Så mye taper Nordre Aker-skolene på ny fordelingsmodell

Så mye taper Nordre Aker-skolene på ny fordelingsmodell

Driftstyreleder på Tåsen skole, Jørn Wegger, og leder i Nordre Aker Høyre, Øivind Tandberg. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Alle grunnskolene i Nordre Aker får mindre penger, bortsett fra Morellbakken, dersom byrådets omfordelingsmodell blir en realitet. Verst går det utover Tåsen og Kringsjå. Sjekk din skole her!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.11.2017 kl 20:47

Fakta: Rangering av bydeler

Tallene viser budsjett pr. elev ihht. foreslått omfordelingsmodell

(Posent = lavere elevpris enn gjennomsnittet i Oslo)

Gjennomsnitt for hele Oslo: 77.913

Bydeler:

  • Ullern – 60.657 (-22 %)
  • Nordre Aker – 63.294 (-19 %)
  • Vestre Aker – 63.456 (-19 %)
  • Frogner – 65.226 (-16 %)
  • Nordstrand – 66.005 (-15 %)
  • Østensjø – 71.767 (-8 %)
  • Bjerke – 79.014 (1 %)
  • Grünerløkka – 79.305 (2 %)
  • Sagene – 81.484 (5 %)
  • Stovner – 81.636 (5 %)
  • St. Hanshaugen – 83.713 (7 %)
  • Alna – 88.927 (14 %)
  • Gamle Oslo – 91.245 (17 %)
  • Søndre Nordstrand – 92.160 (18 %)
  • Grorud – 98.852 (27 %)

NORDRE AKER: Reaksjonene har vært mange etter at byrådets forslag til ny fordelingsmodell for grunnskolene ble kjent.

Tirsdag gikk Høyre-politiker Saida Begum i bystyrets kultur- og utdanningskomité ut i Aftenposten og ba om at forslaget stanses.

– Vi vil få utredet en nedre grense for hva som er forsvarlig driftsramme for en skole. Inntil en sånn grense foreligger vil vi ikke støtte de kuttene byrådet legger opp til på enkeltskoler, sier Begum til avisen.

Mer til øst, mindre til vest

Byrådet foreslår en ny fordelingsmodell, som de mener samsvarer bedre med skolenes reelle ressursbehov, og som gjør at en større del av skolenes rammer blir tildelt på bakgrunn av levekår. I den sosiodemografiske modellen vil foreldrenes utdanningsnivå og inntektsnivå, samt omfanget av barnevernstiltak i skolens inntaksområde, telle.

I tillegg fjernes mobilitet som et tildelingskriterium. Det betyr at skoler med gjennomtrekk av elever får mindre penger. I Nordre Aker rammer dette særlig Kringsjå skole, som har mange elever fra studentbyen. Disse skolene kompenseres imidlertid med 250.000 kroner som skal dekke administrative utgifter. For Kringsjås del vil kuttet likevel være på omlag 1,8 millioner kroner.

Totalt flyttes det på cirka 46 millioner kroner i forslaget til ny fordelingsmodell. Grovt sett betyr dette at skoler i Oslo sør og øst får mer per elev, mens skoler i vest får mindre. (Se faktaboksen til saken for tildeling pr. elev, fordelt på bydeler).

Slik påvirkes skolene i Nordre Aker

I Nordre Aker blir konsekvensen at samtlige skoler får reduserte rammer. Det eneste unntaket er Morellbakken skole. Tilsammen har skolene i bydelen 19 prosent lavere elevpris enn gjennomsnittet i Oslo. Bare skolene i Bydel Ullern ligger lavere.

Det største prosentvise kuttet får Kringsjå, som vil miste 6,1 prosent, av sine midler, til tross for at byrådet sier de ønsker en overgangsordning, der ingen får større kutt enn 5 prosent det første året, for å gi skolene som taper mest mulighet til å tilpasse seg.

Skolen som kan miste mest, i kroner og øre, er Tåsen. Her kan mer enn 1,9 millioner kroner forsvinne fra skolens budsjett. Det er en reduksjon på 4,7 prosent, og vil bety at skolen bare får 55.016 kroner per elev.

I snitt får Nordre Aker-skolene 63.294 kroner per elev etter den nye modellen. Snittet i Oslo er 77.913 kroner. Til sammenlikning får bydelen med mest penger per elev, Grorud, nesten 100.000 kroner i snitt.

Skoler i Nordre Aker

Oversikten viser ny budsjettramme i kroner pr. elev, (prosentvis endring i parentes), og totalt kutt(-)/økning(+) for skolen.

  • Disen skole – 56.806 (-3,0%) -966.103
  • Engebråten skole – 72.434 (-2,1%) -779.816
  • Grefsen skole – 61.720 (-2,4%) -927.687
  • Kjelsås skole – 61.968 (-2,5%) -1.161.542
  • Korsvoll skole – 59.939 (-4,3%) -1.516.324
  • Kringsjå skole – 78.647 (-6,1%) -1.861.303
  • Morellbakken skole – 67.369 (+1,6%) +410.300
  • Nordberg skole – 56.573 (-4,0%) -1.514.848
  • Tåsen skole – 55.016 (-4,7%) -1.944.424
  • Ullevål skole – 62.468 (-2,8%) -885.048

Kilde: Byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap
Berg skole, og Fernanda Nissen i Nydalen (ligger i Bydel Sagene) er ikke med i oversikten, fordi disse skolene er nye.

Dramatisk på Tåsen

I januar leverte Deloitte en rapport der de har vurdert modellen byrådet nå foreslår. Der skriver konsulentfirmaet blant annet at denne finansieringsmodellen er «på kanten til uforsvarlig for de skolene som ikke har særlige utfordringer».

Det er driftstyreleder på Tåsen skole, Jørn Wegger, enig i.

– Det vil være dramatisk for oss, sier han.

– Vår bydel har allerede lave tildelinger pr. elev. Nå skal det kuttes ytterligere. Tåsen er sannsynligvis en av Norges billigste skoler. 55.000 kroner pr. elev er helt på grensen av hva det er forsvarlig å drive skole for, sier han.

Wegger mener mindre penger til skoler som Tåsen vil kunne føre til dårligere elevresultater, mer arbeidspress og dermed dårligere arbeidsmiljø for lærerne, og at man ikke har råd til å hente inn hjelpelærere.

– Vi er på ingen måte mot å styrke bevilgningene til skoler som trenger mer støtte. Men det blir feil å ta penger fra de andre. Totalbevilgningene må økes, sier Wegger.

Øivind Tandberg, leder i Nordre Aker Høyre, etterlyser en ordentlig utredning av hva som er forsvarlig driftsramme for den enkelte skole.

– Når det blir så lavt som i disse tilfellene, reagerer vi kraftig. For Høyre er det ikke aktuelt å spekulere i hva som er laveste beløp å drive skole for. Her må byrådet tenke seg om to ganger før de vedtar å kutte, uten å ta hensyn til situasjonen på den enekelte skolen. Alle skoler har sine utfordringer, sier han, og legger til:

– Dette er et gedigent løftebrudd fra byrådet. Foreldrene bør forvente noe mer av skolene.

Avventende rektorer

Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med rektorer på flere av skolene i bydelen. De fleste viser til at dette foreløpig bare er et forslag, og at de så langt ikke har fått budsjettrammer for neste år.

Se bildet større

Kringsjå-rektor Jannicke Argren. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

På Kringsjå, skolen som kan få det største prosentvise kuttet i Nordre Aker, mener rektor Jannicke Argren, god planlegging må til.

– Et kutt på 6 prosent i skolens budsjett er ikke ubetydelig. Det er et ganske markant kutt som vi må planlegge godt for sammen med driftsstyret for at budsjettendringene i minst mulig grad skal gå ut over elevenes tilbud, sier hun.

Fordi brorparten av enhver skoles budsjett går til lønn, er det potten man først vil se på, ifølge Argren.

– Ettersom budsjett-justeringen kommer midt i arbeidsåret vil det for Kringsjå skole pr. i dag ikke bety reduksjon i personalet. Skolens ledelse og driftsstyret har i lengre tid vært varslet om et mulig kommende kutt, og har derfor kunne planlegge for dette allerede ved oppstart av inneværende skoleår, sier Argren, som tiltrådte som rektor på Kringsjå høsten 2017.

