Ruter måtte svare i NRK etter t-banekritikk i lokalavisen

Kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Øystein Dahl Johansen (t.v.) og redaktør for Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis, Karl Andreas Kjelstrup, i Østlandssendingens studio ved Myrens verksted, tirsdag ettermiddag.
Foto: Kristina Ekelund

Hvorfor heter det det Ringen når t-banen ikke går i ring? – Ja det er et godt spørsmål, svarte Ruters kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen i NRK Østlandssendingen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.01.2018 kl 20:32

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

OSLO: «Burde jeg kunne forvente å reise uten å tenke så mye?» spurte redaktør i Nordre Aker Budstikke, Karl Andreas Kjelstrup i en kommentar i lokalavisene Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis, i helgen.

Han etterlyste blant annet bedre skilting av hvilke baner som går øst- og vestover på Nydalen t-banestasjon.

«Dørene lukkes.»

Filler'n.

T-banen dundrer avgårde, og «pling (lyden for "neste stasjon er"): Ullevål stadion».

Jeg skulle til Tøyen og trodde det var Ringen via Storo jeg gikk ombord på.

Stress.

T-banestasjonen i Nydalen krever tunga rett i munn. Selv mister jeg alt av retningssans, avhengig av om jeg går ned via rulletrappen i nedgangen fra Nydalsveien utenfor BI, eller trappa fra Torgbygget.

Hva er øst og hva er vest? Aner ikke. Ikke før «pling: Ullevål stadion». Og da er det for sent.

Se bildet større

Hvilken vei? Det er ikke alltid lett å skjønne når man har dårlig tid på Nydalen t-banestasjon. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

HER KAN DU LESE HELE T-BANEKOMMENTAREN

Uoversiktlig

Kommentaren ble tema i NRK Østlandssendingens ettermiddagssending tirsdag. Bakgrunnen for redaktørens kommentar er at han opplever det som uoversiktlig å finne ut hvilken retning banene går fra Nydalen t-banestasjon. Han skrev også at han var glad han ikke var turist i Oslo, og skulle bruke t-banen.

– Jeg har ofte litt dårlig tid når jeg skal rekke en bane, og kommer løpende ned, enten det er rulletrappa fra Nydalsveien eller trappa fra Torgbygget. Og så husker jeg i det jeg når plattformen ikke helt hvilken vei jeg kommer fra. Og så står det en t-bane på perrongen med dørene åpne. Og jeg må i løpet av få sekunder bestemme meg om jeg skal gå på eller vente - jeg vet jo ikke hvilken t-bane som står der. Og da risikerer jeg å havne i gal retning. Jeg har snakket med andre som opplever det samme, og overhørt samtaler i rulletrappa med folk syns det er litt kaotisk. Så jeg tror ikke jeg er alene om å synes dette, sa blant annet Kjelstrup innledende i radioprogrammet.

Programleder Kristina Ekelund i Østlandsseningen kunne bekrefte at hun også blir forvirret av retningene på andre t-banestasjoner.

Kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen i Ruter har stor forståelse for at det kan være vrient å orientere seg i kollektivtilbudet i Oslo. Samtidig håper han at turistene i Oslo har bedre tid når de skal ta t-banen, eller at de kanskje får hjelp av hyggelige osloborgere som har skjønt systemet.

– Vi prøver hele tiden å tilrettelegge for at det skal være enkelt å reise kollektivt. Men Ringen har vært vanskelig. Vi la den om 2. april 2016. I forkant av det gjorde vi undersøkelser og intervjuer med kundene om hva vi skulle kalle linja, for Ringen er vanskelig forstå for mange. Men samtidig er det mange som vil beholde navnet. Så det som ble gjort istedenfor var å skifte linjenummer, slik at det ble et gjennomgående linjenummer på de linjene, sa også Dahl Johansen.

Linje 4 og 5 til Vestli

Kjelstrup har også pekt på at det er vanskelig med linje 4 og 5, som begge heter Vestli, men fra Nydalen kjører de i hver sin retning. Den ene via sentrum.

– Ja, linje 4 og 5 er vanskelig, kommenterte Ekelund i studio.

– Jada, det er vrient, og det krever nok litt av de kollektivreisende. Så vi har forståelse for det, og prøver å tilrettelegge å godt vi kan, svarte Dahl Johansen.

Dahl Johansen sa videre at det dessverre ikke var plass til mer informasjon i skiltkassa på fronten av t-banen. Altså at det ikke er plass til å skrive at t-banen går via her eller der. Derimot kunne han fortelle at i løpet av februar skal alle t-banene få automatiserte høyttalermeldinger om hvilken bane det er når toget kommer inn på perrongen. Per i dag har bare 30 prosent av togene slike automatiserte meldinger.

Ønsker skilting og ringbane

– Men hva ønsker du deg på t-banen, Kjelstrup? spurte programlederen videre.

– Sånn helt konkret, og med én gang, skulle jeg ønske meg noen flere skilt på Nydalen t-banestasjon, i det man kommer ned trappene, som hadde pekt til høyre og venstre og fortalt med én gang hvilke tog som går der. På litt lengre sikt så ønsker jeg meg at det gjøres noe med navnesettingen på linjene, og ikke minst Ringen. Og enda lenger frem hadde jeg ønsket meg en ringbane som gikk rundt og rundt, så jeg kunne hoppe av på den stasjonen jeg skulle og reist videre derfra. Så hadde man sluppet forvirringen, som det også er på for eksempel linje 5 fra Nydalen. Den heter Ringen via Storo på Nydalen, men har skiftet navn til 5 Sognsvann når man har kommet til Storo, og kjører østover, mens Sognsvann jo ikke er så langt fra Storo, men i motsatt retning av den toget kjører, sa Kjelstrup

Ruters representant kunne ikke love så mange ønsker oppfylt, men skiltforslagene skulle han ta med seg videre.

– Når det gjelder navnsetting på togene, så er nok det vanskeligere å gjøre noe med, sa Dahl Johansen.

Hvorfor heter det Ringen?

Han avviste også ringbaneønsket, og viste til at det bare er Berlin som fortsatt har en ringbane per i dag. I London har de gått bort fra det, fordi det skaper forsinkelser for de andre banene, opplyste han.

– Det tar 26 minutter å kjøre rundt ringen, og toget må stoppe et sted for å regulere, eller hente inn forsinkelse. Den mulighten har vi ikke i Oslo. Derfor er Ringbanen som konsept ikke mulig å gjennomføre i Oslo.

Så hvorfor heter banen da Ringen?

– Ja, det er jo det store spørsmålet, som vi gjerne får hjelp fra våre kunder til å finne et svar på, sa Ruters kommunikasjonsrådgiver.

– Men den følelsen og tilknytningen til navnet er så stor, at det er vanskelig å endre. Men vi får ta de innspillene som kommer.

Du kan høre hele radioinnslaget i NRKs radiospiller.

Stakkars turister. Kunne ikke 5 Vestli fått et annet navn når den skal via sentrum fra Nydalen? Jada, jeg husker maset med linje 6 som ble til 4 når den passerte Ullevål stadion før omleggingen av nummersystemet på t-banelinjene da Lørenbanen åpnet for snart to år siden. Det var ikke optimalt det heller.

Aller helst ønsker jeg meg en Ringbane som kunne kjøre rundt og rundt i ring, i begge retninger. Så slipper jeg å havne på Økern, eller Sognsvann, når jeg bare vil til Nydalen. Eller sentrum.

HER KAN DU LESE HELE T-BANEKOMMENTAREN

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse