Russegutta som kjører Tesla

Og de har slett ikke gjort noe dårlig business på bussen!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.05.2017 kl 22:29

NORDRE AKER: K-town. Altså Kjelsås. Men forresten, det er innslag fra Grefsen, Disen og Nordberg også på bussen til de 28 gutta fra Nydalen, Elvebakken og Blindern videregående skoler.

Skiltene rappa

Litt småtrøtte kanskje, men optimister. Selv om busskiltene ble rappa fra bussen i går, der den sto parkert ved Tåsen.

Men det er noe hele tiden. Noe krøll med aggregatet, sikringer eller annet som følger i kjølvannet av at 28 gutter plutselig skal kjøre rundt i en eldre buss sammen i flere uker.

– Men vi har fiksa nye skilt nå. Kan jo lure på hvem som har bruk for våre busskilt, sier gutta når vi møter dem i solskinnet, andre dagen i mai.

Men gutta har vært på hjul helt siden natt til 21. april. Og det går jevnt.

Famous! Det var dekknavnet. Men det står Skrrrt i fronten på bussen.

– Og det er ...?

– He he. Litt sånn jubelfesterop kanskje, gliser Andreas.

Se bildet større

Klart det skal rulles i kveld, faktisk er planen hver kveld mot 17. mai. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Bussen heter nemlig Tesla 2017. Og selv om logoen til den populære elbilen pryder en av veggene på innsiden av bussen, er det Nikola Tesla som er inspirasjonskilden.

Tesla var fysikeren bak oppdagelsene som har dannet grunnlaget for moderne vekselstrømsteknikk.

– Vi satt med nesten ti forslag, men vi var ikke helt fornøyd med noen av dem. Så var det en av gutta som foreslo Tesla, og det synes vi passet bra, og ga mange muligheter for dekorering av bussen, sier Magnus.

Logoen, med Teslas portrett, har de fått laget selv.

– Deilig!

– Vi ruller litt her og der. Så deilig å bare feste, drikke øl og ha det kult. Vi gidder ikke dra på sånne langturer, til for eksempel Stavanger. Da skjer det ofte noe med gamle busser. Det går jo noen girkasser bare på vei opp til Tryvann, er gutta enige om.

Se bildet større

Mange dugnadstimer er nedlagt i bussen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Business

Som forteller om mange dugnadstimer på bussen, fra rundt vinterferien og helt frem til første rulletur. Bussen ble kjøpt for ett år siden. En godt voksen tidligere rutebuss, som ble kjøpt fra Sporveien for 20.000 kroner for elleve år siden. Siden det har den rullet som russebuss i flerfoldige sesonger.

Nå er den allerede solgt til neste års russekull, for en halv million. Til en jenterussegjeng fra Horten.

– Men altså vi har gjort masse arbeider med den. Så bra at vi får tilbake noe av alle pengene og jobben vi har nedlagt i bussen, men det er jo garantert et minusprosjekt uansett, forteller russegutta.

Og nevner også at bussen er velrenommert fra tidligere, som både The Tank 2016 og før det, Nordstrandsbussen District One!

Se bildet større

Fra venstre bak: Magnus Langholm bak, ved siden av Magnus, Aleksander Thorsen, Andreas Osnes, Audun Systad, foran fra venstre: Ludvik Olai Slipesæter, Kristoffer Pedersen og Jakob Stensåsen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Bussjefer

Men hvordan organiserer man 28 gutter i dugnad, gjennom flere uker?

– Det var vi to som dro i gang kjøpet av bussen. Så da ble vi også automatisk bussjefer, er Magnus og Andreas enige om.

Og det ser ut som om de andre synes det er helt greit. Og det er orden på trøtte og festglade russegutter også. Selv om de innrømmer at alt stort sett skjer i siste liten.

For blant annet er det bussregel at alltid én av gutta er edru under rullingen, og som passer på at ting ikke tar helt av. Eller for eksempel at noen blir glemt igjen på en stopp.

– Eh... sjåføren er også edru da! er det en som sier. Etterfulgt av masse latter der vi møter russegutta ved Tåsen.

Minner for livet

Og mye moro har det blitt så langt.

– Det er det som er så herlig nå. Det er masse latter, masse moro. Nå kommer vi nok til å rulle hver kveld og natt fremover. Vi møtes kanskje litt tidlig på en eller annen veranda. Vorser litt, så er det ut på tur!

– Dette er en tid vi sikkert kommer til å huske for alltid. Vi kommer sikkert til å være kompiser resten av livet! Det hadde ikke vært det samme uten buss. Den er verdt hver krone og hver dugnadstime, mener de.

Plass til flere

Men det er kanskje ikke alltid alle gutta som ruller samtidig. Og aldri så galt, så er jo det godt for noe. For da er det plass til andre gjester, andre kompiser. Men ikke minst jenter som kommer og går, og jenter som synes det er gøy å rulle med gutta.

– Men altså, det er 16-årsgrense her da!

Litt latter nå også, men det ser ut som om gutta mener det.

– Men er det sant at dere sjekker ut hvordan jentene ser ut først, de som vil rulle med dere? Og at de jentene som har kjæreste, ikke får bli med å rulle?

Litt stille... men ikke lenge.

– Nei, vi sitter ikke sammen og sjekker utseende til jentene som vil bli med å rulle. Når det er sagt, det er jo ikke spesielt kult å dra med jenter på bussen som har kjærester?

Politi overalt

Det har forresten blitt helt vanlig for russen å møte på politi hver eneste kveld.

– Noen er litt mer laid back enn andre. Men stort sett så er det hyggelige folk. Vi skjønner jo at de er ute. Det er jo uvanlig at det er slåssing og bråk der russen samles.

LES OGSÅ: Politiet må rykke ut hit flere ganger samme natt på grunn av russebråk

Se bildet større

Tesla-gutta 2017. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Dette er gutta på Tesla 2017:

Aleksander Thorsen. Andreas Osnes, Audun Midttun Systad, Benjamin Holmgren, Chris Bernhardt, Håkon Løland, Håkon Schjetne, Isak Hågensen, Jakob Stensåsen, Jimmy Winsjansen, Jon Asbjørn Kanavin, Jonas Bergh Hagemoen, Jørgen Henriksen, Knut Standal Anly, Kristoffer Opshaug Pedersen, Lars Lieng, Ludvik Olai Slipersæter, Magnus Hauge Langholm, Manjot Singh Warraich, Martin Tordal, Nicolai Neuman, Ole Benjaminsen Garbo, Per Bergsjø Andresen, Sander Lange Berge, Sander Steen, Sindre Sandgrind, Sivert Risnes Bøen, og Tiago Gjesdal.

LES OGSÅ:

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Annonse