Oslo Vei - dyrest i by'n?

Oslo Vei - dyrest i by'n?

Torbjørn Togstad og arbeidsgruppa jobber videre for å få til en for beboerne tilfredsstillende løsning.

Grefsen: De siste ukene har det vært hektisk møtevirksomhet i høyspentsaken. Utgangspunktet var Oslo Veis "spleiselags-konkurranse" mellom beboerne la...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.04.2006 kl 14:05

Grefsen: De siste ukene har det vært hektisk møtevirksomhet i høyspentsaken. Utgangspunktet var Oslo Veis "spleiselags-konkurranse" mellom beboerne langst tre alternative nedgravingsstrekker på Grefsen/Loftshus.

Berørte vel og boligselskap har gjennom arbeidsgruppa kommet frem til et forslag til nedgraving som dekker alle de 3 foreslaatte traseene til Oslo Vei; Et lenger strekke enn "en-kilometer'n som Oslo Vei har foreslått - med hele 1660 meter. Fra mast rett vest for Gamle Kjelsås vei til Mons Søviks plass.

I samråd med beboerne kom gruppa frem til at et lenger strekke er den beste løsningen. Dette vil da dekke hele strekningen som omfatter alle de 3 traseene Oslo Vei har foreslått.

Oslo Vei dyrest?

I følge gruppas leder, Torbjørn Togstad (Øvre Grefsen Vel), er mange villige til å bidra økonomisk.

– I tillegg har Oslo kommune sagt ja til å dekke deler av kostnadene, på lik linje med de andre grunneierne. I utgangspunktet hadde Oslo Vei ikke fått noe tilsagn om støtte fra Oslo Kommune. Hafslund Nett har bekreftet at de ikke vil kreve oppgradering av linjene ved denne planlagte nedgravingen – noe som ville økt prisen ytterligere. Oslo Vei derimot har igjen vist seg som en lite samarbeidsvillig medspiller. De har sagt seg villige til å ta jobben med å grave ned hele strekke, men meterprisen er vitterlig nok enda høyere enn den Oslo Vei opererte med i "spleiselag-konkurransen", sier en oppgitt Togstad.

Han forteller at Oslo Vei har priset 1660 meter nedgraving av høyspentlinjenene til 37,5 millioner kroner!

Beboerne forventes å dekke rundt 15 millioner kroner - og det er circa den samme sum beboerne Oslo Vei håpet på av beboerne langs en av de tre foreslåtte "en-kilometerne", men med denne løsningen blir totalen delt på flere beboere, og i tillegg kommunen.

– I kostnaden for 1660 meter nedgraving ligger det Oslo Vei kaller en "usikkerhet i prosjektet" som de alene har priset til fem millioner kroner. Vi stiller oss

uforstående til at denne "usikkerheten" har dukket opp nå – i forbindelse med de ekstra 660 meterne, sier Togstad.

Bytte leverandør

Arbeidsgruppa har sammenlignet priser fra andre entreprenører, og det er ingen tvil om at Oslo Vei kan være "dyrest i by'n". – Blant annet har Eiendoms- og byfornyelsesetaten satt i gang nedgraving av høyspentlinjer på Ensjø. De har fått tilbud på 17.700 kroner per nedgravd meter. Til sammenligning er Oslo Veis tilbud til beboerne på Grefsen/Loftshus på 22.600 meter. I tillegg er kabelen på Ensjø etter det vi har fått opplyst fra Hafslund en i utgangspunktet dyrere kabel å grave ned, sier Togstad.

Kanskje på tide å bytte "nedgravings-leverandør".

– Ja det er klart vi vurderer det. Men uansett har vi sendt ut informasjon til beboerne om siste utspill til Oslo Vei. Vi får høre hva de synes - og eventuelt hvor mye de er villige til å betale for de ekstra 660 meterne. Så får vi se hva videre strategi blir, sier Togstad.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!