- Sats på Korsvoll

- Sats på Korsvoll

Korsvoll J-92 gleder seg til ny hall, og håper uenighet om beliggenhet ikke vil gjøre at det tar lengre tid med prosjektet. Fra trening i Kjelsåshallen.

Behovet for en idrettshall på Korsvoll er de skjønt enige om. Hvor den skal ligge er en helt annen sak.

Tekst:

Publisert:

Korsvoll: - Vi ser helt klart flest fordeler med en hall på Korsvollbanen, men vi er positive til å vurdere også andre alternativer, uttaler Sissel Eckblad, leder av hallprosjektet.

- Korsvoll Idrettslag er også en del av naboene og ønsker et samarbeid med andre i nabolaget for å legge forholdene best mulig til rette der hvor Korsvollhallen skal ligge.

Etter et nabomøte tidligere i desember, hvor en gruppe av de nærmeste naboene hadde motforestillinger til nåværende planer om en hall på Korsvollbanen, har idrettslaget i samarbeid med Oslo kommune, Kultur og Idrettsetaten (KIE) besluttet å utrede andre alternative tomter for en hall på Korsvoll.

- En hall på Korsvollbanen vil kreve utbedring av dagens problemer med trafikk og parkering. Området må reguleres og det vil bli stilt krav til tilfredstillende trafikk og parkeringsløsninger, noe vi i idrettslaget også er opptatt av. Trafikk- og parkeringsproblemene er der i dag, uavhengig av om det kommer en hall, sier hun.

Unikt miljø på dagens Korsvollbane

- Vi er godt fornøyd med at KIE har tatt våre synspunkter til følge, og vi håper på god dialog med etaten i fremtiden, sier Christian Næss, en av de nærmeste naboene til Korsvollbanen og aktivt medlem i "Ressursgruppen for Korsvollmiljøet".

- Ett av de viktigste argumentene for å finne en ny lokalisering av hallen er å bevare det unike miljøet vi har i dag på og rundt Korsvollbanen, en arena med rom også for uorganisert idrett. På snørike vinterdager kan det være både rådyr og elg i den lille skogen på sørsiden av banen, legger Ove Flataker, en av flere som har samlet seg i "Ressursgruppa for Korsvollmiljøet", til.

- Vi er svært skeptiske til idrettslagets planinitiativ, et dokument som allerede er sendt Plan- bygningsetaten i Oslo. Planen viser et behov for regulering av området med hele 173 parkeringsplasser. Dette gir en pekepinn om den trafikken som kommer til å bli i forbindelse med Korsvollhallen. Man løser ikke dagens trafikk- og parkeringsprpblemer ved å bygge en hall som skaper enda mer trafikk, og som medfører nedbygging av grønne lunger.

Finansiering

Korsvollhallen er en av de åtte hallene som Oslo Idrettshaller A/S har planlagt å bygge i løpet av 2006/2007/2008.

- Det er slik at spillemidler maksimalt kan utgjøre 50 prosent av et prosjekts kostnader. Det betyr at en idrettshall som koster 16 millioner kan utløse 8 millioner i spillemidler. Det resterende beløp må enten Oslo kommune bevilge eller idrettslaget skaffe som egenkapital, informerer Steinar Helgesen i KIE i Oslo kommune.

- For kommunale idrettshaller vil enten Undervisningsbygg Oslo eller Kultur- og idrettsetaten stå som byggherre. Idrettslag som skaffer investeringsmidler kan stå som byggherre ellers kan Oslo Idrettshaller AS stå som byggherre dersom de skaffer eksternfinansiering. Alle disse byggherrekonstellasjoner vil kunne få opptil 50 prosent spillemidler begrenset oppad til 10 millioner kroner.

- For å løse ut spillemidler må idrettslaget få med seg Oslo Kommune på et spleiselag, i tillegg til at klubben selv må bidra med egenfinansiering. Korsvollhallen slik den er tegnet i dag er beregnet til å koste mellom 18 og 20 millioner kroner, informerer prosjektleder Sissel Eckblad.

Bedre med hall

Korsvolls håndballmiljø ser med glede frem til en egen hall. Mer treningstid til lagene, hjemmekamper i samme hall, tilbud til alle – hele året på Korsvoll.

- Vi ser virkelig frem til en egen hall vi kan ha ansvaret for og drifte, og det skal bli flott å få kortere reisevei på trening og til hjemmekamper, sier Lise Jacobsen i håndballgruppa til Korsvoll idrettslag.

- Det er på tide at det virkelig satses på breddeidretten, sier Korsvollspiller på tiende året, og trener for jenter-92, Kjersti Fimreite.

Annonse
Se bildet større

- Vi vil ikke at de grønne lungene i tettbebygde strøk bygges ned, uttaler Christian Næss og Ove Flataker.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!