Amerikansk bilindustri:

På kanten av stupet

På kanten av stupet

HÅPLØST? Endeløse rekker av tørste og nærmest uselgelige biler fyller parkeringsplassene utenfor amerikanske bilbutikker som denne i Vermont.

Ett år til med katastrofalt dårlig salg kan sende de tre store - GM, Ford og Chrysler - inn på de evige motorveier.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.11.2008 kl 14:30

Parallelt med at arbeidsledigheten øker i USA, forverres situasjonen for de tre store bilprodusentene General Motors, Ford og Chrysler for hver dag som går.

Også giganten Toyota taper, men langt mindre enn de amerikanske. Bare i tredje kvartal svidde Ford av 7,7 milliarder dollar (51 milliarder kroner), og sitter nå igjen med 18,9 milliarder dollar i cash.

Samtidig sier Fords toppsjef Alan Mulally at å bli tatt under konkursbeskyttelse ikke er noe alternativ for Ford.

– Hvem vil kjøpe bil av et firma som er under konkursbeskyttelse, uttalte Mulally forleden til Automotive News.

Nedtur

For de amerikanske bilprodusentene begynte nedturen for flere år siden. Mens bensinprisen akselererte, og kundene ønsket seg mer økonomiske biler, fortsatte de amerikanske produsentene å pøse på med motorsterke SUV-er og digre pickup trucker på grunn av den enorme fortjenesten disse bilene genererte på bunnlinjen. Heller Hummer enn Corolla var slagordet.

Men produsentene overså de mørke skyene, samtidig som japanske og koreanske produsenter stadig spiste markedsandeler. Så da raset startet i 2007 hadde de lite å forsvare seg med.

Plutselig snakket alle om hybride biler, og bilutleiefirmaene kvittet seg med bensinslukerne og erstattet dem med Toyota Prius.

Tomme for midler

Bare i oktober raste bilsalget i USA med 31,9 prosent, mens salget for General Motors stupte med 45,1 prosent i følge tall fra Automotive News. For Ford var nedgangen 32,0 prosent – og for Ford-eide Volvo hele 52,1 prosent!

For å redde seg unna konkurs har GM stanset fusjonsforhandlingene med Chrysler. Dersom ikke situasjonen snur raskt, vil både GM og Ford være tomme for midler mot slutten av 2009.

Selv ikke bensinpriser i fritt fall kan hjelpe industrien så lenge den jevne amerikaner ikke har penger å bruke på ny bil.

De mindre og drivstoffgjerrige bilene amerikansk bilindustri jobber mer, eksempelvis GMs plugin-hybride og spennende Volt, kan altså komme for sent til å redde situasjonen.

Da gjenstår bare ett håp: Barack Obama.

Annonse
Se bildet større

KAMPANJE: Ulike kampanjer har de siste årene drevet fram det amerikanske bilsalget. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

HUMMER: Amerikansk bilindustri sliter i motakke.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!