Øker dødsrisikoen betydelig

Øker dødsrisikoen betydelig

STJERNESMELL: Reell fartsøkning fra 64 til 80 km/t øker skadeomfanget betydelig om det først smeller.

16 km/t kan utgjøre forskjellen mellom liv og død. Selv i norsk landeveisfart kan skadeomfanget i moderne biler bli omfattende, viser kollisjonstest.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.09.2008 kl 09:30

EuroNCAP kollisjonstester biler i 64 km/t. Moderne biler med høy score i EuroNCAPs tester beskytter fører og passasjerer så godt at det er fullt mulig å komme fra det med helsen i behold, dersom ulykken er ute og farten ikke er høyere enn 64 km/t når det smeller.

Men ofte kjøres det betydelig fortere, men vesentlig økt skadeomfang som resultat. Dette framkommer i en kollisjonstest foretatt av tyske ADAC, søsterorganisasjonen til Norges AutomobilForbund (NAF). ADAC økte farten til 80 km/t og kollisjonsenergien økte med 56 prosent.

Testbilen, en Renault Laguna som er blant de beste i sin klasse, klarte seg svært godt mot barrieren i 64 km/t . Bilens deformasjonssone og frontstruktur fanget opp kollisjonskraften og kupeen var helt stabil. Både fører og passasjer har minimal skaderisiko i denne farten.

I 80 km/t derimot ble hele bilens frontstruktur brukket opp, bilens kupé oppførte seg utstabil og rattet kom faretruende langt inn i bilen.

For føreren økte også faren for skade, særlig i brystregionen. Denne traff rattet med stor kraft. I tillegg fikk knær og lår middels skade. Sidepassasjeren fikk minimale skader til tross for stor hastighet.

– Dette er et realistisk scenarie. Hvis du kjører i 110 km/t og har 50 meter bremsestrekning, vil man ha en fart på ca 80 km/t etter 50 meter kraftig nedbremsing, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!