Ragnhild vil at du skal øve deg på å gjøre ingenting!

Ragnhild Iuell gjør selv ingenting, med jevne mellomrom. FOTO: NORDRE AKER BUDSTIKKE/PRIVAT

Hun er lege, mindfulnessinstruktør og elsker yoga, og forteller deg hvordan du skal slå av «autopiloten».

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.02.2018 kl 20:24

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

TÅSEN: Ragnhild Skari Iuell er lege ved Balderklinikken, mindfullnessinstruktør og digger yoga. Hun er også tilknyttet Modum Bad og Lovisenberg psykiatriske sykehus, Ragnhild bor på Tåsen.

LES OGSÅ: Til ungdommen - gi litt mer faen!

Hun har råd til folket.

– Å gjøre ingenting er vanskelig for mange. Vi er programmert til å fylle tiden vår med noe. Når du kommer på jobb på mandag, er det ikke så stas å svare «ingenting», når kollegaene spør hva du har gjort i helgen, sier Ragnhild Skari Iuell, lege og mindfulnessinstruktør, til NRK.

Dårligere til å kjenne etter

Hun forteller videre i NRK-saken at hun tror resultatet av å være på «autopilot» er at vi blir dårligere til å kjenne etter hvordan vi egentlig har det.

– Ofte er vi så «i farta» og på «autopilot» at vi ikke merker at noe er galt før kroppen plutselig ikke samarbeider mer.

Vi har vært i kontakt med Ragnhild, og hun har listet opp tips og råd for hvordan vi bedre skal få kontakt med oss selv.

LES OGSÅ: – Vær så snill, senk farten til barna våre!

Rådene

  • Legg vekk mobilen og andre fristende elektroniske dingser. Da kan du connecte med deg selv, venner, kjæreste Og andre mennesker generelt. Og med connecte mener jeg hjerte- til hjerte kontakt. Det å bli sett, hørt og tatt på er mangelvare i dagens samfunn.
  • Gi mer «faen» i hva andre mener og slapp av. Prøv å ikke sammenligne deg med andre. Det vil alltid være noen som er bedre, flinkere eller penere enn deg.

Tren på å gjøre ingenting...en hel time eller en dag.

  • PUST! Studier viser at når vi trekker pusten langsomt ut og inn eller bare er oppmerksom på at vi puster så aktiverer vi det «rolige nervesystemet « vårt og kroppen skrur ned stress reaksjonen. Både når vi mediterer og gjør yoga er pusten helt essensiell. Pusten et selve kjernen i praksisen.
  • Bruk naturen uten mobilen. Kjenn vinden i ansiktet,nyt alt det vakre du kan se og lytt til stillheten. Virker utrolig positivt for både kropp og sinn.
  • Smil mer...studier viser at når du smiler skjer det mange reaksjoner i nervesystemet ditt som gjør at du skiller ut hormoner og signaler som gjør at du blir gladere

Gå ut i naturen

Og ikke minst: Vær mer ut i naturen:

– Å være i naturen aktiverer en rolig del av nervesystemet. Ta deg tid til å stoppe opp og kjenn etter hvordan du har det, råder Ragnhild.

LES OGSÅ: Nå skal snøen fjernes - se om du må flytte bilen din

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse