Påls historie om morens sykehjemskamp imponerer eldrebyråden

Påls historie om morens sykehjemskamp imponerer eldrebyråden

Pål Hagen hadde mange innspill til eldrebyråd Inga Marte Thorkildsen, etter sine opplevelser med et privat kommersielt sykehjem i Oslo. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Møtene med pårørende, som Pål, gir meg masse! sier eldrebyråd Inga Marte Thorkildsen. Hun inviterte Pål Hagen fra Grefsen etter å ha lest om hans årelange kamp for at moren skulle ha det godt på sykehjem.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.08.2016 kl 16:03

OSLO: – De pårørende og nettverket rundt sykehjemsbeboere må ses på som en ressurs, ikke en trussel, sa eldrebyråden da hun møtte Pål Hagen i kontorene til Byrådsavdelingen for eldre, helse og sosiale tjenester tirsdag formiddag.

– Tenk bare på hva en som deg kunne bidratt med dersom du slapp å krige mot sykehjemmet, men kunne brukt kreftene på å gjøre hverdagen bedre for moren din og de andre beboerne.

– Jeg blir engasjert og berørt. Det gir meg kraft og lyst til å jobbe, for det er mye som skal gjøres i eldreomsorgen. Slike tilbakemeldinger fra de som kjenner hvor skoen trykker gjør meg klokere, sier Thorkildsen etter møtet med Grefsen-mannen.

Fortvilt kamp mot sykehjemmet

Pål Hagen fortalte gjennom Nordre Aker Budstikke hvordan hans mors fem siste leveår ble en kamp for hennes verdighet.

Se bildet større

Anne Hagen fra Kjelsås bodde flere år ved Ammerudlunden Sykehjem. FOTO: PRIVAT

Hvordan han som pårørende aktivt måtte stå på for å endre rutiner, for å sikre at moren, som var dement, fikk den oppfølgingen og omsorgen hun skulle ha på sykehjemmet. Om sykehjemmets bortforklaringer og om mangel på informasjon.

– Jeg som pårørende har stått på, kjempet og ikke minst brukt til sammen hundrevis av timer på å sørge for at min mor skulle ha det bra nok på sykehjem, bra nok de siste årene av livet sitt, sa Hagen.

Les hele saken om hvordan Pål Hagen opplevde moren Annes siste år på sykehjem her.

– Det er viktig for meg å understreke at dette ikke er en uthenging av de ansatte. Det er systemet bak som er helt forferdelig, presiserte han overfor byråden.

– Kan ikke effektivisere omsorg

Etter at Hagens historie ble omtalt i Nordre Aker Budstikke ønsket eldrebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) å møte Hagen personlig for å få høre hvordan han som pårørende mener eldreomsorgen kan bli bedre.

Se bildet større

Inga Marte Thorkildsen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Og det er ikke bare fordi dette var et privat sykehjem at jeg engasjerer meg. Det er like viktig at beboerne har det bra i kommunale sykehjem, sier byråden, som likevel ikke legger skjul på at hennes og byrådets politikk er å tilbakeføre flere sykehjem til kommunal drift.

– Konkurranseutsetting er en måte for kommunen å spare penger på. Det er ingen hemmelighet at jeg er mot det. Kontraktene er for uoversiktlige, for lite gjennomsiktige og for mye er skjult bak å være forretningshemmeligheter. Omsorgsbiten kan ikke effektiviseres. Nok folk i heltidsstillinger er vesentlig for å skape kontinuitet, sier Thorkildsen.

Mener kommunens kontrakter er for dårlige

Etter fem år med moren på et sykehjem i Oslo kunne Pål Hagen fortelle byråden at han er lite imponert over rutinene, kontrollen og innsynet i driften. Han forteller at han ble møtt med stengte dører når han ba om informasjon og dokumentasjon ved driften. Han er også kritisk til kontraktene de kommersielle sykehjemmene driver på.

Se bildet større

Pål Hagen og Inga Marte Thorkildsen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Dette er eldrebyråden enig i.

– Kontraktene er for dårlige og mangelfulle. Og kommersielle sykehjem skal levere et overskudd til sine eiere. De vil si at de ikke kan drive veldedighet, og det forstår jeg, sier Thorkildsen, men mener det ikke bare er enkelt å endre allerede inngåtte kontrakter med private sykehjemsaktører.

– Det er en realitet at private ideelle aktører har trukket seg ut av konsesjonsrundene fordi de mener de ikke kan gi god nok omsorg med de rammene kommunen gir, sier hun.

– Grunnproblemet er at det er for få på jobb i eldreomsorgen, men hva er tilstrekkelig bemanning? Det sier kontraktene lite eller ingenting om, sier Thorkildsen.

Se bildet større

Pål Hagen og Inga Marte Thorkildsen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Nytt prissystem

Thorkildsens byråd har fra 2016 innført eiendomsskatt i Oslo. Ifølge byrådsleder Raymond Johansen (Ap) skulle de ekstra inntekten til kommunen gå til å bygge barnehageplasser og styrke eldreomsorgen.

