Hybrid-duell:

Overlegen Prius-seier

Overlegen Prius-seier

PÅ TEST: Legg merke til likhetstrekkene.

Toyota Prius III nærmest utklasser Insight i vår test. Selv den utgående Prius II banker Hondaen.

Tekst:

Publisert:

At bensinmotoren trenger hjelp av elmotoren for å fungere optimalt, sier det meste om bensinmotorens utilstrekkelighet.

For i utgangspunktet synes det selvmotsigende at å øke vekten med en ekstra motor og blytunge batterier skal få forbruket ned.

Men det virker i praksis: Ingen tilsvarende stor bensin- eller dieselbil kan i dag vise til like lavt utslipp av klimagassen CO2 som Toyotas nye hybride Prius.

Var pionerer

Da Toyota slapp første Prius for 12 år siden ristet de fleste på hodet. Hva skulle man med en slik bil?

I dag vet alle at Toyota hadde rett, og at hybridteknologien vil være første skrittet på veien mot elektrifisering av bilparken. Neste steg blir ladbare hybrider (plugg-inn), og nylig lanserte Toyota Prius III kan enkelt konverteres til ladbar hybrid.

Også Honda var tidlig ute med hybrid teknikk. Første Insight kom allerede i 1999. Den litt spesielle toseteren klarte seg med 0,34 liter bensin per mil og slapp ikke ut mer enn 80 gram CO2 per kjørte kilometer.

Ti år senere har Insight vokst

— via Civic

— til en småvoksen familiebil.

Men utslippet er økt til 101 gram. Er det det Honda kaller framskritt?

Beskjeden elmotor

For å holde prisen nede velger Honda å holde fast ved lettvarianten av hybridsystemet, populært kalt mild hybrid, med kun 14 hk elmotor og beskjeden batteripakke.

Og her ligger den store forskjellen mellom Honda Insight og fullhybride Prius. Hondas beskjedne elmotor jevner til en viss grad ut forbruket, men har ikke effekt nok til å gi de store gevinster.

Selv om bilen oppleves meget kvikk i bykjøring, kommer samlet effekt til kort ved forbikjøringer i vanlig landeveisfart.

Ei heller kan Insight tvangsstyres over i batteridrevet modus. Bilen velger selv den mest optimale løsninger, som i vår test viste seg ikke å være optimal nok til å matche verken ny eller gammel Prius.

Begge slo Insight i forbruk på vår til sammen 3000 kilometer lange ferd over høye fjell og gjennom dype norske daler.

Nesten lik

Ny Prius likner til forveksling på utgående modell. Den er heller ikke særlig større og inneholder samme batteripakke.

Å sette seg inn i siste generasjon Prius fører tankene hen til romskip. Her tilbyr Toyota forbrukerelektronikk på øverste hylle, som for eksempel solcellepanel på taket for å drifte bilens viftesystem.

Klimaanlegget styres med fjernkontrollen og slår seg på før man setter seg inn.

Også fartsvisning på frontruten, radarstyrt konstantfartsholder, samt precrash-system finnes i hovedsak kun på langt dyrere biler.

Derfor virker det meningsløst av Toyota å velge ekkel hardplast i innredningen for å spare fire kilo vekt, mens eksempelvis konkurrenter som VW stiller med myk komfortplast.

Verd de ekstra kronene

Rent teknisk fungerer nye Prius klart best ute på veien. Bilen vinner testen og er

— etter vår mening

— verd hver krone den koster ekstra.

Den har de beste kjøreegenskapene, best plass, best komfort, best seter og den klart kraftigste motoren.

Ved å øke elmotoreffekten fra 68 til 82 hk oppnås ikke bare kraft nok ved forbikjøringer, men elmotoren er så kraftig at Toyota har klart å senke det offisielle forbruket til 0,39 liter/mil.

I vår test oppnådde vi et gjennomsnittlig forbruk på 0,44 liter/mil, mot 0,49 liter/mil med gammel Prius og 0,51 liter/mil med Insight.

Litt elbil

Både Prius II og Prius III kan kjøres i elmodus, men batteripakkens begrensning tvang oss tilbake til kombinasjonsdrift etter 1,8 km bykjøring.

Toyota mente litium-ion batteriene fortsatt ikke er gode nok for bruk i bil, og valgte å kjøre videre med gammel batteriteknologi. Enn så lenge.

Testbilenes spesielle form speiler naturligvis optimalisering i forhold til luftmotstand. Men samtidig skinner miljøeffekten gjennom.

Ingen andre biler ser ut som Insight og Prius, og tro ikke at det er tilfeldig.

På ett viktig punkt skiller testbilene seg negativt ut: Ingen av dem kan trekke tilhenger og de diskvalifiseres derved som bil nummer én for hundretusener av norske familier.

Vår mening om testbilene:

Honda Insight

Toyota Prius III

Toyota Prius II

Bak rattet

6,0

8,0

7,0

Plass

7,0

8,0

7,5

Bagasje

6,0

6,0

6,0

Komfort

6,0

7,5

6,5

På veien

6,0

7,0

5,0

Ytelser

5,0

8,0

7,0

Forbruk/CO2

8,0

9,5

9,0

Sikkerhet

9,0

9,5

9,0

Utstyr

7,0

9,0

8,0

Pris

5,5

7,0

7,0

Sum (100)

65,5

79,5

72,0

Testbilene i tall:

Honda Insight

Toyota Prius III

Toyota Prius II

Pris billigste

252.400

266.800 kr

259.300 kr

Pris testet bil

283.400 kr

346.100 kr

299.400 kr

Lengde

4,40 m

4,46 m

4,45 m

Bagasje (VDA)

408 l

445 l

408 l

Motor (Volum/hk)

1,3/88 hk

1,8/98 hk

1,5/78 hk

Elmotor (effekt)

14 hk

82 hk

68 hk

Samlet effekt

98 hk

136 hk

113 hk

Forbruk (EU)

0,44 l/mil

0,39 l/mil

0,43 l/mil

Forbruk (test)

0,51 l/mil

0,44 l/mil

0,49 l/mil

CO2-utslipp (EU)

101 g/km

89 g/km

104 g/km

0-100 km/t (test)

12,5 sek

10,4 sek

12,0 sek

Tilhengervekt

0 kg

0 kg

0 kg

Gir

CVT*

CVT

CVT

Kollisjonsputer

6 stk

7 stk

6 stk

Antiskrens

Ja

Ja

Ja

EuroNCAP**

5 stjerner

5 stjerner

5 stjerner

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

  • CVT = Continuously Variable Transmission, trinnløst gir
  • * Mer om sikkerhet: Euroncap.com

Annonse
Se bildet større

HYBRIDER I TEST: Honda Insight (nærmest), testvinner Toyota Prius III og utgående Toyota Prius II (bak).

Se bildet større

PRIUS: Forbruksvisning på Prius II.

Se bildet større

INSIGHT: Førerplassen framstår som en blanding av romskip og tivoli.

Se bildet større

PRIUS: Litt hightech over dette førermiljøet.

Se bildet større

INSIGHT: Smart luke til ekstra bagasjerom.

Se bildet større

INSIGHT: Alle iPod-funksjonene på bilens display.

Se bildet større

PRIUS: Best komfort.

Se bildet større

SAMME PROFIL: Prius først, Insight bak.

Se bildet større

PÅ FJELLET: Totalt ble de tre testbilene kjørt over 3000 kilometer.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!