha mindre venting på kollektivtrafikk og mindre støy der vi bor?

- JA!

Tro på seg selv

Odd Einar Dørum (V) mente det var viktig å tro på sine egne argumenter for å lykkes.

- Dere har flere saklige poenger, og dere argumenterer godt. Om man vil ha innvirkning på politiske planer for fremtiden, er det viktig at man melder seg på og samler lokalt engasjement, slik dere gjør nå. Mitt livsmotto er: Ingenting er umulig, men det kan ta lang tid, sier Odd Einar Dørum til forsamlingen.

SVs Marianne Borgen la vekt på at kollektivtrafikken kom til å bli stadig viktig, og at det var nødvendig å prioritere utbygging av ny t-banetunnel fremfor bygging av nye bilveier.

- Dette er begynnelsen på viktige diskusjoner. Det har vært et veldig nyttig møte og jeg vil ta med meg synspunktene deres videre, sa hun til forsamlingen etter møtet.

Odd Einar Dørum oppfordret folk til å samle seg lokalt og fortsette kampen.

- Kombinasjonen: folkeopplysning og trøkk, er det som skaper endring. Jeg oppfordrer dere til å fortsette kampen samlet, sa han.

Annonse
Se bildet større

LOKALT ENGASJEMENT: Nærmere 150 lokale innbyggere møtte opp på folkemøtet for å gjøre seg bedre kjent med prosjektet og vise sitt engasjement. FOTO: Foto: Martine Holen

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!