Test: Mazda6 vs Honda Accord

Plass og gass for folk flest

Plass og gass for folk flest

DUELLEN: Familiebiler med mye plass; Mazda6 og Honda Accord.

Mazda6 er best på forbruk, utslipp og bagasje. Men når det gjelder komfort og kjøreglede scorer Honda Accord flest poeng i vår test.

Tekst:

Publisert:

De kraftfulle testbilene denne uken sluker det meste, men holder seg samtidig på rett side av folkeprisgrensen.

Mazda har aldri gitt seg ut for å være noe mer enn en bil for folk flest, men strammet i forbindelse med modellrevisjonen sist vinter opp designet, slik den i det minste framstår som ganske sportslig.

Honda, derimot, vil gjerne være litt finere enn de andre japanerne, og vinner denne duellen på mer nyttig utstyr og en opplevelse av litt mer premium enn Mazda6.

Dette dreier først og fremst om smak og behag, og begge oppfattes som fornuftige valg med antatt god gjenkjøpsverdi.

La oss svinge innom bilenes bremser. For sjelden opplever vi så gode resultater: Honda Accord bremset usedvanlig bra (22,8 meter bremselengde fra 80 til 0 km/t), men Mazda bremset i testen enda bedre og jevnere (22,5 meter).

Når Mazdaen og Hondaen står stille, vil flere av konkurrentene fortsatt ha 25 km/t i fart. De fleste kan tenke seg konsekvensen av en påkjørsel av fotgjenger eller syklist i den farten.

Honda Accord

Honda har klart å pakke om en forholdsvis sær stasjonsvogn til å bli noe mer folkelig og – etter vår mening – lekker å se på. Samtidig økte den innvendige bredden. Bilen er litt bredere enn Mazda6, men samtidig kortere.

Hondaens gedigne bagasjerom laster mye, men faktisk 150 liter mindre en Mazda6 med baksetet lagt ned.

Passarsjerseteryggen foran kan ikke legges ned, og hvor gjør man av bagasjeromsdekselet som på forgjengeren gled ned i en spalte under bagasjeromsgulvet?

Gode seter

Honda stiller med svært gode seter, og det er lett å regulere seg til god sittestilling for de fleste. Men la deg ikke distrahere av at Accord konkurrerer med Boeing 737 i antall knapper å trykke på.

Accords absolutte styrke ligger i motoren med 150 hk, 350 Nm i drakraft og fleksibilitet og arbeidsvillighet ned mot tomgangsturtall.

Vi noterer dessuten pluss for girskiftindikator, stor og flott navigasjonsskjerm, ryggekamera, elektrisk åpning og lukking av bakluka, minne på det elektrisk justerbare førersetet og mulighet til å trekke tilhenger med totalvekt på 1700 kilo.

Mazda6

I ett sterkt fallende bilmarket vokser Mazda på suksessen med Mazda6. Mazdas styrke ligger i mye plass i forhold til pris og utstyr, og at dens motor på 140 hk er blant klassens mest økonomiske.

Mazda6 kjører bra uten å være nær Ford Mondeos lekne veioppførsel. Svakheten ligger først og fremst i en motor som ikke trives på lave turtall, og i praksis ikke kan kjøres på sjettegir i norsk landeveisfart.

Denne egenskapen videreføres i Mazdas nye dieselmotorprogram, som introduseres i Mazda6 utpå ettervinteren.

Komplisert

Men Mazda6 er likevel en bil å bli glad i, ikke minst på grunn av all plassen, det presise girskiftet, det gedigne BOSE-anlegget og den smarte måten å legge ned baksete på; et par håndgrep og 1750 liter bagasjeplass åpner seg på tre sekunder.

Det sportslige karosseriet gjør bilen mer komplisert enn nødvendig å lukeparkere (her savnet vi Hondaens ryggekamera), og det digre bagasjeromsdekselet var ikke bare fiklete å pakke bort, men komplisert å få på plass igjen.

Vår mening om testbilene

Honda Accord

Mazda6

Bak rattet

8,0

7,0

Plass

8,0

8,0

Bagasje

8,0

9,0

Komfort

8,5

7,5

På veien

8,0

8,0

Ytelser

8,5

7,5

Forbruk/CO2

7,0

7,5

Sikkerhet

9,5

9,0

Utstyr

8,0

7,0

Pris

8,0

9,0

Sum (100)

81,5

79,5

Testbilene i tall

Honda Accord

Mazda6

Pris billigste

357.000 kr

301.000 kr

Pris testet bil

406.500kr

354.300 kr

Lengde

4,75 m

4,79 m

Bagasje (VDA)

475/1600 l

519/1751 l

Motor (Volum/hk)

2.2/150 hk

2.0/140 hk

Forbruk (EU)

0,59 l/mil

0,57 l/mil

Forbruk (test)

0,660 l/mil

0,639 l/mil

CO2-utslipp (EU)

157 g/km

151 g/km

0-100 km/t (test)

10,5 sek

11,0 sek

80-0 km/t (bremselengde)

22,8 m

22,5 m

Toppfart

207 km/t

198 km/t

Støy (målt)

66 dBA

66 dBA

Partikkelfilter

Ja

Ja

Kollisjonsputer

6 stk

6 stk

Antiskrens

Ja

Ja

4x4

Nei

Nei

Garanti

3/12 år

3/12 år

EuroNCAP*

Ikke testet

Ikke testet

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

Annonse
Se bildet større

HONDA: Helt ny bil med ny og kraftigere motor.

Se bildet større

HONDA: Premium følelse, men mange knapper å holde styr på.

Se bildet større

MAZDA: Sterkt fornyet og med endret karosseri tidligere i år.

Se bildet større

MAZDA: Ganske konservativt førermiljø.

Se bildet større

HONDA: Men hvor gjør vi av bagasjeromsdekselet?

Se bildet større

MAZDA: Mye må ut for å få pakket bort bagasjeromsdekselet.

Se bildet større

HONDA: Flatt gulv med bakseteryggen nede.

Se bildet større

MAZDA: Også Mazda har flatt bagasjeromsgulv.

Se bildet større

STASJONSVOGN: I denne klassen er det stasjonsvogner med dieselmotor som gjelder.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!