Plassen kan bli rundkjøring

Biltrafikken har plaget Ullevål siden 1930-tallet. I 2001 kom planene om miljøgate i Sognsveien. Nå kan det bli rundkjøring på John Colletts plass.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.04.2009 kl 08:35

ULLEVÅL: Allerede i 1930-årene ble biltrafikken opplevd som et problem i Ullevål Hageby. I følge boken "Ullevål Hageby gjennom 90 år", var gjennomgangstrafikk og fartsgrenser et stadig tilbakevendende tema fra 1940-60-årene. i 1945 skrev vellet i et brev til veisjefen i Aker at "kjørehastigheten har øket betraktelig i de siste år i dette strøk". I 1957 vedtok Oslo kommune, med støtte fra Havebystyret, å utvide Sognsveien mellom John Colletts plass og Møllesvingen. Begrunnelsen var å gjøre kryssene mer oversiktlige og redusere antall ulykker, men resultatet ble høyere fart.

I 1986 vedtok bydelsutvalget 30 kilometersgrense inne i Hagebyen, og 50 km/t i Sognsveien fra John Colletts plass. Denne ble senere redusert til 40 km/t.

I 2001 ble planene om en "Blinderntunnel", avlastningstrasé for Sognsveien, skrinlagt. I stedet for tunnel ville bystyret utarbeide en helhetlig trafikkplan, inklusive miljøtiltak og turveier for området. Arbeidet med å gjøre om Sognsveien nord for John Colletts plass til "miljøgate" (trafikkavvikling som prioriterer bomiljø og myke trafikanter, på bekostning av biltrafikk, for eksempel gjennom senket hastighet, beplantning, humper og innsnevringer) har gått flere runder i etater og hos andre berørte parter. Nå opplyser Plan- og bygningsetaten at planforslaget fra 2007 er klart for politisk behandling, og skal oversendes Rådhuset i løpet av mai i år. Målsettingen med reguleringen er å "redusere antall trafikkulykker og bedre tilgjengelighet for alle grupper" heter det i planforslaget.

Det foreslås det å anlegge en rundkjøring på John Colletts plass, mellom Sognsveien, Nils Henrik Abels vei og Prestegårdsveien. Selv om dette vil føre til inngrep på kulturlandskapet på John Colletts plass, mener på Plan- og bygningsetaten og Samferdselsetaten gevinsten ved å gjøre området mer oversiktlig og lesbart for trafikantene, vil være større enn de negative konsekvensene.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!