OBS! Det kan bli endringer i beboerparkeringen

OBS! Det kan bli endringer i beboerparkeringen

Beboerparkeringsordningen har vakt reaksjoner. Her har noen latt misnøyen gå ut over en ny parkeringsautomat, tiltenkt beboerparkeringsordningen. Bildet er tatt i Bydel Gamle Oslo. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP (ILLUSTRASJONSFOTO)

Bydel Nordre Aker skal på nytt gå gjennom hvilke veier som får beboerparkering i Nordre Aker. Også prisen kan bli vurdert på nytt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.11.2017 kl 15:27

NORDRE AKER: Bydelens miljø-, plan- og samferdselskomité vedtok i oktober å gå gjennom beboerparkeringsordningen på nytt.

Nordre Aker innfører beboerparkering i utvalgte gater på Tåsen, Ullevål og i Nydalen fra sent på våren/sommeren 2018.

Vi har tidligere skrevet om hvilke veier som får beboerparkering, og prøvd å besvare alt du måtte lure på om ordningen.

Totalt ni av 15 bydeler innfører beboerparkering i høst, eller i løpet av 2018. I sentrumsbydelene får alle kommunale veier beboerparkering, i de ytre bydelene er enkeltområder valgt ut.

Hensikten med beboerparkeringen er å hindre fremmedparkering i boliggater, og sikre parkering for beboerne. Gjester må betale for tiden de parkerer, men maks 130 kroner i døgnet.

Beboere i en bydel kjøper beboerparkeringskort for 3000 kroner i året, og kan da parkere «gratis» i alle veier med beboerparkering i bydelen.

Forhold kan ha endret seg

Det var tilbake i 2013 at bydelsutvalget vedtok at man ønsket beboerparkering i Nordre Aker. Mye har imidlertid endret seg siden det. I sentrumsbydelene som har hatt prøveordninger med beboerparkering, har det kostet 300 kroner i året. Når ordningen nå blir permanent, har bystyret vedtatt at det skal koste fra 3000 kroner i året.

Så sent som i november 2016 anslo Bydel Nordre Aker at prisen på beboerparkering ville ligge på 1000 kroner i året.

I tillegg viser det seg at elbiler får parkere gratis i beboerparkeringsområdene, uavhengig av om eieren bor i bydelen eller ei.

Vurderer veier på nytt

Miljø-, plan og samferdselskomiteen (MPS) ønsker nå at bydelsadministrasjonen samler inn eventuelle ønsker om endring av hvilke veier som skal inkluderes i ordningen, og forbereder en sak til bydelspolitikerne. Det er bydelsutvalget som har myndighet til å vedta hvilke områder som skal ha beboerparkering.

MPS-komiteen ber også bydelsadministrasjonen forberede en sak der «ønsker om endringer av beboerparkeringsordningen beskrives mht utfordringer bydelen ser med dagens ordning før den iverksettes i bydelen.»

MPS-komiteens leder, Terje Olav Moen (Ap), viser til at det er flere år siden BU vedtok hvilke gater som skulle omfattes av beboerparkeingsordningen.

– Trafikkmønster, parkeringsbelastning osv. kan være forandret på grunn av endringer lokalt, som utbygging, skoler osv. Dette kan bydelen bestemme før ordningen iverksettes, sier han til Nordre Aker Budstikke.

Færre parkeringsplasser

Han mener også premissene for beboerparkeringen er endret siden BU vedtok at ordningen skulle gjelde i Nordre Aker.

– Eksempler her at beboerparkeringen er blitt mye dyrere, det vil si 3000 kroner pr. år, samtidig som parkeringsmulighetene i nærområdet kan være redusert på grunn av gratisparkering for elbiler og fjerning av gateparkering for å lage sykkelveier, sier Moen.

Han understreker at dette er sider ved ordningen som må tas opp på nytt og vedtas av bystyret, dersom de skal endres.

– Byråden har allerede varslet at ordningen vil bli evaluert når den har fungert en stund. Det kan være naturlig å ta opp det i den sammenhengen, sier han.

MPS-lederen sier beboerparkeringen stort sett er ønsket av beboerne, men at effekten av ordningen nå kan bli annerledes enn man hadde forventet tidligere.

Åpne kartet i et eget vindu her (ekstern lenke)

Kritiske i Bydel Frogner

Onsdag skrev Dagsavisen om beboere i Bydel Frogner, som har sett frem til at ordningen kommer på plass. Nå frykter de at ønsket om flere tilgjengelige parkeringsplasser for beboerne i bydelen, ødelegges av at premissene for ordningen er endret.

Blant annet er antallet tilgjengelige parkeringsplasser redusert de siste årene, og elbiler utenfra vil få prioritet foran beboere som betaler for beboerparkering. Elbiler kan nemlig parkere gratis, og så lenge de vil, i områder med beboerparkering.

– Vi har vondt for å tro at politikerne i vår bydel har vært klar over hva som ville bli innført. Velet er absolutt for at elbil skal ha fordeler, for eksempel at man som beboer i Frogner bydel slipper å betale 3.000 kroner. Men at man her skal kunne stå gratis i ubegrenset tid, vil føre til at bydelen får dagparkering for dem som jobber i bydelen eller sentrum, eller langtidsplass for feriegjester, seminardeltakere og utenlandsreisende, sier leder i Homansbyen Vel, Pål Klouman, i Dagsavisen.

LES MER: Alt du lurer på om beboerparkering

LES OGSÅ

Her kan det bli 16 måneder med kaos: – Det vil bli problematisk å ferdes i Grefsenveien, særlig for bilister

Stenger Ring 3 mellom Storo og Ullevål: Se tidspunkt og omkjøringsruter

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse