Hybrid-duell:

Overlegen Prius-seier

PÅ TEST: Legg merke til likhetstrekkene.

Toyota Prius III nærmest utklasser Insight i vår test. Selv den utgående Prius II banker Hondaen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

At bensinmotoren trenger hjelp av elmotoren for å fungere optimalt, sier det meste om bensinmotorens utilstrekkelighet.

For i utgangspunktet synes det selvmotsigende at å øke vekten med en ekstra motor og blytunge batterier skal få forbruket ned.

Men det virker i praksis: Ingen tilsvarende stor bensin- eller dieselbil kan i dag vise til like lavt utslipp av klimagassen CO2 som Toyotas nye hybride Prius.

Var pionerer

Da Toyota slapp første Prius for 12 år siden ristet de fleste på hodet. Hva skulle man med en slik bil?

I dag vet alle at Toyota hadde rett, og at hybridteknologien vil være første skrittet på veien mot elektrifisering av bilparken. Neste steg blir ladbare hybrider (plugg-inn), og nylig lanserte Toyota Prius III kan enkelt konverteres til ladbar hybrid.

Også Honda var tidlig ute med hybrid teknikk. Første Insight kom allerede i 1999. Den litt spesielle toseteren klarte seg med 0,34 liter bensin per mil og slapp ikke ut mer enn 80 gram CO2 per kjørte kilometer.

Ti år senere har Insight vokst

— via Civic

— til en småvoksen familiebil.

Men utslippet er økt til 101 gram. Er det det Honda kaller framskritt?

Beskjeden elmotor

For å holde prisen nede velger Honda å holde fast ved lettvarianten av hybridsystemet, populært kalt mild hybrid, med kun 14 hk elmotor og beskjeden batteripakke.

Og her ligger den store forskjellen mellom Honda Insight og fullhybride Prius. Hondas beskjedne elmotor jevner til en viss grad ut forbruket, men har ikke effekt nok til å gi de store gevinster.

Selv om bilen oppleves meget kvikk i bykjøring, kommer samlet effekt til kort ved forbikjøringer i vanlig landeveisfart.

Ei heller kan Insight tvangsstyres over i batteridrevet modus. Bilen velger selv den mest optimale løsninger, som i vår test viste seg ikke å være optimal nok til å matche verken ny eller gammel Prius.

Begge slo Insight i forbruk på vår til sammen 3000 kilometer lange ferd over høye fjell og gjennom dype norske daler.

Nesten lik

Ny Prius likner til forveksling på utgående modell. Den er heller ikke særlig større og inneholder samme batteripakke.

Å sette seg inn i siste generasjon Prius fører tankene hen til romskip. Her tilbyr Toyota forbrukerelektronikk på øverste hylle, som for eksempel solcellepanel på taket for å drifte bilens viftesystem.

Klimaanlegget styres med fjernkontrollen og slår seg på før man setter seg inn.

Også fartsvisning på frontruten, radarstyrt konstantfartsholder, samt precrash-system finnes i hovedsak kun på langt dyrere biler.

Derfor virker det meningsløst av Toyota å velge ekkel hardplast i innredningen for å spare fire kilo vekt, mens eksempelvis konkurrenter som VW stiller med myk komfortplast.

Verd de ekstra kronene

Rent teknisk fungerer nye Prius klart best ute på veien. Bilen vinner testen og er

— etter vår mening

— verd hver krone den koster ekstra.

Den har de beste kjøreegenskapene, best plass, best komfort, best seter og den klart kraftigste motoren.

Ved å øke elmotoreffekten fra 68 til 82 hk oppnås ikke bare kraft nok ved forbikjøringer, men elmotoren er så kraftig at Toyota har klart å senke det offisielle forbruket til 0,39 liter/mil.

I vår test oppnådde vi et gjennomsnittlig forbruk på 0,44 liter/mil, mot 0,49 liter/mil med gammel Prius og 0,51 liter/mil med Insight.

Litt elbil

Både Prius II og Prius III kan kjøres i elmodus, men batteripakkens begrensning tvang oss tilbake til kombinasjonsdrift etter 1,8 km bykjøring.

Toyota mente litium-ion batteriene fortsatt ikke er gode nok for bruk i bil, og valgte å kjøre videre med gammel batteriteknologi. Enn så lenge.

Testbilenes spesielle form speiler naturligvis optimalisering i forhold til luftmotstand. Men samtidig skinner miljøeffekten gjennom.

Ingen andre biler ser ut som Insight og Prius, og tro ikke at det er tilfeldig.

På ett viktig punkt skiller testbilene seg negativt ut: Ingen av dem kan trekke tilhenger og de diskvalifiseres derved som bil nummer én for hundretusener av norske familier.

Vår mening om testbilene:

Honda Insight

Toyota Prius III

Toyota Prius II

Bak rattet

6,0

8,0

7,0

Plass

7,0

8,0

7,5

Bagasje

6,0

6,0

6,0

Komfort

6,0

7,5

6,5

På veien

6,0

7,0

5,0

Ytelser

5,0

8,0

7,0

Forbruk/CO2

8,0

9,5

9,0

Sikkerhet

9,0

9,5

9,0

Utstyr

7,0

9,0

8,0

Pris

5,5

7,0

7,0

Sum (100)

65,5

79,5

72,0Testbilene i tall:

Honda Insight

Toyota Prius III

Toyota Prius II

Pris billigste

252.400

266.800 kr

259.300 kr

Pris testet bil

283.400 kr

346.100 kr

299.400 kr

Lengde

4,40 m

4,46 m

4,45 m

Bagasje (VDA)

408 l

445 l

408 l

Motor (Volum/hk)

1,3/88 hk

1,8/98 hk

1,5/78 hk

Elmotor (effekt)

14 hk

82 hk

68 hk

Samlet effekt

98 hk

136 hk

113 hk

Forbruk (EU)

0,44 l/mil

0,39 l/mil

0,43 l/mil

Forbruk (test)

0,51 l/mil

0,44 l/mil

0,49 l/mil

CO2-utslipp (EU)

101 g/km

89 g/km

104 g/km

0-100 km/t (test)

12,5 sek

10,4 sek

12,0 sek

Tilhengervekt

0 kg

0 kg

0 kg

Gir

CVT*

CVT

CVT

Kollisjonsputer

6 stk

7 stk

6 stk

Antiskrens

Ja

Ja

Ja

EuroNCAP**

5 stjerner

5 stjerner

5 stjerner

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

  • CVT = Continuously Variable Transmission, trinnløst gir
  • * Mer om sikkerhet: Euroncap.com

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

  • Informasjonskapsler ("cookies") i din nettleser
  • Teknisk info på servere
  • Brukerinformasjon i databaser

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

  • Noe teknisk informasjon som IP-adresse og nettleser lagres i webserveren sine logger. Denne tekniske informasjonen spares i 180 dager, og er nødvendig for at tjenesten skal fungere og for å ivareta sikkerheten. Disse dataene utleveres aldri til hverken avisens ansatte eller tredjeparter.
  • Google Analytics teller sidevisninger for å opprettholde en besøksstatistikk. Denne informasjonen er anonymisert og kan ikke brukes for å spore deg.
  • Enkelte tredjepartstjenester som nedlastede skrittyper og script kan logge din IP-adresse og annen informasjon på eksterne servere.
  • En informasjonskapsel settes for å identifisere deg som bruker mens du surfer på nettsidene. Denne slettes når du lukker nettleseren din, eller senest etter 360 minutter med inaktivitet.

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

  • Navn, adresse og annen kontaktinformasjon du selv oppgir i registreringsprosessen. Disse data er lagret frem til du sletter din brukerkonto.
  • Informasjon om abonnementet ditt, f.eks. når det ble kjøpt, hvordan det ble betalt, noen få sifre fra ditt kredittkort, abonnementets varighet og hvilket abonnement du har. Disse data lagres i 90 dager etter at abonnementet er utløpt eller til brukerontoen slettes.

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...