Parkeringskaos på Ullevaal

Parkeringskaos på Ullevaal

Bjørn K. Nærsnes syns parkeringsreguleringen er uoversiktlig.

Kundene fortviler og butikkene taper penger. "Ingen" skjønner noe som helst av parkeringsbestemmelsene på Ullevaal stadion.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.03.2009 kl 09:54

ULLEVAAL STADION: – Parkeringen ja! Hvor skal jeg begynne?! Det er flere som har sluttet å trene hos oss fordi parkeringstiden ikke er lang nok til å komme gjennom en hel økt, sier Margit Drevsjø på trenings- og behandlingssenteret Hjelp 24 Nimi.

Én eller halvannen time?

Ved innkjørselen til Ullevaal stadion står det skiltet halvannen times gratis parkering. Ved apoteket og innover er det satt opp skilt som opplyser om bare én time gratis for de angitte plassene. Da alle plassene driftes av parkeringsselskapet Q-Park, ser skiltene farlig like ut.

– Har man lest på skiltingen ved inngangen, og har dårlig tid, er det ikke lett å få med seg forskjellen, sier Bjørn K. Nærsnes, som er en flittig kunde, men som også har tannlegen sin på stadion.

– Jeg opplevde å trekke parkeringslapp i én automat, men ble heldigvis gjort oppmerksom på at den ikke var gyldig på det parkeringsfeltet jeg sto på av en vakt, sier Nærsnes.

Han er langt fra den eneste. Andre kunder Nordre Aker Budstikke møter på har opplevd å få bot for den samme misforståelsen.

– Jeg føler jo at jeg blir lurt. Det er altfor lett å snuble i parkeringsbestemmelsene, sier Nærsnes.

Line Due Halvorsen går til behandling for et vondt kne på Ullevaal, og for henne er halvannen time for kort tid, når behandlingen varer i to timer.

– Jeg la på 20 kroner på automaten. Den slukte pengene mine, men ga meg ingen ekstra parkeringstid! Jeg føler meg jo lurt. Jeg har ikke skjønt noe av dette systemet, sier Halvorsen, som mener skiltingen mellom de to parkeringsområdene er for dårlig, og at parkeringstiden er for kort.

Handelsstanden frustrert

Også handelsstanden er oppgitt. En rask runde innom butikkene på stadion viser at butikkansatte og eiere opplever parkeringsproblemene på kroppen – både selv, og via kunder som bøtelegges.

– Det hender kundene må løpe ut midt under behandling og trekke ny lapp. Det er ikke noe hyggelig, sier Ina N. Nilsen hos Clinique Decleor.

Lars Erik Thorkildsen, daglig leder på Jernia og leder av senterforeningen på stadion, mener butikkene har mistet kunder som følge av parkeringsrotet.

– Det er svært negativt. Kundene oppfatter ikke forskjellen mellom eierne. Det burde minimum være to timers gratis parkering, og senterforeningen har flere ganger tatt opp dette med Vital, men der stopper det, sier han oppgitt.

Thorkildsen mener parkeringsproblematikken ikke blir tatt alvorlig fordi Ullevaal stadion ikke har blitt sett på som et kjøpesenter av eierne, men hovedsakelig som kontorbygg.

– Det er det vi som leietakere og kundene våre som må lide for.

Annonse
Se bildet større

Line Due Halvorsen betalte for parkering, men fikk ikke noe mer parkeringstid.

Se bildet større

Lars Erik Thorkildsen, leder av senterforeningen er ikke imponert over Vital.

Se bildet større

Du skal holde tungen rett i munn for ikke å parkere feil. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!