Oversvømmes av SUV-er

Oversvømmes av SUV-er

VOLVO: XC60, den første bykollisjonsfri bilen.

SUV-bølgen er i ferd med å skvulpe over. I 2008 lanseres tre viktige SUV-er som alle vil være med på å dra opp utslippet av skadelige CO2-gasser.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.03.2008 kl 09:05

Salget av SUV-der er i ferd med å ta av i Norge. Markedet virker nærmest umettelig. Seks SUV-er befinner seg blant de 15 mest kjøpte bilmodellene så langt i år, og det er før Ford, Volvo og Renault har introdusert Kuga, XC60 og Koleos.

Volvo XC60La oss begynne med 4,64 meter lange Volvo XC60 fordi den er mest interessant selv om den også havner i øverste priskategori, rundt 530.000 kroner i startpris med 2,4/163 hk motor. XC60 kan i utgangspunktet ikke kjøre på andre biler i byfart (under 30 km/t) med mindre føreren med vilje overstyrer teknikken. Hvis fare for kollisjon oppstår, bremses bilen ned til stillestående helt automatisk. Teknikken er ikke bare patentert av Volvo, men samtidig så banebrytende at den kan påvirke forsikringspremien i positiv retning og tvinge alle andre bilprodusenter på sikt til å følge etter. I XC60 ser vi konturene av den ulykkesfrie bilen.

Ford KugaFord Kuga kommer i slutten av mai og skal koste fra 367.900 kroner med 136 hk dieselmotor, rundt 160.000 kroner mindre enn XC60, selv om bilene i basis er bygd over samme tekniske lest. Noen kroner skyldes lavere avgift på grunn av mindre motor, resten skyldes merkevaren og det høyere sikkerhetsnivået Volvo mener å ha bygd inn i sin bil. Ford får 1000 biler i år, og informasjonssjef Anne Sønsteby opplyser at importøren jobber hardt for å skaffe flere. I Ford regner man med at førsteopplaget rives raskt vekk.

KoleosSå er det Renaults tur med Koleos, en fransk koreaner bygd hos Samsung med tekniske elementer hentet fra Nissan. Koleos befinner seg i Norge utpå høsten, 4,52 meter lang (Nissan X-Trail er 4,63 m) og 150 hk dieselmotor. Koleos er ekte nok som SUV, men blir også å finne som leke-SUV med forhjulsdrift (akkurat som Nissan Qashqai). På Koleos klappes bakseteryggene ned med en spak helt bakerst i bagasjerommet og den todelta bakluken fungerer både som lastelem og stol. Smart. De tre bilene vi her har skrevet om kan komme til å stå ved siden av hverandre hos forhandlere som har alle merker. Der møter også de tre konkurranse fra allerede etablerte Land Rover Freelander. Ikke skal bilselgerne ha de lett, men neimen om det blir lettere å være bilkjøper heller...

Annonse
Se bildet større

FORD: Kuga kan bli en av storselgerne i SUV-klassen.

Se bildet større

RENAULT: Koleos, koreansk franskmann i folke-SUV-klassen.

Se bildet større

KOMMER: Renault Koleos, en fransk koreaner bygd hos Samsung

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!