– Eiendomsskatten er helt vesentlig for å kunne ta fatt på disse oppgavene, slik jeg ser det, sier Thorkildsen.

Hun sier det i første omgang er bydelsøkonomien som skal styrkes. Det er bydelene som kjøper inn sykehjemsplasser til sine innbyggere.

– For å styrke bemanningen på sykehjemmene, ser vi på muligheten av å innføre et nytt prissystem. Men det er en kjempevelv, som ikke er gjort over natten. Og det koster mye per sykehjemsplass, sier Thorkildsen.

Vil koble barn og utdanning med omsorg

Samtidig vil hun sette i gang et samarbeid på tvers av etatene i kommunen. Sammen med utdanningssektoren ønsker hun å koble eldreomsorgen til barnehager og skoler for slik å bygge generasjonsbroer.

– Vi må bli flinkere til å dra veksler på hverandre på tvers i kommunen, sier Thorkildsen.

Nye brukerundersøkelser

Byråden vil også endre på bruker- og pårørendeundersøkelsene, som hun flere ganger har uttalt seg kritisk til.

– Brukerundersøkelsene i eldreomsorgen viser at de fleste eldre er fornøyde. Men de resultatene tror jeg ikke noe på, sier Thokildsen.

Se bildet større

Pål Hagen og Inga Marthe Thorkildsen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Hun fikk underbygget dette synet i møtet med Pål Hagen, som mener undersøkelsene stiller feil spørsmål, og ikke klarer måle kvaliteten på den omsorgen de eldre får. Han frykter at mange eldre, ansatte og pårørende ikke tør å melde fra om forhold de er misfornøyde med, i frykt for represalier.

– Bruker- og pårørendeundersøkelsene brukes som et politisk verktøy for å kunne sammenlikne og se hva som er best av kommunale, kommersielle og ideelle sykehjem. For pårørende er det mindre viktig. De ønsker at deres kjære har det bra på sykehjemmet, uavhengig av driftsform. Dette er grunnen til at jeg er så kritisk til disse undersøkelsene, selv om jeg møter mye motbør for det synet fra andre politikere, sier Thorkildsen.

Hun ønsker å satse mer på kvalitative undersøkelser, og å endre kulturen på sykehjemmene slik at det er greit å si fra.

– Vi må fortsette å snakke om dette, slik at holdningene endres, sier byråden, og forteller at et arbeid med nye brukerundersøkelser allerede er i gang hos Helseetaten.

– Vi skal, med et lite forbehold, kjøre en pilot på dette allerede i høst, sier hun.

Se bildet større

Pål Hagen ba Inga Marte Thorkildsen rydde opp i eldreomsorgen. Eldrebyråden takket for innspill, og lovte flere endringer i tiden som kommer. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Lover kontinuitet i bydelene

Eldrebyråden har også nylig hatt møte med pårørende til en dement kvinne som var med i et prosjekt i bydel Frogner der hun fikk oppfølging av den samme hjemmehjelperen hver dag.

Kontinuiteten bedret, ifølge datteren, morens livskvalitet. Ved å styrke hjemmetjenestene er Thorkildsen klar på at flere kan bo hjemme, og færre trenger sykehjemsplass.

– Denne satsingen på kontinuitet lover jeg at vi skal få til i alle bydeler, avslutter byråden.

Du kan lese innlegget til Hege Hansson, om hjemmetjenestilbudet til moren, i Dagbladet.

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse

Fakta Sykehjem

Slik klager du på behandling på sykehjem

Hvem kan man klage til:

Er det vedtaket om sykehjemsplass:
· Klage til bydel
· Hjelp fra Ombudet til å klage
· Klage direkte til Fylkesmannen

Er det kvalitet på tjenesten i sykehjemmet:
· Klage til sykehjemmet
· Hjelp fra ombudet til å klage
· Sykehjemsetaten direkte
· Klage direkte til Fylkesmannen

Både Ombudet og Fylkesmannen er uavhengige organer fra Oslo kommune, og er ikke part i saken.

Det er også lokale tilsynsutvalg på alle sykehjem, som både har varslede og ikke varslede tilsyn. Informasjon om hvordan man kommer i kontakt med tilsynsutvalgene, skal være tilgjengelige på/hos sykehjemmene.

Oslo kommune har i tillegg en varslingsordning i hver bydel/etat og sentralt hvor man kan melde fra om kritikkverdige forhold. Dette kan være brudd på lover, regler eller etiske retningslinjer. Man kan da gå inn på nettsiden oslo.kommune.no, ringe 800 82 775 på dagtid eller sende brev (ikke e-post) til:

Varslingsmottaket i Oslo kommune
v/BDO AS, Forensic Services
Munkedamsveien 45
Postboks 1704 Vika
0121 OSLO

Kilde: Byrådsavdelingen for eldre, helse og sosiale tjenester.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!