ANNONSE
Annonse

Test: Mazda6 vs Honda Accord

Plass og gass for folk flest

DUELLEN: Familiebiler med mye plass; Mazda6 og Honda Accord.

Mazda6 er best på forbruk, utslipp og bagasje. Men når det gjelder komfort og kjøreglede scorer Honda Accord flest poeng i vår test.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

De kraftfulle testbilene denne uken sluker det meste, men holder seg samtidig på rett side av folkeprisgrensen.

Mazda har aldri gitt seg ut for å være noe mer enn en bil for folk flest, men strammet i forbindelse med modellrevisjonen sist vinter opp designet, slik den i det minste framstår som ganske sportslig.

Honda, derimot, vil gjerne være litt finere enn de andre japanerne, og vinner denne duellen på mer nyttig utstyr og en opplevelse av litt mer premium enn Mazda6.

Dette dreier først og fremst om smak og behag, og begge oppfattes som fornuftige valg med antatt god gjenkjøpsverdi.

La oss svinge innom bilenes bremser. For sjelden opplever vi så gode resultater: Honda Accord bremset usedvanlig bra (22,8 meter bremselengde fra 80 til 0 km/t), men Mazda bremset i testen enda bedre og jevnere (22,5 meter).

Når Mazdaen og Hondaen står stille, vil flere av konkurrentene fortsatt ha 25 km/t i fart. De fleste kan tenke seg konsekvensen av en påkjørsel av fotgjenger eller syklist i den farten.

Honda Accord

Honda har klart å pakke om en forholdsvis sær stasjonsvogn til å bli noe mer folkelig og – etter vår mening – lekker å se på. Samtidig økte den innvendige bredden. Bilen er litt bredere enn Mazda6, men samtidig kortere.

Hondaens gedigne bagasjerom laster mye, men faktisk 150 liter mindre en Mazda6 med baksetet lagt ned.

Passarsjerseteryggen foran kan ikke legges ned, og hvor gjør man av bagasjeromsdekselet som på forgjengeren gled ned i en spalte under bagasjeromsgulvet?

Gode seter

Honda stiller med svært gode seter, og det er lett å regulere seg til god sittestilling for de fleste. Men la deg ikke distrahere av at Accord konkurrerer med Boeing 737 i antall knapper å trykke på.

Accords absolutte styrke ligger i motoren med 150 hk, 350 Nm i drakraft og fleksibilitet og arbeidsvillighet ned mot tomgangsturtall.

Vi noterer dessuten pluss for girskiftindikator, stor og flott navigasjonsskjerm, ryggekamera, elektrisk åpning og lukking av bakluka, minne på det elektrisk justerbare førersetet og mulighet til å trekke tilhenger med totalvekt på 1700 kilo.

Mazda6

I ett sterkt fallende bilmarket vokser Mazda på suksessen med Mazda6. Mazdas styrke ligger i mye plass i forhold til pris og utstyr, og at dens motor på 140 hk er blant klassens mest økonomiske.

Mazda6 kjører bra uten å være nær Ford Mondeos lekne veioppførsel. Svakheten ligger først og fremst i en motor som ikke trives på lave turtall, og i praksis ikke kan kjøres på sjettegir i norsk landeveisfart.

Denne egenskapen videreføres i Mazdas nye dieselmotorprogram, som introduseres i Mazda6 utpå ettervinteren.

Komplisert

Men Mazda6 er likevel en bil å bli glad i, ikke minst på grunn av all plassen, det presise girskiftet, det gedigne BOSE-anlegget og den smarte måten å legge ned baksete på; et par håndgrep og 1750 liter bagasjeplass åpner seg på tre sekunder.

Det sportslige karosseriet gjør bilen mer komplisert enn nødvendig å lukeparkere (her savnet vi Hondaens ryggekamera), og det digre bagasjeromsdekselet var ikke bare fiklete å pakke bort, men komplisert å få på plass igjen.

Vår mening om testbilene

Honda Accord

Mazda6

Bak rattet

8,0

7,0

Plass

8,0

8,0

Bagasje

8,0

9,0

Komfort

8,5

7,5

På veien

8,0

8,0

Ytelser

8,5

7,5

Forbruk/CO2

7,0

7,5

Sikkerhet

9,5

9,0

Utstyr

8,0

7,0

Pris

8,0

9,0

Sum (100)

81,5

79,5Testbilene i tall

Honda Accord

Mazda6

Pris billigste

357.000 kr

301.000 kr

Pris testet bil

406.500kr

354.300 kr

Lengde

4,75 m

4,79 m

Bagasje (VDA)

475/1600 l

519/1751 l

Motor (Volum/hk)

2.2/150 hk

2.0/140 hk

Forbruk (EU)

0,59 l/mil

0,57 l/mil

Forbruk (test)

0,660 l/mil

0,639 l/mil

CO2-utslipp (EU)

157 g/km

151 g/km

0-100 km/t (test)

10,5 sek

11,0 sek

80-0 km/t (bremselengde)

22,8 m

22,5 m

Toppfart

207 km/t

198 km/t

Støy (målt)

66 dBA

66 dBA

Partikkelfilter

Ja

Ja

Kollisjonsputer

6 stk

6 stk

Antiskrens

Ja

Ja

4x4

Nei

Nei

Garanti

3/12 år

3/12 år

EuroNCAP*

Ikke testet

Ikke testet

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.