Ønsket lavere fart, fikk bredere vei

Trafikkutfordringer på Grefsen og Lillo.

Ønsket lavere fart, fikk bredere vei

 

Betzy Kjelsbergs vei-beboerne ba om trafikksikkerhetstiltak for myke trafikanter. I stedet ble det parkeringsforbud, slik at bilister og anleggstrafikk til og fra «nye» Grefsen skole lettere kan komme seg frem.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.02.2014 kl 13:53

LILLO/GREFSEN: Forrige uke ble det satt opp parkering forbudt-skilt i deler av Betzy Kjelsbergs vei, med parkeringsforbud fra  07.00 - 19.00. Forbudet skal gjelder frem til april. Det skal være lov til å parkere langs veien i helgene, også i anlagte «parkeringslommer».

Avisen har tidligere skrevet om flere borettslag og sameier i Betzy Kjelsbergs vei, som er oppgitte over trafikksituasjonen i veien.

- Etter nevnte stenging (journ. anm. Kapellveien) opplever vi at biltrafikken har økt betraktelig i Betzy Kjelsbergs vei, veien har blitt en gjennomfartsvei for mange. Også for tungtrafikk i forbindelse med bygging av skole og hall, men også mye kjøring til og fra gjenbruksstasjonen i Kapellveien. Ofte er også farten som holdes alt for høy, sa Anette W. Ødegaard, i styret i Lillo Terrasse Borettslag, for kort tid tilbake til avisen.

- Vi vil nå at kommunen iverksetter tiltak så raskt som mulig for å sørge for bedre skilting av fartsgrensen, samt ser på andre trafikksikkerhetstiltak, sa Ødegaard.

Solhellingen Boligsameie, Skole-bakken Sameie, Unibo Sameie, Sambo Boligsameie og Lillo Terrasse Borettslag har sammen henvendt seg til bydelen om de trafikale utfordringene

Skal gjelde til april

Raskeste tiltaket fra kommunen ble i stedet å forby parkering langs store deler av veien. Beboere har fått opplyst at parkeringsforbudet skal gjøre en slutt på kjøringen på fortauene - som blir ødelagte.

- Hvorfor skal Betzy Kjelsbergsvei få «alt»? Hvorfor kan ikke for eksempel Kapellveien, hvor det bor en brøkdel av alle de som bor i denne veien, eller andre veier i området, også brukes som anleggsvei? I Kapellveien har jo i tillegg eiendommene parkering på egen tomt, sier en oppgitt Ødegaard

- Parkeringsforbud her - hvor mange av leilighetene i borettslagene og sameiene ikke har egen biloppstillingsplass -  gjør det svært vanskelig for mange å finne parkeringsplass på dagtid. Er det fordi vi bor i blokker at vi skal utsettes for alt dette?

Les reaksjoner fra beboere på borettslagets facebookside.

Pressetalsmann i Bymiljøetaten, Odd Olav Bratteberg, forteller at etaten likevel mener Betzy Kjelsbergs vei er «beste» løsning.

- Bymiljøetaten har fattet et midlertidig vedtak om p-forbud i Betzy Kjelsbergs vei grunnet anleggstrafikk til og fra skolen. Andre løsninger og omkjøringer har vært vurdert, men dette vedtaket er det beste, selv om det ikke er en optimal løsning, sier Bratteberg.

Lysere på sikt

Men på sikt, og når anleggstrafikken til og fra Grefsen skole opphører, kan det se lysere ut for myke trafikanter i Betzy Kjelsbergsvei.

Før Kapellvei-stengingen, forbi Grefsen barneskole, ble det utarbeidet en trafikkanalyse av Civitas. Bratteberg forteller at det i analysen blant annet anslått at boligveier som Betzy Kjelsbergs vei, Bråtenalleen, Marsveien og Saturnveien forventes å få en trafikkøkning etter stenging av Kapellveien.

- I boligveier som dette er humper det tiltaket som har best effekt i forhold til kostnadene for å ivareta trafikksikkerheten for myke trafikanter, ifølge Bratteberg.

- Etaten er nå i ferd med å vurdere flere humper i veiene i nærområdet til Grefsen skole. Skilting med parkering forbudt og enkle fysiske tiltak vil også bli vurdert, legger Bratteberg til.

FAU engasjert

Foreldrearbeidsutvalget ved Grefsen barneskole, FAU, jobber også med trafikkutfordringene i nærområdet til barneskolen, som er under ombygning og utbygging, og skal være klar til høsten 2014.

- FAU jobber nå omfattende med området rundt skolen. Vi har i samarbeid med skolen skrevet flere brev til bymiljøetaten. Blant annet ønsker vi at de todelte fartshumpene i Betzy Kjelsbergs vei skal omgjøres til hele fartshumper. I tillegg til opphøyd gangfelt ved Skolebakken og ny hump ved Betzy Kjelsbergs vei 17, forteller Camilla Rom, leder av Grefsen skole FAU.

- Vi har også søkt om flere fartshumper i Kapellveien, på begge sider av skolen, og i Glads vei. Vi arbeider også for opphøyd fortau i hele Betzy Kjelsbergsvei, siden fortauet enkelte steder er «i minus». Det vil gjøre det mer vanskelig for bilene å bruke fortauet som veibane, ifølge Rom.

 

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!