– Nå må vi i fellesskap finne gode løsninger for kommende skoleår, og se på hvordan man på best mulig måte kan opprettholde elevenes aktivitetsnivå innenfor de gitte rammene, legger hun til.

Byråden: – Tar ikke sjanser i Nordre Aker

Byråd for oppvekst og kunnskap, Tone Tellevik Dahl (Ap) kaller omfordelingen «positiv forskjellsbehandling».

– Fordi elevene begynner i skolen med et ulikt utgangspunkt og får ulik støtte hjemmefra, kan vi ikke bruke det samme pengebeløpet på hver elev og på hver skole. Da vil bare ulikhetene i Oslo forsterke seg, sier hun.

Byråden sier likevel at positiv forskjellsbehandling ikke skal føre til at utfordringene flyttes på.

– Vi tar ingen sjanser med skolene i Nordre Aker, de får et godt budsjett ut fra den elevsammensetningen skolene i bydelen har. Men hvis eksempelvis Tåsen skole får flere elever som trenger ekstra hjelp og støtte, så har vi nå laget et system som gjør at de med en gang for økt sitt budsjett, sier Tellevik Dahl.

Effektive skoler

– Reduserte skolebudsjetter vil kreve innsparinger i en eller annen form på skolene. Kan man ikke da risikere at skoler som i dag gjør det bra vil måtte gi et dårligere tilbud til sine elever i fremtiden, pga. trangere budsjetter? Er det tatt høyde for slike utfordringer?

– Vi har laget en modell for ressursfordeling i grunnskolen som skal gjøre at flest mulig barn og unge i Oslo skal klare seg best mulig. Skolene har vært kjent med at ressursfordelingsmodellen har vært grundig vurdert og at det vil komme endringer, sier byråden, og legger til:

– Mange av skolene i Nordre Aker er store enheter som vi vet drives på en svært effektiv måte. Styrking av Osloskolen er en av de viktigste oppgavene for et rødgrønt byråd. Etter byrådsskiftet har skolebudsjettet økt med 1,8 milliarder kroner. Et spesielt viktig grep vi har gjort, er at vi fullfinansierer alle skoleplasser. Høyre-byrådet betalte bare 80 prosent av kostnadene for nye elever i Osloskolen. Det gikk utover skoleøkonomien i Nordre Aker, som er en bydel med høy vekst i barnebefolkningen. Høyres fungerende kunnskapsminister Henrik Asheim uttalte senest til Dagsavisen lørdag 21. oktober at han mente politikken vi fører er fornuftig, sier Tellevik Dahl.

Ikke bare Robin Hood – også julenisse

– Dette omtales som Robin Hood-metoden – hvorfor kan man ikke gjøre som julenissen, som gir gaver til alle (selv om noen får større gaver enn andre)?

– Dette byrådet har stanset kutt i bydelene, og vi styrker Osloskolen med 210 millioner kroner netto i 2018. Ved at skolebudsjettene allerede i alt er økt siden velgerne sa farvel til Høyre-byrådet i 2015, betyr det at svært mange skoler har fått en forbedret økonomi, sier Tellevk Dahl, før hun svarer på spørsmålet:

– Vi har absolutt gjort som julenissen – noen har fått «store gaver», mens andre har blitt styrket med mindre beløp. Men prinsippet vårt har hele tiden vært at de med de største utfordringene også skal få mest. Det er tross alt mest rettferdig. Men det er viktig å understreke at de «store gavene» først og fremst er finansiert gjennom friske midler og ikke gjennom omfordeling, sier hun.

Det som drar opp budsjettet til mange skoler, men som ikke kommer skoler i Nordre Aker til gode, er ekstra lærere fra byrådets lærersatsing, gratis aktivitetsskole og elever med vedtak om særskilt norskopplæring.

– I saken vi har lagt frem om ressursfordelingsmodellen flytter vi på i underkant av 50 millioner kroner, noe som i hovedsak kan forklares med at foreldres utdanning og inntekt, samt antall barnevernssaker, legges inn som kriterier for å få ressurser, sier byråden.

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse