TEST: Hyundai ix55

Råsterk kjempe-koreaner

Råsterk kjempe-koreaner

ASIATISK: Designet har mange fellestrekk med flere andre biler fra asiatiske produsenter.

Hyundai ix55 har gjennomgående langt mer motorkraft en konkurrentene. Prisen på varevogn-versjonen ligger like over en halv million.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.11.2009 kl 11:10

ix55 er det man i USA vil kalle en kompakt SUV for folk flest, ikke spesielt påkostet etter amerikansk målestokk, 4,84 meter lang, 2,1 tonn tung, V6-motor med masse moment og godkjent trekkevne på 2,5 tonn.

I Norge vil vi karakterisere den som diger.

Det er her USA støter voldsomt sammen med europeisk og norsk syn på hva en bil skal være. Derfor framstår Hyundai ix55 som et lysende eksempel på hvordan enkelte biltyper skattes i hjel av norske myndigheter.

Eller sagt på en annen måte: Av miljøhensyn beskatter myndighetene en bil man egentlig ikke vil se på norske veier.

Hva slags bil snakker vi om?Tradisjonell SUV med syv sitteplasser. Kommer som personbil fra Korea, men er i hovedsak kun interessant som ombygd varebil med grønne skilt i Norge. Da faller prisen med nesten 400.000 kroner!

Hvordan er den å kjøre?Overraskende grei til å være så stor. Men dette er definitivt ikke bilen for enkel lukeparkering i trange parkeringshus.

Hva er under panseret?Kun dieselvarianten tas til Norge. Det vil si 3,0 liter, V6 og 240 hk. Drakraften oppgis til 451 Nm. Utslipp 249 gram CO2/km. Den har gjennomgående langt mer motorkraft en konkurrentene. Snakker vi om dølagamp?

Hva gjør den spesiell?

Først og fremst den kraftige motoren. Ellers er dette standard USA-vare. Mye plass og 2,4 kubikkmeters lastevolum for bagasje trekker opp. Bilen har automatgir og automatisk nivåregulering.

Firehjulstrekket regulerer kraften dit den trengs mest, men ix55 må ikke oppfattes som en offroader. Elektrisk regulerbare skinnseter med minnefunksjon og elektrisk regulerbart ratt er standard.

Hyundai garanterer sine biler i fem år.

Hva er bilens svakheter?

Enn så stor den er fungerer de to bakerste setene best som barneseter

— og kun som nødseter for voksne.

Et forbruk på 0,94 liter pr mil ved blandet kjøring, og et høyt CO2-utslipp er også blant svakhetene.

Hvem passer den for?

Alle som trenger stor bil for å trekke tungt, eksempelvis i bygg og anleggsektoren.

Eller for dem som rett og slett liker stor bil og som derigjennom blåser en lang marsj i klimautslippet.

Dette er flott trekkvogn for tung båt og dobbelt hestetilhenger.

Hva koster den?En halv formue: 900.000 kroner som personbil

— 520.000 kroner som varebil.

Konkurrenter?Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol,

Annonse
Se bildet større

7 SETER: Bakerste seterad passer best for barn.

Se bildet større

BAK RATTET: Funksjonelt, og luksuriøst på amerikansk vis.

Se bildet større

BAK: Med bakerste sete nede sluker bilen mye bagasje

Se bildet større

LITT PLASS: Selv med tredje seterad i bruk er det plass til noe bagasje.

Se bildet større

STANDARD: Helt vanlig instrumentering.

Se bildet større

MINNE: Førersete med minne for seteinnstillingene.

Se bildet større

USA: Beinbrekk er noe de fleste forbinder med USA-biler.

Se bildet større

STOR BIL: ix55 er virkelig diger og helt klart på nivå med konkurrentene.

Se bildet større

GAMP: Kjøper du Hyundai ix55 som personbil, får du julekort fra finansministeren!

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!