ANNONSE
Annonse

Birkebeinerrennet:

Rett teknikk = skiglede

SKIGLEDE: God langrennsteknikk øker skigleden og farten, også for dem som ikke er birken-deltakere. Kari Syrstad Skjæggestad, instruktør i Skiforeningen, har stor pågang fra folk som vil lære.

– Man kan være både sterk og ha god kondisjon, men likevel bli forbigått i langrennsløypa. Rett teknikk gir mer skiglede og mer fart.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 20.03.2009 kl 10:22

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

– Riktig teknikk betyr veldig mye for å få uttelling for kreftene man investerer, sier Kari Syrdalen Skjæggestad,

Hun var i sin tid blant Norges beste juniorskiløpere. Nå, rundt 20 år senere, er hun koordinator for skiinstruktørene i Skiforeningen.

Skiinstruktørene holder kurs og privattimer, og pågangen er stor – fra nybegynnernivå til viderekomne turgåere. Mange ønsker bare å brushe opp en skiteknikk som kan være ålreit i utgangspunktet. Kanskje for å se litt færre rygger forsvinne foran seg i løypa.

– Du burde egentlig ikke skrive at vi har privattimer. Vi klarer ikke å dekke opp for den enorme etterspørselen, sier Kari Skjæggestad.

Som en trøst til alle skiløpere som ikke kommer seg på kurs eller privattime, går hun gjennom grunnleggende teknikk her.

Les også: Birken-favorittenes gulloppskriften

Tyngdeoverføring

– Tyngden på én ski av gangen, sier instruktøren, der hun glir pent og raskt framover i løypa.

Det høres innlysende ut når hun sier det, men mange av oss har faktisk tyngden litt for jevnt fordelt på begge skiene samtidig.

– Med riktig tyngdeoverføring får du maksimal kraft i hver fraspark, forklarer Skjæggestad.

– Tyngden skal være på det beinet du glir på. Og tyngden skal ikke være på hælene, men i fremre del av foten. Du skal ligge litt frampå. Skyv kneet litt framfor skotuppen. Tenk deg en rett linje som går gjennom nese-kne-tå. Ikke nese-kne-hæl, som du får hvis du går helt oppreist.

Skjæggestad demonstrerer feil stilling, med tyngden i hælene: Her ser vi en skigåer på trivelig spasertur, med rett oppreist kropp og oseaner av tid. Ingenting galt med det, men fort vil det aldri gå i denne stillingen, forstår vi.

WEB-TV: Aukland-brødrenes Birken-tips

Fraspark

– Mye av nøkkelen til god fremdrift ligger i frasparket, sier hun, og det høres umiddelbart logisk ut.

Men i praksis er det lett å misforstå hva som er et godt fraspark, eller rettere sagt: Hvordan skien skal føres tilbake igjen etter selve frasparket.

– Her er det mange som sparker fra, for deretter å sette skien ned langt bak den andre. Da hører du et tydelig "klapp" når skien smeller ned i bakken, utdyper Skjæggestad.

Klapp, det lyder velkjent. Noen av oss har til og med ment at det hørtes flott og dynamisk ut. Men nei.

– Før heller skien framover i lufta, helt til skoen er ved siden av den andre skoen. Her setter du skien ned. På denne måten slipper du å miste kraft, og flyten og fremdriften blir bedre.

WEB-TV: Tollef (89) - Birkens eldstemann

Les også: Ikke eldst i Birken uten kone og havregrøt

Dobbelttak

Vanlig dobbelttak er når skiene står parallelt, og armene staker parallelt. Dobbelttak med fraspark er en variant av dobbelttaket, der beina "hjelper til" for å få mer fart.

Dobbelttak er noe som mange av oss legger inn litt tilfeldig her og der, uten å ha et bevisst forhold til hvordan eller hvorfor.

– Vi kan bruke dobbelttak på flata, og i slake nedoverbakker, sier Skjæggestad.

Og det er ikke bare armene som skal jobbe.

– Bruk magen! Idet du trekker kroppen forbi stavene, strammer du magen. Og avslutter stavtaket når hendene er like over knærne. Hendene skal ikke under knærne.

Bakke opp og ned

– Kort ned skrittlengden i motbakke, tipser Skjæggestad.

– Skyv foten godt fram, men start frasparket tidligere enn du ellers ville gjort. Da unngår du "glippetak".

Mens hun snakker glipper hennes egne ski, og vi er raske til å påpeke fadesen. Men Skjæggestad smiler uanfektet.

– Man må konsentrere seg, og ikke bare prate, når man skal gjøre dette helt riktig, sier hun, og fortsetter opplæringen:

– Kjenn at du trykker hver ski godt ned mot snøen, så du får feste.

Etter oppoverbakker kommer nedoverbakker, og er bakken litt bratt, er det utforstilling som gjelder.

– Krum ryggen! Det er ikke så nøye hvor dypt ned du bøyer deg i knærne, bare ryggen er krum, hoier instruktøren og forsvinner ned demonstrasjonsbakken.

Vel nede påpeker hun at hun holdt stavene slik at håndtakene lå ved haken, og stavene ikke stakk opp i været, men lå omtrent parallelt med bakken.

Følger vi disse langrennstekniske grunnreglene, kan vi komme fortere og mer behagelig fram, uten å bruke mer krefter, lover skiinstruktøren. Til slutt henger hun på en lettfattelig smøreinstruksjon:

– Skaff deg rensevæske, som fjerner den gamle festesmøringen. Bruk riktig festesmøring i området fra hælen og et stykke fram, og glider på resten av skien.

Da blir skigleden enda større!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.