Russ i Oslo er ikke like opptatt av buss som for ti år siden

Gutta på russebussen Bussen 2017, skal ha brukt 4 millioner kroner på bussen, og var med i TV3-serien Russ2017. Her er en modell av Nordstrandsbussen, laget av elever på Morellbakken skole. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Russen bruker mer og mer penger på russebussene, som stadig blir eldre, og i dårligere teknisk stand, ifølge Statens vegvesen. De er opptatt av gode kontroller for å sikre en trygg russefeiring.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.04.2018 kl 12:07

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

OSLO: For ti år siden skjedde den første russebusskåringen i regi av Nordre Aker Budstikke og de øvrige lokalavisene som den gang var en del av Lokalavisene Oslo.

Et nytt regelverk gjorde at de tradisjonelle skolekåringene måttte avvikles, og da ville lokalavisene gjøre en innsats.

Kjelsåsbuss

Det første året, i 2008, var det Kjelsås-bussen Monstars som gikk av med den lokale seieren i Nordre Aker Budstikke. Av de lokale vinnerne ble en byvinner kåret, og her var det vestkantbussen InSame, som også hadde medlemmer fra Nordberg, som gikk helt til topps.

Her kan du lese vinnerintervjuet med Monstars fra 2008: – Det har vært helt latterlig mye jobbing

Se bildet større

Kjelsåsbussen Monstars, med basketballtema, vant Nordre Aker Budstikkes russebusskåring tilbake i 2008. Her var de på Tryvann. FOTO: Linn Kongsli Lundervold / Arkivfoto

Millionbusser

I årene som fulgte fortsatte kåringen, da på nettstedet dittOslo, som Nordre Aker Budstikke også var en del av inntil 2014. Russebussene ble stadig mer påkostet, og i 2014 gikk ryktene om at Nordstrandsbussen Historisk – som vant kåringen samme år, den siste i dittOslo-regi - hadde kostet tre millioner kroner.

Den ble for øvrig avskiltet i Maridalen helt i begynnelsen av russefeiringen fordi denn hadde for mange personer ombord. Men politiet var ikke snauere enn at de hjalp med tauing til Tryvann, der Historisk skulle være med på festen dagen etter.

Den ekstreme pengebruken på russebuss stoppet ikke med det. I 2017 deltok Nordstrandsbussen Bussen i TV3-programmet Russ2017. Den hadde medlemmene ifølge TV-kanalen brukt svimlende fire millioner kroner på.

LES OGSÅ: 2017: Stoppet russebuss med 60 personer ombord. Var bare registrert for halvparten

Billigbuss

Men russebuss trenger ikke koste så mye. I 2016 fikk Nordre Aker-guttene på bussen Brinkmanship mye oppmerksomhet for sin "russebuss på lavbudsjett".

Er du Nordre Aker-russ i 2018 og er på buss, eller har funnet på din helt egen greie? Tips oss på tips@nab.no!

Statens vegvesen

Statens vegvesens har i mange år samarbeidet med russen om trafikksikkerhet, og 2018 er ikke noe unntak. Risløkka og Billingstad trafikkstasjoner tilbyr gratis kontroll av russebiler og russebuss. Kontrollene startet i begynnelsen av april, og foregår 10., 12., 17. og 19. april kl. 16-20.

– Målet med disse kontrollene er at alle skal ha ei trygg russetid langs vegene våre, sier kontorsjef Erik Dammen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Den tekniske kontrollen på trafikkstasjonene omfatter: Bremser, hjuloppheng og styring. Seter og bilbelter. Taklast/takrigg. Materialer innvendig – brannfare, skarpe kanter og innfesting. Elektrisk anlegg - vise samsvarserklæring. Nødutganger. At ulovlig signalhorn ikke er montert.

Endringer på ti år

Vi ble nysgjerrige på hvordan russebussene har endret seg siden den første russebusskåringen i Nordre Aker Budstikke i 2008. Her er svarene fra Statens vegvesen:

Hvordan har russebussene utviklet seg de siste ti årene?

– Det har vært en stor utvikling når det gjelder russebusser. Budsjettene til bussene har blitt større, mens bussene er de samme. Det vil si at bussene blir eldre og i dårligere teknisk stand. Dette medfører større slitasje og en mer trafikkfarlig buss.

Ser man endringer i hvordan russen bygger bussene sine? Hva har i tilfellet skjedd?

– Før gjorde man ikke så mye med bussene, man malte bussen utvendig så kjørte man. Mens nå bygges det om med barer, store musikkanlegg og store kostbare endringer innvendig i bussen.

Hvilke regelendringer har kommet for russebusser i denne perioden?

– Regelverket har hele tiden vært der, men som tiden har gått har russen gjort flere og flere endringer som gjør at regelverket virker annerledes enn før.

Har det vært endringer i antallet russebusser hvert år i Oslo i denne tiårsperioden?

– Ja, man ser at russen i Oslo ikke er så opptatt av buss i den grad de var for 10 år siden. Oslo var det stedet der man først tok i bruk buss. Mens man i dag ser at dette fenomenet har spredd seg ut i distriktene. Man har halvvert antall busser i Oslo denne 10-årsperioden.

Hvilke feil er de vanligste russen gjør når de bygger buss, og har det vært noen utvikling i perioden?

– Det man ser er at de tekniske manglende blir flere og flere i forhold til tidligere år. Sånn som rust, bremsefeil, skader på sikkerhetsbelter og andre trafikkfarlige mangler. Man har også gjengangere som manglende lys innvendig, merking av nødutganger, manglende brannslukker, manglende førstehjelpsskrin, manglende nødhammer og overmalte nødutgangsvinduer.

– Mange ganger gjør russen om bussene til brannfeller, med trevirke innvendig, overmalte nødutgangsvinduer og manglende nødutstyr.

LES OGSÅ: Men russ trenger ikke buss. Husker du disse Kjelås-guttene som tilbrakte russetiden i en campingvogn?

Er du Nordre Aker-russ i 2018 og er på buss, eller har funnet på din helt egen greie? Tips oss på tips@nab.no!

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse